Sajtóközlemények
Az Angry Birds, és más mobilos játékok sikerének titka
Budapest, 2011. szeptember 13. 14:00
10 éve a GameBoy vagy a Tamagochi volt a menő, most a "mérges madarak" hasítanak. Az Angry Birds és hozzá hasonló, alkalmi játékosokat célzó, több milliós rajongótáborral bíró mobilos játékok titka az egyszerűségben, a szerethető karakterekben, az érintőképernyő térhódításában és a közösségeket összehozó erőben rejlik.
Szárnyaló sikerek
Magyarországon az érintőképernyős okostelefonokra letöltött alkalmazások
jelentős hányada játék. Az ilyesfajta játékok sikerének titka az egyszerűség,
mértéke pedig a letöltések száma. "A siker fogalmát az Angry Birds fogalmazta
újra: a mérges madarak miatt emberek milliói kapják elő okostelefonjukat a
buszon vagy a villamoson minden nap." - mondja Korsós Milán, Kitchen Budapest
fejlesztő csapatának vezetője. Az Angry Birds vitathatatlanul történelmet írt: a
játék első, ingyenes verzióját 11 millióan töltötték le iPhone-jukra, a fizetős
verzió pedig több mint 10 millió embert szórakoztat világszerte. A játék
sztorija pedig meglehetősen egyszerű: a zöld malacok ellopják a madarak
tojásait, amit a szárnyasok nem díjaznak. Harcba szállnak, és csúzliból
kiröppenve egy-két jól célzott lövéssel leterítik a zöld ellenségeket.
"Mivel az érintőképernyőn sokkal könnyebb játszani, mint
billentyű-kombinációkat memorizálva konzolokon vagy PC-ken, ezért azok is
kipróbálják a mobilos játékokat, akiket korábban semmilyen számítógépes verzió
nem kötött le." - fejtegeti a siker titkát Folyó Gergely, a Gamekapocs.hu
szakértője. Olyan gamerek is újra kedvet kapnak, akik nem játszottak PC-n, de
lehet, hogy korábban zsebben hordták a GameBoy-t vagy a Tamagochi-t. A T-Mobile
e témában végzett kutatásának* adatai szerint az okostelefonnal rendelkezők
közül a legtöbben játékalkalmazásokat töltenek le a telefonjukra, így egyre
kevésbé meghökkentő, hogy két tanóra közt a szünetben, orvosi váróban, vagy akár
tárgyalásra menet a liftben madarakat kilövő emberekkel találkozunk. "A
játékletöltések aránya az okostelefonnal rendelkezők körében megközelíti az 50
százalékot, míg az igen népszerű közösségi alkalmazások csak 27,7 százalékot
tesznek ki. Az okostelefonra letölthető játékalkalmazások használata a fiatalok
(16-29 évesek) körében a legjellemzőbb." - világít rá a legújabb adatokra Király
István, a Telekom marketing vezérigazgató-helyettese.
Játékos közösségek, közösségi játékok
"A játékkiadók és fejlesztők igyekeznek összefogni közönségüket, minden
csapat képviselteti magát a közösségi oldalakon" - állítja Folyó Gergely.
Egy-egy ilyen közösség hazai viszonylatban akár 10-20.000 főt is számlálhat, de
a valóságban ennél többen játszanak. A fejlesztők célja is az, hogy a rajongók
első kézből juthassanak friss információkhoz, és megoszthassák tapasztalataikat
a fórumokon. A Rovio, az Angry Birds fejlesztőcsapata is nagyon ügyel a játék
körül kialakult bázisra: fontosnak tartják, hogy minden egyes, a játékhoz
köthető e-mailre és Twitter bejegyzésre válaszoljanak.
Az oldalakon szerveződő csoportok flashmobokat, közös játékokat is
szerveznek, sokszor a virtuálisból a valóságos térbe is áthelyezve kedvenc
figuráikat. Az ilyen alkalmakkor az ország különböző pontjairól gyűlnek össze a
játékosok, hogy egy délután vagy este erejéig csak a hobbijuknak hódoljanak.
A Homo Ludens keresi a kihívást
A legtöbb embernél érzelmi okokra vezethető vissza a különböző játékok
használata. "Játszani nagyon jó, és a "Homo Ludens", vagyis a játszó ember olyan
örömforrásokat keres, amik lekötik a figyelmét, felkeltik a kíváncsiságát,
próbára teszik az ügyességét vagy épp a tudását." - mondja Tari Annamária,
pszichológus, az Y generáció című könyv szerzője.
Mások - előkapva mobilos
játékukat - az adott szituációból szeretnének "kilépni": számukra a mobilos
játék egy lehetőség, amely pár pillanatra szeparál a külvilágtól, így
elkerülhetőek a kényelmetlen helyzetek, például sorban állás, várakozás közben.
"A mobilos játékos tehát "kikapcsolja magát" a helyről, ahol fizikailag
áll." - véli a pszichológus. Amennyiben ez nem menekvés valami elől, és a
játékra fordított idő nem megy semmilyen más tevékenység rovására, illetve nem
válik központi örömforrássá, úgy mindig egészséges marad a játék és a játék
öröme.
Romantikából üzlet
Szinte bárki, aki rendelkezik programozói tudással és van egy kreatív ötlete,
sikeressé válhat a játékfejlesztői piacon. "A jelenleg elérhető legszebb
játékot, a Tiny Wings-et egy Andreas Illinger nevű srác egyedül készítette a
barátnőjének, és olyan jól sikerült, hogy már milliók játszanak vele" - mondja
Korsós Milán. Andreas Illingert tehát a romantikus hangulat motiválta, másokat
inkább a világhírnév megszerzésének lehetősége. A közeljövőben olyan játékok
számíthatnak sikerre, melyek a casual gamereket, azaz az alkalmi játékosokat
célozzák, rövid epizódokban játszódnak, így hamar hoznak sikerélményt,
megoldásukhoz egy kis logikára van szükség, és a valós életből merített,
szerethető karakterekkel operálnak. A távolabbi jövőben azonban eddig nem ismert
új ötletek bukkanhatnak fel, hiszen a lehetőségek száma végtelen. Az online
piacterekre naponta törnek be újabb és újabb alkalmazások azzal a reménnyel,
hogy milliók kedvencévé váljanak.
A T-Mobile augusztus 22-én indult okostelefon-kampányát a Rovio által
fejlesztett Angry Birds játékra építi. A hazaihoz hasonló kampány Európa-szerte
nagy sikert aratott. Számos országban a valós és virtuális világ közötti
határvonalat összemosva, "Angry Birds élőben" címmel szervezett játékot a
Deutche Telekom, amelynek videóját már több mint 7 milliószor nézték meg a
YouTube-on.
http://www.t-mobile.hu/lakossagi/akciok/akcio/1108_angry_birds/barcelona
* Országos reprezentatív felmérés, hetente minimum egyszer internetező
16-69 éves magyarországi lakosok (kb. 4.402.615 fő); kutatás időpontja: 2011.
január; a teljes minta nagysága: 6400 fő; a megkérdezettek nemi megoszlása: kb.
50-50% férfi, illetve nő; adatgyűjtés módja: online interjú önkitöltős
kérdőívvel