Digitális Oktatás Segédanyag
Mi leszel, ha nagy leszel? Ahogy
múlnak az (iskolai) évek, egyre kevésbé hisszük el, hogy a gyerekkori álmaink felnőttként valóra válhatnak. Mi viszont bízunk
abban, hogy egy kis segítséggel a határ a csillagos ég.
Nem kell sok ahhoz, hogy az álmokból valóság, vagyis a
talánból igen legyen: tudásszomj, magabiztosság, inspiráció. Azért dolgozunk, hogy a diákok minderre a tanáraik, a Telekom
digitális eszközeinek és a Tettek Hálózatának a segítségével rátalálhassanak.
Ma még nem tudjuk, milyen lesz a világ 100 év múlva, de abban biztosak lehetünk, hogy az űrkutatás hatással lesz az életünkre. Az oktatás feladata, hogy az életre készítse fel a gyerekeket. Ezért az űrkutatás témáján keresztül mutatjuk meg nekik, hogy milyen sok lehetőség áll előttük. És bebizonyítjuk azt is, hogy ha digitális eszközök is a rendelkezésünkre állnak, nincs az a komplex topik, amit ne lehetne izgalmasan feldolgozni. Ebben szeretnénk segíteni ezzel az anyaggal: hogy a tanítás minél élménytelibbé és egyben motiválóbbá válhasson – mind a tanároknak, mind pedig a diákoknak. Mindebben ráadásul nem más, mint Zábori Balázs űrmérnök, a HUNOR Magyar Űrhajós Program projektvezetője és az ő tudása és izgalmas történetei voltak a segítségünkre.
Tudjuk, hogy tanárként mennyire fontos és egyben nehéz feladat a tanulók inspirálása –és hogy minden segítség jól jön hozzá. Egy lelkesítő óra az első lépés lehet afelé, hogy a diákok merjenek nagyot álmodni, és hogy az álmukból valóság, vagyis a talánjukból igen legyen. Ezért készült ez az óraterv –hogy legyen egy olyan eszköz a kezedben, amivel elindíthatod a diákjaidat ezen az úton.
A középszintű angol nyelvtudáson, az internet-hozzáférésen és a megszokott eszközökön (tábla, kréta, toll, füzet) kívül néhány kiegészítő készülék és alkalmazás:
Projektor
Laptop vagy tablet
Okostelefon és/vagy tablet
A tanóra 3 részre osztható: ráhangolódás, jelentésteremtés, reflexió. Ezt hívjuk RJR-sémának:
Az eddig leírtak elsőre talán bonyolultnak is tűnhetnek, de hidd el, az óra megéri a befektetett időt és energiát. Hogy lásd, mennyire inspiráló mindez a gyerekeknek, bemutatjuk, hogyan is működik ez a séma a valóságban, vagyis egy tanórán, amit az űrkutatási mérnök Zábori Balázzsal együtt tartottunk a diákoknak.
Célja, hogy felkeltsük a diákok érdeklődését a téma iránt – jelenségek megfigyelésével, kérdések felvetésével vagy kísérletezéssel.
Mielőtt belevágunk az óra űrkutatással kapcsolatos részébe, arról kérdezzük a diákokat, hogy milyen jövőt képzelnek el maguknak:
A tanulók véleményét a digitális megoldások (pl. Mentimeter) mellett analóg eszközökkel is kideríthetjük – pl. a
tanterem két padsora vagy a tanári asztal és a padok közötti folyosó használatával.
Eldöntendő kérdésnél a tanulók IGEN vagy NEM válaszuk szerint a folyosó egyik vagy másik végére állnak. Ezután mindkét
csoportból megkérünk néhány tanulót, hogy indokolja meg a válaszát.
Ne izgulj, mindez a valóságban sokkal egyszerűbb, mint leírva – a videónkban meg is mutatjuk, hogyan működik ez
módszer a gyakorlatban.
Időtartam: 10 perc
A Mentimeter nyílt végű kérdésfeltevésre alkalmas diáján (Open Ended) arra kérjük a diákokat, hogy mondják el,
A tanegység menete:
Ha a diákok a valódi teszt kérdéseihez hasonló kérdéseket fogalmaznak meg, akkor ezeket akár nyitva is hagyhatjuk, ezzel is motiválva őket.
Időtartam: 10 perc
Megkérdezzük a diákokat, hogy szerintük milyen nehézségekkel kell számolni egy Mars-expedíció során, majd a Mentimeter következő diáján szófelhőt (Word Cloud) hozunk létre a felmerült problémákból.
Célja, hogy közösen értelmezzük a tapasztalatokat, és hogy megválaszoljuk a feltett kérdéseket – vagyis hogy ötvözzük a korábban és az újonnan megszerzett tudást.
Ezen az órán a diákok az új ismeretanyagot kooperatív csoportmunkában, a szakértői mozaik módszerrel sajátítják el, ami három fő szakaszra osztható. Nem ismered ezt a módszert? Sebaj, a videónk segít!
Időtartam: 25 perc
Az osztályt
Az egyes csoportok forrásait és a kapcsolódó feladatokat a feladatsor tartalmazza:
Időtartam: 15 perc
Átrendezzük a csoportokat:
A hagyományos szakértői mozaik módszer ezen a ponton véget ér, de a csoportok munkája folytatódik:
Célja az újonnan megszerzett tudás rögzítése, és hogy jelezzük a tanulás eredményességét.
Időtartam: 15 perc
A kibővített mozaik módszer további lépéseiben a diákok a megszerzett tudást egy valódi probléma megoldására és konkrét eredmény elérésére (Juttassatok el embereket a Marsra!) használják.
Időtartam: 15 perc
A vegyes csoportok bemutatják a tanárnak és a többi csapatnak a munkájuk eredményét:
Időtartam: 15 perc
A tudás tesztelésének egyik szuper eszköze a kvízjáték, aminek a Kahoot! egy könnyen kezelhető digitális platformja:
Ne aggódj, a kvíz kérdéseit nem neked kell kitalálnod – összegyűjtöttük mindet, a lehetséges válaszokkal együtt (a helyes válasz(ok) aláhúzva szerepelnek):
Készen állsz az óra egyik legizgalmasabb részére, a Mars-expedíció megtervezésére a diákjaiddal? Csapjunk bele!
Időtartam: 15 perc
A NASA Mars Exploration Program honlapján* elérhető információk alapján készítsetek egy olyan Jamboard-diát, ami válaszol a következő kérdésekre:
*Forrás elérhető: NASA Mars Exploration, letöltés dátuma: 2022. 11. 15.
Időtartam: 15 perc
A Mars-utazásról szóló Wikipédia-szócikk* segítségével készítsetek egy olyan Jamboard-diát, ami válaszol a következő kérdésekre:
*Forrás elérhető: Human mission to Mars - Wikipedia, letöltés dátuma: 2022. 11. 15.
Időtartam: 15 perc
Erik Seedhouse 2009-es kiadású Martian Outpost: The Challenges of Establishing a Human Settlement on Mars (Springer Praxis Books)* c. könyvének egy rövid részlete (178-180. oldal) alapján készítsetek egy olyan Jamboard-diát, ami válaszol a következő kérdésekre:
*Erik Seedhouse (2009): Martian Outpost: The Challenges of Establishing a Human Settlement on Mars. Springer Praxis Books
Időtartam: 15 perc
A Mars-utazásról szóló Wikipédia-szócikk* segítségével készítsetek egy olyan Jamboard-diát, ami válaszol a következő kérdésekre:
*Forrás elérhető: Human mission to Mars - Wikipedia, letöltés dátuma: 2022. 11. 15.
Időtartam: 15 perc
A rendszertervezésről szóló rövid YouTube-videó* segítségével készítsetek egy olyan Jamboard-diát, ami válaszol a következő kérdésekre:
*Forrás elérhető: What is "Systems Engineering" ? | Elementary collection - YouTube, letöltés dátuma: 2022. 11. 15.
Időtartam: 15 perc
A korábban gyűjtött információk alapján tervezzétek meg a saját Mars-utazásotokat:
Fizika óra? Történelem? Irodalom? Mindegyik érdekes, a Tettek Hálózata és a digitális eszközök segítségével minden tanár olyan órát tarthat, ami nem csak számukra, de a gyerekek számára is élményteli lesz.
MEGNÉZEMAz Iskolapadból a Marsra digitális oktatás segédanyagot a Telekom digitális oktatási projektje részeként a Magyar Telekom Nyrt. (Cg. 01-10-041928 cégjegyzékszámon nyilvántartott gazdasági társaság, székhelye: 1097 Budapest, Könyves Kálmán körút 36., a továbbiakban: "Telekom") megbízásából Zábori Balázs és Horváth András óravázlatai alapján az MMS Communications Hungary Kft. (1056 Budapest, Irányi utca 17.) készítette.
Ingyenesen hozzáférhető digitális segédanyagai révén a Telekom digitális oktatási projektje azt a célt szolgálja, hogy megmutassa, a digitális megoldásokkal, a diákok digitális igényeit felismerő és a figyelmüket megragadni kívánó oktatási szándék, tanári kreativitás, tudás és együttműködés eredményeként igazi élménnyé válhat a tanulás.
A digitális oktatás segédanyag felhasználásának feltétele, hogy az oldalra navigáló látogatók (továbbiakban: "Felhasználók") elfogadják a jelen felhasználási feltételekben (továbbiakban: "Felhasználási Feltételekben") rögzített igénybevételi feltételeket. A Felhasználó a Telekom által működtetett oldalra történő navigálással, illetve a digitális oktatás segédanyag felhasználásával elismeri, hogy a jelen Felhasználási Feltételeket megismerte, annak rendelkezéseiben foglaltakat magára nézve kötelezőnek fogadja el.
A tartalom és szellemi jogok
A digitális oktatás segédanyagot és az oldal megjelenését, tartalmát, funkciói összeválogatását, elrendezését, szerkesztését, valamint magát a tartalmat (a továbbiakban együttesen: "Tartalom") egyéni, eredeti jellegét tekintve szerzői jogvédelem illeti meg. A Tartalomra vonatkozóan a vagyoni jogok gyakorlására kizárólag a Telekom jogosult. A szerzői jog jogosultja a Telekom.
A Felhasználók a digitális oktatás segédanyagot kizárólag saját felelősségükre használják, és a Telekom nem felel olyan gondatlanul okozott kárért, amely e használatból ered, illetve a helytelen, hibás vagy hiányos Tartalom következménye.
A Telekom előzetes, felhasználásra irányuló írásbeli engedélye hiányában tilos a Tartalom egyes részeit vagy akár egészét bármilyen formában terjeszteni, többszörözni (másolni), nyilvánossághoz közvetíteni, tárolni, továbbá tilos a Tartalmat átdolgozni és az alapján új művet létrehozni, vagy a szabad felhasználás körét meghaladóan felhasználni, kivéve, ha a Telekom ehhez előzetesen, írásban, a felhasználás pontos körének meghatározásával hozzájárult.
A Telekom az oldalon megjelenő információkat, az ott elérhető funkciók és szolgáltatások körét, valamint tartalmát, továbbá a Tartalom egyes részeit vagy egészét bármikor, a Felhasználók részére küldött előzetes értesítés nélkül módosíthatja, visszavonhatja vagy azokat kiegészítheti. Felhasználó tudomásul veszi, hogy a digitális oktatás segédanyag kizárólag iskolai oktatási és szemléltetési célokra használható, bármely ezt meghaladó felhasználás a Telekom előzetes engedélyéhez kötött.
A segédanyag kereskedelmi forgalomba nem kerül, és a fentieket meghaladó célokra történő bármely felhasználása tilos. Az oldalon lévő információk megtekintéséhez, a segédanyag használatához a Felhasználók személyes adatainak megadása nem szükséges.
A Felhasználó kifejezetten elfogadja, hogy
Magyar Telekom Nyrt. 2022. Minden jog fenntartva!