Sajtóközlemények
Elkészült a Bethesda Gyermekkórház világszínvonalú informatikai rendszere
Budapest, 2007. október 9. 13:00
2007. október 9-én a Cisco Magyarország és a T-Systems képviselői átadták a Bethesda Gyermekkórház számára azt a világszínvonalú kórházi informatikai rendszert, amelynek adományozásáról még ez év tavaszán határozott a két vállalat. A legmodernebb informatikai és kommunikációs megoldások bevezetése mellett a projekt megvalósításának egyik legfőbb eredménye a Fehér Könyv, amelyben egészségügyi szakértők bevonásával a kezdeti lépésektől egészen az átadásig részletesen dokumentálták a fejlesztés minden lépését. A számos minőségi és mennyiségi mutató konkrét számításokkal támasztja alá az új infokommunikációs rendszer gyors megtérülését, így a Fehér Könyv a benne felhalmozott know-how átadása révén nagy segítségére lehet más intézményeknek is hasonló rendszerek kiépítéséhez.
Rékasi Tibor,
a Cisco Magyarország ügyvezető igazgatója és Tankó Zoltán, a T-Systems
vezetője ünnepélyes keretek között adták át a 130 millió forint értékű
rendszer elkészültét jelképező jegyzőkönyvet dr. Velkey Györgynek, a
Bethesda Gyermekkórház főigazgatójának, illetve a projekt részletes
leírását tartalmazó Fehér Könyvet dr. Horváth Ágnes egészségügyi
miniszternek.
Az elmúlt 7 hónapban a 135 aktív ággyal működő
Bethesda Kórház két budapesti épületében bevezették a legmodernebb
infokommunikációs eszközöket és szolgáltatásokat, többek között új
vezetékes és vezeték nélküli hálózat, új számítógépek és nyomtatók
kerültek az intézménybe, klinikai és kórházmenedzsment-szoftver,
beteghívó és betegirányító rendszer, IP-telefónia és ehhez kapcsolódó
dual-phone megoldás, rádiófrekvenciás helymeghatározó (RFID) rendszer,
elektronikus aláírás, távoktatási megoldás és számos más újdonság
készült el, amelyek mind a betegellátás színvonalának, a betegek
komfortérzetének és a működés hatékonyságának növelését segítik. Az
adomány keretében a T-Systems 3 évig biztosítja az eszközök
üzemeltetését, háttértámogatását.
Az új rendszer komplett
infokommunikációs eszközsorát a Cisco, zökkenőmentes bevezetését,
üzemeltetését és a projektmenedzsmentet a T-Systems kompetenciája
biztosította a projekt során.
"Az új infrastruktúra kedvező
hatásait nap mint nap tapasztaljuk. Az orvosaink telekonzílium
segítségével tarthatnak szakmai megbeszéléseket, a betegek vizsgálati
eredményeihez és valós idejű adataihoz a kórház területén belül vezeték
nélküli számítógéppel, a kórház területén kívül pedig biztonságos
internetkapcsolaton keresztül férhetnek hozzá. A beteghívó és
betegirányító rendszer révén csökkent a várakozási idő és
gördülékenyebbé vált az orvosok munkája."
- mondta dr. Velkey György, a
Bethesda Kórház főigazgatója a rendszer újdonságait ismertetve. "A
beruházás gazdasági szempontból is jelentős előrelépést jelent, hiszen
például a korábbi párhuzamos (telefon és számítógépes) hálózatok
helyett csupán egyetlen, az összes hang, adat és képi információ
továbbítására alkalmas IP-hálózat üzemeltetésére van szükség, emellett
az alkalmazottak ingyenesen telefonálhatnak házon belül vezetékes és
egyes mobiltelefon-készülékeikkel, sőt, az RFID-rendszer a nagyértékű
berendezések eltűnését is megakadályozza"
- tette hozzá.
"Ez a
fejlesztés több szempontból is örömmel tölt el. Egyrészt a megvalósuló
beruházások kézzelfogható előfutárai annak a minőségi és egyre javuló
egészségügyi rendszernek, amely a reform célja. Másrészt a
kezdeményezés szép példája az üzleti szektor szereplői és az
egészségügy, a civil szféra összefogásának. Mindenképpen fontosnak és
üdvözlendőnek tartom a magyarországi vállalatok ehhez hasonló, a
társadalmi felelősségvállalást megjelenítő kezdeményezését. Harmadrészt
különösen nagy örömmel tölt el, hogy a fejlesztés helye éppen egy
gyermekkórház, hiszen az egészségügyi tárca maga is kiemelten figyel a
gyermekek minél magasabb színvonalú, minél gyorsabb, kényelmesebb és
megbízhatóbb ellátására. Köszönetemet fejezem ki a támogatást felajánló
két cégnek, és remélem, a példájukat sokan fogják még követni!"
-
mondta dr. Horváth Ágnes egészségügyi miniszter a Fehér Könyv
átvételekor.
"Mára az egészségügyi döntéshozók is felismerték,
hogy az informatikai hálózat fontos szerepet játszhat stratégiai
céljaik elérésében. Az egészségügyi intézmények esetében az intelligens
hálózat olyan digitális idegrendszerként működik, amely összeköti
egymással a különböző kórházi alkalmazásokat, rendszereket és
eszközöket, legyen szó vezeték nélküli berendezésekről, a specialisták
közötti virtuális konferenciákról, vagy éppen a betegek és
családtagjaik kapcsolattartását vagy a páciensek kikapcsolódását
szolgáló alkalmazásokról. Ezek az informatikai megoldások nem csak a
hatékonyság növeléséhez járulhatnak hozzá, hanem olyan újszerű bevételi
forrást is teremthetnek az egészségügyi intézmények számára, amelyek
korábban elképzelhetetlennek tűntek. Ilyen például a távdiagnosztika,
amelynek keretében a világ bármely pontján működő partnerintézménnyel
kötött szerződés alapján az onnan érkező leletekből – például
nagyfelbontású röntgen, CT- vagy MR-képekből – a hazai orvosok állítják
fel a diagnózist"
- mondta Rékasi Tibor, a Cisco Magyarország ügyvezető
igazgatója.
"A projekt célja olyan infokommunikációs rendszer
kialakítása volt, amely a kórház számára jelentős minőségi javulást hoz
a betegellátásban, az orvosi munka hatékonyságának a növelésében. A
kórház dolgozói minden infokommunikációs támogatást megkapnak munkájuk
során, az orvosok korszerű informatikai eszközök használata mellett
idejük és energiájuk döntő részét a betegek gyógyítására fordíthatják.
Mindemellett az elkészült rendszerrel olyan modell jött létre, amely a
jövőben számos más magyarországi kórháznál referenciaként alkalmazható
a magas minőségű hálózati infrastruktúrák kiépítésére és
üzemeltetésére. Hosszabb távon hasonló rendszerek kiépítésével és több
kórház bekapcsolásával olyan egységes és hatékony rendszer teremthető
meg, amely a hazai egészségügy egészének színvonalát javíthatja"
-
mondta Tankó Zoltán, a T-Systems vezetője.
A Fehér Könyv
A
projekt kapcsán létrehozott Fehér Könyv az új informatikai rendszerrel
elért eredményeket tényszerűen, ezen belül a mérhető adatokat
számszerűsítve tartalmazza, így rávilágít a fejlesztésekkel nyerhető
előnyökre és az ilyen jellegű beruházások gyors megtérülési idejére. A
Fehér Könyvből látható, hogy a járóbeteg-adminisztráció javulásával
például évi 5,5 millió forintot, az integrált működésből adódó
alacsonyabb üzemeltetési költségekkel évi 5,2 millió forintot
takaríthat meg egy olyan "kicsinek" számító kórház is, mint amilyen a
Bethesda. Az adatokból kiolvasható, hogy a kórház évi 712 munkaórát
takaríthat meg az elektronikus röntgen-, ultrahang- és laborbeutalóknak
köszönhetően, további évi 2000 adatrögzítési munkaórát szabadíthat fel
a laborautomaták rendszerbe kapcsolásával, vagy hogy évi 1,7 millió Ft
megtakarítást jelent a kazánház és a fűtési rendszer távoli felügyelete
és vezérlése. Még néhány érdekes adat a Fehér Könyvből, a teljesség
igénye nélkül:
- Az ellátási esetszámra vetített informatikai költség 197-ről 164 Ft-ra csökkent.
- Az eszközértékre vetített üzemeltetési költség 10-ről 0,3 Ft-ra csökkent.
- A beteglogisztikai funkciók száma 2-ről 10-re nőtt.
- Az egy évre eső rendszerleállás 120-ról 2 órára csökken.
- Az informatikai eszközök átlagéletkora 5,5 évről 1,5 évre csökkent.
- A vezeték nélküli berendezések aránya 0,7%-ról 22%-ra nőtt.
- Az emelt szintű szolgáltatásokat nyújtó telefonkészülékek aránya 2%-ról 30%-ra nőtt.
- A digitális aláírás aránya 1,6%-ról 9,6%-ra nőtt.
- Az internetet elérő munkahelyek száma 70-ről 177-re emelkedett.
A Bethesda Kórházban lezajlott fejlesztés hátteréről röviden
Az
összesen 130 millió forintos beruházást a Cisco Magyarország 65 millió
forint értékű eszközzel és 5 millió forint értékű szolgáltatással, míg
a Magyar Telekom T-Systems 20 millió Ft értékű eszközzel és 30 millió
forint értékű szolgáltatással támogatta. A kórház 10 millió forint
önerővel járul hozzá a fejlesztéshez, és emellett további évi 10 millió
forintot fordít a rendszer üzemeltetésére. A két vállalat közel egyéves
folyamat során választotta ki a Bethesda Gyermekkórházat. A kiválasztás
szempontjai között a jól definiálható projekt-méret, az átlátható
kórházi működési folyamatok, a pozitív vezetői hozzáállás, a kórház
részéről a projekt sikerre viteléhez szükséges szakértői háttér
biztosítása valamint a saját hozzájárulás szerepeltek.