Sajtóközlemények
Mobiltelefonos tárlatvezetés a Műcsarnokban a T-Mobile-lal
Budapest, 2008. április 14.
Mobiltelefonos tárlatvezetéssel teszi teljesebbé A Lipcse-jelenség kiállításra ellátogatók élményeit a Műcsarnok és kommunikációs partnereként a T-Mobile. A legnagyobb hazai mobilszolgáltató ugyanis a vizuális kultúra befogadását újszerű eszközökkel, a szinte mindenki által használt mobiltelefonnal kívánja segíteni.
Kapcsolja be mobiltelefonját! – ezzel a
múzeumokban szokatlan felszólítással találkozhatnak a
Műcsarnok legújabb, május 18-áig látható, A Lipcse-jelenség
címet viselő kiállítására érkezők. A kiállítótérbe lépve
ugyanis a T-Mobile erre a célra kifejlesztett rendszerének
köszönhetően a 06 30 3030 260-as számot tárcsázva a
termekben látható alkotásokról további információkat
kaphatnak a látogatók magyar, illete angol nyelven. A
"virtuális tárlatvezető" a kiállítás tematikáját követő
menürendszer megfelelő menüpontját kiválasztva segíti a
látogatókat (általános információk, Memoár szekció, Placebo
szekció, Zoom szekció, Bad Painting szekció).
A rendszer azonban ennél többet is kínál. A
bluetooth-kapcsolat révén különleges közvetítőszerepet
játszik, és a kiállítás statikus keretein túllépve a
vizuális élményt egy 3D-s enteriőrképet, valamint a kiállító
művészek egy-egy művét a telefonokra továbbítva a
mobiltelefonok képernyőire is kiterjeszti. Sőt, Tilo
Baumgärtel Megafon című, a Placebo szekcióban megtekinthető,
több mint 3 perces videomunkája is lejátszható és "elvihető”
az arra alkalmas mobilokkal. A bluetooth-tartalom fogadása
díjmentes, és a mobiltelefonos tárlatvezetés minden hazai
szolgáltató ügyfele számára elérhető, a szekciókat ismertető
információs számot bármely belföldi mobil-előfizető a
díjcsomagjának megfelelő díjazással, külföldi mobilról pedig
a roaming-tarifájának megfelelően hívhatja.
A Lipcse-jelenség kiállítás a főként festészeti, de az
évek során új médiumokkal bővült kortárs lipcsei
képzőművészeti színtér megismertetésére vállalkozik 15
művész mintegy 80 munkájának bemutatásával. A lipcsei iskola
egyre inkább ismerősen csengő fogalom a képzőművészet iránt
érdeklődők körében, egyre többen hallottak már hatásáról,
művészekről, akiket a lipcsei iskola inspirált, de
keveseknek volt alkalma látni az eredeti munkákat, és azt is
kevesen tudják, hogy lipcsei művészeten egy sokszínű, igen
látványos, szórakoztató és egyben tartalmas vizuális nyelv
értendő. A megjelenítési módok egymástól eltérők lehetnek: a
minimalista, absztrakcióba hajló előképek ugyanúgy élnek az
új lipcsei festészetben, mint a realista-szürrealista,
hipervalóságot szimuláló, történelmi tapasztalatokat magába
integráló szemlélet és vizualitás.
Az utóbbi 8-10 év művészeti és műkereskedelmi
szempontból egyik legérdekesebb jelensége a Lipcsében
kibontakozó festészeti boom. A ma "Új Lipcsei Iskolának”
nevezett festészeti iskola különböző művészeti és társadalmi
jelenségek különleges konstellációjának köszönheti
megszületését. A vasfüggöny lebomlását és a német egyesülést
követő években számos fiatal képzőművész érkezett Nyugatról
a lipcsei Grafikai és Könyvművészeti Főiskolára, akiknek
működése, szelleme megtermékenyítette és egyben felülírta a
művészeti iskola elavult, akadémikus stílusát és az erős,
főként realista festészeti tradíciót. A hagyomány átírásából
Lipcsében kialakuló közös stiláris és szemléleti jellemzők a
90-es években meghatározták a festészeti gondolkodást
Németországban, de a jelenség hamar keresett művészeti
termékké vált világszerte is. Neo Rauch, Martin Kobe,
Matthias Weischer, David Schnell és mások napjainkban a
világ kiállítótermeinek sztárfigurái, a műkereskedelmi
rekordeladások szereplői. Lipcse minta és tanulmányozandó
jelenség nem csak művészeti kvalitásait tekintve, hanem a
művészet menedzselése tekintetében is.