Digitális Oktatás Segédanyag
Mi leszel, ha nagy leszel? Ahogy
múlnak az (iskolai) évek, egyre kevésbé hisszük el, hogy a gyerekkori álmaink felnőttként valóra válhatnak. Mi viszont bízunk
abban, hogy egy kis segítséggel a határ a csillagos ég.
Nem kell sok ahhoz, hogy az álmokból valóság, vagyis a
talánból igen legyen: tudásszomj, magabiztosság, inspiráció. Azért dolgozunk, hogy a diákok minderre a tanáraik, a Telekom
digitális eszközeinek és a Tettek Hálózatának a segítségével rátalálhassanak.
Ma még nem tudjuk, milyen lesz a világ 100 év múlva, de abban biztosak lehetünk, hogy az űrkutatás hatással lesz az életünkre. Az oktatás feladata, hogy az életre készítse fel a gyerekeket. Ezért az űrkutatás témáján keresztül mutatjuk meg nekik, hogy milyen sok lehetőség áll előttük. És bebizonyítjuk azt is, hogy ha digitális eszközök is a rendelkezésünkre állnak, nincs az a komplex topik, amit ne lehetne izgalmasan feldolgozni. Ebben szeretnénk segíteni ezzel az anyaggal: hogy a tanítás minél élménytelibbé és egyben motiválóbbá válhasson – mind a tanároknak, mind pedig a diákoknak. Mindebben ráadásul nem más, mint Zábori Balázs űrmérnök, a HUNOR Magyar Űrhajós Program projektvezetője és az ő tudása és izgalmas történetei voltak a segítségünkre.
Tudjuk, hogy tanárként mennyire fontos és egyben nehéz feladat a tanulók inspirálása –és hogy minden segítség jól jön hozzá. Egy lelkesítő óra az első lépés lehet afelé, hogy a diákok merjenek nagyot álmodni, és hogy az álmukból valóság, vagyis a talánjukból igen legyen. Ezért készült ez az óraterv –hogy legyen egy olyan eszköz a kezedben, amivel elindíthatod a diákjaidat ezen az úton.
A középszintű angol nyelvtudáson, az internet-hozzáférésen és a megszokott eszközökön (tábla, kréta, toll, füzet) kívül néhány kiegészítő készülék és alkalmazás:
Projektor
Laptop vagy tablet
Okostelefon és/vagy tablet
A tanóra 3 részre osztható: ráhangolódás, jelentésteremtés, reflexió. Ezt hívjuk RJR-sémának:
Az eddig leírtak elsőre talán bonyolultnak is tűnhetnek, de hidd el, az óra megéri a befektetett időt és energiát. Hogy lásd, mennyire inspiráló mindez a gyerekeknek, bemutatjuk, hogyan is működik ez a séma a valóságban, vagyis egy tanórán, amit az űrkutatási mérnök Zábori Balázzsal együtt tartottunk a diákoknak.
Célja, hogy felkeltsük a diákok érdeklődését a téma iránt – jelenségek megfigyelésével, kérdések felvetésével vagy kísérletezéssel.
Mielőtt belevágunk az óra űrkutatással kapcsolatos részébe, arról kérdezzük a diákokat, hogy milyen jövőt képzelnek el maguknak:
A tanulók véleményét a digitális megoldások (pl. Mentimeter) mellett analóg eszközökkel is kideríthetjük – pl. a
tanterem két padsora vagy a tanári asztal és a padok közötti folyosó használatával.
Eldöntendő kérdésnél a tanulók IGEN vagy NEM válaszuk szerint a folyosó egyik vagy másik végére állnak. Ezután mindkét
csoportból megkérünk néhány tanulót, hogy indokolja meg a válaszát.
Ne izgulj, mindez a valóságban sokkal egyszerűbb, mint leírva – a videónkban meg is mutatjuk, hogyan működik ez
módszer a gyakorlatban.
Időtartam: 10 perc
A Mentimeter nyílt végű kérdésfeltevésre alkalmas diáján (Open Ended) arra kérjük a diákokat, hogy mondják el,
A tanegység menete:
Ha a diákok a valódi teszt kérdéseihez hasonló kérdéseket fogalmaznak meg, akkor ezeket akár nyitva is hagyhatjuk, ezzel is motiválva őket.
Időtartam: 10 perc
Megkérdezzük a diákokat, hogy szerintük milyen nehézségekkel kell számolni egy Mars-expedíció során, majd a Mentimeter következő diáján szófelhőt (Word Cloud) hozunk létre a felmerült problémákból.
Célja, hogy közösen értelmezzük a tapasztalatokat, és hogy megválaszoljuk a feltett kérdéseket – vagyis hogy ötvözzük a korábban és az újonnan megszerzett tudást.
Ezen az órán a diákok az új ismeretanyagot kooperatív csoportmunkában, a szakértői mozaik módszerrel sajátítják el, ami három fő szakaszra osztható. Nem ismered ezt a módszert? Sebaj, a videónk segít!
Időtartam: 25 perc
Az osztályt
Az egyes csoportok forrásait és a kapcsolódó feladatokat a feladatsor tartalmazza:
Időtartam: 15 perc
Átrendezzük a csoportokat:
A hagyományos szakértői mozaik módszer ezen a ponton véget ér, de a csoportok munkája folytatódik:
Célja az újonnan megszerzett tudás rögzítése, és hogy jelezzük a tanulás eredményességét.
Időtartam: 15 perc
A kibővített mozaik módszer további lépéseiben a diákok a megszerzett tudást egy valódi probléma megoldására és konkrét eredmény elérésére (Juttassatok el embereket a Marsra!) használják.
Időtartam: 15 perc
A vegyes csoportok bemutatják a tanárnak és a többi csapatnak a munkájuk eredményét:
Időtartam: 15 perc
A tudás tesztelésének egyik szuper eszköze a kvízjáték, aminek a Kahoot! egy könnyen kezelhető digitális platformja:
Ne aggódj, a kvíz kérdéseit nem neked kell kitalálnod – összegyűjtöttük mindet, a lehetséges válaszokkal együtt (a helyes válasz(ok) aláhúzva szerepelnek):
Készen állsz az óra egyik legizgalmasabb részére, a Mars-expedíció megtervezésére a diákjaiddal? Csapjunk bele!
Időtartam: 15 perc
A NASA Mars Exploration Program honlapján* elérhető információk alapján készítsetek egy olyan Jamboard-diát, ami válaszol a következő kérdésekre:
*Forrás elérhető: NASA Mars Exploration, letöltés dátuma: 2022. 11. 15.
Időtartam: 15 perc
A Mars-utazásról szóló Wikipédia-szócikk* segítségével készítsetek egy olyan Jamboard-diát, ami válaszol a következő kérdésekre:
*Forrás elérhető: Human mission to Mars - Wikipedia, letöltés dátuma: 2022. 11. 15.
Időtartam: 15 perc
Erik Seedhouse 2009-es kiadású Martian Outpost: The Challenges of Establishing a Human Settlement on Mars (Springer Praxis Books)* c. könyvének egy rövid részlete (178-180. oldal) alapján készítsetek egy olyan Jamboard-diát, ami válaszol a következő kérdésekre:
*Erik Seedhouse (2009): Martian Outpost: The Challenges of Establishing a Human Settlement on Mars. Springer Praxis Books
Időtartam: 15 perc
A Mars-utazásról szóló Wikipédia-szócikk* segítségével készítsetek egy olyan Jamboard-diát, ami válaszol a következő kérdésekre:
*Forrás elérhető: Human mission to Mars - Wikipedia, letöltés dátuma: 2022. 11. 15.
Időtartam: 15 perc
A rendszertervezésről szóló rövid YouTube-videó* segítségével készítsetek egy olyan Jamboard-diát, ami válaszol a következő kérdésekre:
*Forrás elérhető: What is "Systems Engineering" ? | Elementary collection - YouTube, letöltés dátuma: 2022. 11. 15.
Időtartam: 15 perc
A korábban gyűjtött információk alapján tervezzétek meg a saját Mars-utazásotokat:
Fizika óra? Történelem? Irodalom? Mindegyik érdekes, a Tettek Hálózata és a digitális eszközök segítségével minden tanár olyan órát tarthat, ami nem csak számukra, de a gyerekek számára is élményteli lesz.
MEGNÉZEMAz Iskolapadból a Marsra digitális oktatás segédanyagot a Telekom digitális oktatási projektje részeként a Magyar Telekom Nyrt. (Cg. 01-10-041928 cégjegyzékszámon nyilvántartott gazdasági társaság, székhelye: 1097 Budapest, Könyves Kálmán körút 36., a továbbiakban: "Telekom") megbízásából Zábori Balázs és Horváth András óravázlatai alapján az MMS Communications Hungary Kft. (1056 Budapest, Irányi utca 17.) készítette.
Ingyenesen hozzáférhető digitális segédanyagai révén a Telekom digitális oktatási projektje azt a célt szolgálja, hogy megmutassa, a digitális megoldásokkal, a diákok digitális igényeit felismerő és a figyelmüket megragadni kívánó oktatási szándék, tanári kreativitás, tudás és együttműködés eredményeként igazi élménnyé válhat a tanulás.
A digitális oktatás segédanyag felhasználásának feltétele, hogy az oldalra navigáló látogatók (továbbiakban: "Felhasználók") elfogadják a jelen felhasználási feltételekben (továbbiakban: "Felhasználási Feltételekben") rögzített igénybevételi feltételeket. A Felhasználó a Telekom által működtetett oldalra történő navigálással, illetve a digitális oktatás segédanyag felhasználásával elismeri, hogy a jelen Felhasználási Feltételeket megismerte, annak rendelkezéseiben foglaltakat magára nézve kötelezőnek fogadja el.
A tartalom és szellemi jogok
A digitális oktatás segédanyagot és az oldal megjelenését, tartalmát, funkciói összeválogatását, elrendezését, szerkesztését, valamint magát a tartalmat (a továbbiakban együttesen: "Tartalom") egyéni, eredeti jellegét tekintve szerzői jogvédelem illeti meg. A Tartalomra vonatkozóan a vagyoni jogok gyakorlására kizárólag a Telekom jogosult. A szerzői jog jogosultja a Telekom.
A Felhasználók a digitális oktatás segédanyagot kizárólag saját felelősségükre használják, és a Telekom nem felel olyan gondatlanul okozott kárért, amely e használatból ered, illetve a helytelen, hibás vagy hiányos Tartalom következménye.
A Telekom előzetes, felhasználásra irányuló írásbeli engedélye hiányában tilos a Tartalom egyes részeit vagy akár egészét bármilyen formában terjeszteni, többszörözni (másolni), nyilvánossághoz közvetíteni, tárolni, továbbá tilos a Tartalmat átdolgozni és az alapján új művet létrehozni, vagy a szabad felhasználás körét meghaladóan felhasználni, kivéve, ha a Telekom ehhez előzetesen, írásban, a felhasználás pontos körének meghatározásával hozzájárult.
A Telekom az oldalon megjelenő információkat, az ott elérhető funkciók és szolgáltatások körét, valamint tartalmát, továbbá a Tartalom egyes részeit vagy egészét bármikor, a Felhasználók részére küldött előzetes értesítés nélkül módosíthatja, visszavonhatja vagy azokat kiegészítheti. Felhasználó tudomásul veszi, hogy a digitális oktatás segédanyag kizárólag iskolai oktatási és szemléltetési célokra használható, bármely ezt meghaladó felhasználás a Telekom előzetes engedélyéhez kötött.
A segédanyag kereskedelmi forgalomba nem kerül, és a fentieket meghaladó célokra történő bármely felhasználása tilos. Az oldalon lévő információk megtekintéséhez, a segédanyag használatához a Felhasználók személyes adatainak megadása nem szükséges.
A Felhasználó kifejezetten elfogadja, hogy
Magyar Telekom Nyrt. 2022. Minden jog fenntartva!
A Magyar Telekom weboldala sütiket és egyéb nyomon követésre alkalmas megoldásokat használ, amelyek az alkalmazott technológia függvényében adatot tárolnak az eszközödön, vagy onnan adatot gyűjtenek. Kérjük, az alábbi gombok segítségével nyilatkozz arról, hogy az oldal működéséhez szükséges és így mindig bekapcsolt sütiken felül milyen választható sütiket és egyéb megoldásokat használhatunk a weboldalunkon történő böngészésed során.
Sütik részletei és beállításai:
Biztosítják és szükségesek a weboldal funkcióinak elvárt, és megfelelő működéséhez, elengedhetetlenek az oldalon való navigáláshoz.
A hirdetéseket megtekintő látogatókra vonatkozó ismeretek levonására, hirdetési célcsoportok képzésére, érdekes reklámtartalmak megjelenítésére és kampányaink hatékonyságának mérésére használjuk mind a Telekom weboldalain, mind harmadik felek hirdetési partneroldalain. Weboldalunkba harmadik féltől származó szolgáltatások vannak integrálva, amely szolgáltatásokat a Telekom részben saját céljaira, részben a harmadik féllel közös célból alkalmazza, részben a harmadik fél szolgáltatók saját céljaikból és saját felelősségükre nyújtják. Ezen szolgáltatásokkal összefüggésben sor kerül látogatók adatai további harmadik fél szolgáltatóknak történő továbbítására. Arra vonatkozóan, hogy milyen célból, jogalapon és módon történik a látogatók adatainak harmadik fél szolgáltatók saját céljaira történő kezelése, a harmadik fél szolgáltatók adatvédelmi tájékoztatójából ismerheti meg. A Telekom Sütikről szóló tájékoztatójában részletes információkat találsz ezekről a harmadik fél szolgáltatókról.
Lehetővé teszik a viselkedési (usage) adatok Telekom vagy harmadik fél szolgáltatók általi gyűjtését, úgynevezett álnevesített használati profilok formájában. Ezáltal nyomon követhetjük a weboldal egyedi látogatóinak számát, elemezzük a felhasználói viselkedést a látogatók weboldalon való interakciójára vonatkozó anonim vagy álnevesített információk alapján. A Telekom weboldalába harmadik féltől származó szolgáltatások vannak integrálva, amely szolgáltatásokat a Telekom részben saját céljaira, részben a harmadik féllel közös célból alkalmazza, részben a harmadik fél szolgáltatók saját céljaikból és saját felelősségükre nyújtják. Ezen szolgáltatásokkal összefüggésben sor kerül látogatók adatai további harmadik fél szolgáltatóknak történő továbbítására. Arra vonatkozóan, hogy milyen célból, jogalapon és módon történik a látogatók adatainak harmadik fél szolgáltatók saját céljaira történő kezelése, a harmadik fél szolgáltatók adatvédelmi tájékoztatójából ismerheti meg. A Telekom A Telekom Sütikről szóló tájékoztatójában részletes információkat találsz ezekről a harmadik fél szolgáltatókról.
Sütiket és egyéb nyomon követésre alkalmas megoldásokat használunk az oldalunk megfelelő működésének biztosításához, a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi média funkciók felkínálásához és az oldalunk látogatottságának elemzéséhez. A működéshez szükséges sütik elengedhetetlenek a weboldal működéséhez és nem lehet kikapcsolni őket a weboldal látogatása során rendszerünkből. A statisztikai, vagy marketing célú sütik segítségével bizonyos esetekben az oldalhasználattal kapcsolatos információkat is megosztjuk hirdetési és elemzési szolgáltatásokat nyújtó partnereinkkel.
Részletes sütitájékoztató/Partnerek