Sajtóközlemények
A Magyar Telekom további fejleményeket jelent be a vizsgálattal kapcsolatban
Budapest, 2006. december 21. 08:00
A Magyar Telekom további fejleményeket jelent be a vizsgálattal kapcsolatban.
2006. február 13-án a Társaság bejelentette, hogy
vizsgálatot kezdeményezett annak megállapítására, vajon bizonyos szerződések
megkötése ellentétes volt-e a Társaság szabályzataival, illetve a vonatkozó
jogszabályokkal vagy szabályozással. A vizsgálatot a Társaság Audit
Bizottságának felügyelete mellett egy vezető nemzetközi ügyvédi iroda végzi egy
pénzügyi tanácsadó cég és egy informatikai igazságügyi szakértő cég
segítségével. A vizsgálók benyújtották a vizsgálat Előzetes Jelentését. A
Társaság nem tudja megítélni, hogy mikorra, illetve milyen végkövetkeztetéssel
zárul a vizsgálat.
Először a Társaság könyvvizsgálói jeleztek kifogást a
montenegrói leányvállalatok, a Telekom Crne Gore A.D. (“TCG”) és a Monet d.o.o.
(“Monet”) által 2005-ben kötött két tanácsadói szerződés kapcsán. A vizsgálat
eredeti köre ezen két szerződés teljes körű vizsgálatát foglalta magában,
beleértve minden kapcsolódó dokumentum átvizsgálását és a Társaság, a TCG és a
Monet munkavállalóival, illetve a szerződésekről tudomással bíró harmadik felek
meghallgatását. Emellett a pénzügyi tanácsadó cég mintavételszerűen áttekintette
a Társaság és annak montenegrói leányvállalatainak számviteli és tranzakciós
adatait, amelyek harmadik fél beszállítókkal folytatott összes tranzakció
értékének 72%-át illetve a velük kötött összes szerződések értékének 90%-át
képviselték. Ezen mintaadatok vizsgálata során minden rendelkezésre álló
támogató háttérdokumentum is áttekintésre került. A vizsgálat korai szakaszában
két, a Társaság által 2005-ben kötött további tanácsadói szerződés került a
vizsgálók látókörébe, és az Audit Bizottság ezen szerződésekre is kiterjesztette
a vizsgálatot. A négy vizsgált szerződés teljes értéke körülbelül 2 milliárd Ft.
A vizsgálat során nyilvánvalóvá vált, hogy a Társaság, a TCG és a Monet
bizonyos munkavállalói elektronikus dokumentumok megsemmisítésével és
megváltoztatásával akadályozták a vizsgálatot. Különösen a vizsgálatot segítő
informatikai igazságügyi szakértő cég jutott arra a megállapításra, hogy hét
munkavállalóhoz tartozó tíz számítógép merevlemezéről dokumentumokat töröltek,
illetve “eltüntető” (wiping) software használatával véglegesen
helyreállíthatatlanná tették a törölt dokumentumokat. A vizsgálók
megállapították, hogy a törölt elektronikus dokumentumok több, a vizsgált
szerződésekhez kapcsolódó dokumentumot tartalmaztak. E törlésre és eltüntetésre
irányuló tevékenység azt követően történt, hogy a Társaság dokumentum megőrzésre
szóló felhívást bocsátott ki, kérve ezen szerződésekhez kapcsolódó dokumentumok
megőrzését. A dokumentumok szándékos megsemmisítésének eredményeként a vizsgálók
nem tudták áttekinteni a vizsgálat szempontjából releváns dokumentumokat.
A független vizsgálók eddig nem szereztek megfelelő bizonyosságot, hogy
a négy vizsgált szerződés bármelyikének eredményeként a Társaság vagy annak
leányvállalatai a szerződések ellenértékeként kifizetett összegekkel arányos
szolgáltatást kaptak volna. Nem világos, hogy kik a valós szerződő felek e
szerződések alapján, és bizonyos szerződések megfogalmazása nem kellően pontos a
Társaságnak nyújtandó tényleges szolgáltatások tekintetében. A független
vizsgálók nem tudták egyértelműen meghatározni a szerződések célját, így
lehetséges, hogy ezek nem megfelelő célból köttettek. Az eddigi megállapítások
alapján a Társaság könyvvizsgálójának aggályai kellően megalapozottak voltak.
A Társaság 2005. évi gyorsjelentése a szerződések közül kettőt - 1.12
milliárd Ft összegű kifizetést – aktivált költségként tartalmazott. A vizsgálat
időközi megállapításai alapján a Társaság most a négy szerződés kapcsán a teljes
2 milliárd Ft-os kifizetést költségként számolta el az “egyéb működési költségek
- nettó” soron. Ezzel arányos mértékű hatás mutatkozik többek között az adóban,
a kisebbségi részesedésben, valamint az eredményben a Társaság 2005. évi
gyorsjelentésének megfelelő részeiben közzétett adatokhoz képest.
A
vizsgálat következményeként a Társaság több munkavállalót is felmentett a
munkavégzés alól, akik időközben megszüntették munkaviszonyukat. A munkavégzés
alól felmentett munkavállalók között voltak a Társaság stratégiai területének
tagjai, valamint a TCG egyik vezetője. A korábban közzétetteknek megfelelően a
TCG igazgatósági tagjai szintén leváltásra kerültek.
A vizsgálat során a
vizsgálatot végzők egy másik leányvállalatnál számos olyan szerződést is
beazonosítottak, amelyek további vizsgálatot tehetnek szükségessé.
A
vizsgálat felszínre hozott bizonyos hiányosságokat a Társaság belső
kontrolljainak és folyamatainak kialakítását és működtetését illetően. Ennek
megfelelően, a Társaság bizonyos, a belső kontrollok, valamint a megfelelőségi
és irányítási modell javítását célzó helyesbítő intézkedéseket hagyott jóvá,
amelyek megvalósítása jelenleg is tart. Ezen intézkedések keretében a Társaság
elsőként elhatározta a Magyar Telekom Csoport Megfelelőségi Igazgatói pozíció
létrehozását, amely vezető közvetlenül a Társaság gazdasági
vezérigazgató-helyettesének, a Felügyelő Bizottságnak és az Audit Bizottságnak
tartozik jelentéstételi kötelezettséggel. Ennek az új pozíciónak a
létrehozásával párhuzamosan a Társaság áttekinti szabályzatait és elindít egy
átfogó megfelelőségi képzési programot, amelynek témái a Társaság Etikai
Kódexére, a bennfentes kereskedésre vonatkozó szabályozásra, az iratmegőrzés
szabályozásra, szabályozói kérdésekre, valamint az egyesült államokbeli külföldi
korrupcióellenes gyakorlatról szóló törvényre fókuszálnak. Másodikként, a
Társaság felülvizsgálja a beszerzéssel kapcsolatos belső kontrollfolyamatait,
beleértve a leányvállalatoknál működő összes SAP rendszerhez való hozzáférést,
valamint azt a követelményt, miszerint minden szerződésjóváhagyásra egységes
szabályok és folyamatok vonatkozzanak. Harmadikként, a Társaság felülvizsgálta a
vállalati összeolvadásokra és akvizíciókra (M&A) vonatkozó folyamatait,
ideértve az M&A tevékenységekkel kapcsolatos felelősség megosztását a
stratégiai terület, amely továbbra is az üzletfejlesztésért fog felelni,
valamint a gazdasági vezérigazgató-helyettes területe között, amely az M&A
ügyletek megvalósításáért lesz felelős. Minden M&A ügyletet az
Igazgatóságnak kell jóvá hagynia és azokról az Audit Bizottság féléves
rendszerességgel jelentést kap. Végezetül, a Társaság Igazgatósága a
továbbiakban is hozhat döntést vagy tehet javaslatot bármely felsővezetőnek a
vizsgálat tárgyát képező négy szerződéssel kapcsolatos érintettségével
kapcsolatban.
Ahogy azt a korábbi közzétételekben jeleztük, a vizsgálat
miatt a Társaság 2005. évi pénzügyi jelentéseinek véglegesítése késést
szenvedett, és ennek következtében a Társaság és bizonyos leányvállalatai
elmulasztottak és a jövőben is elmulaszthatnak bizonyos, az amerikai, a magyar
vagy más vonatkozó jogszabály és rendelkezés által az auditált éves jelentések
elkészítésére és benyújtására, valamint az éves közgyűlés megtartására
vonatkozóan előírt határidőket. A mai napig a Társaságra 12 millió Ft bírságot
róttak ki az említett késedelem miatt. A Társaság tájékoztatta a vizsgálatról a
Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét, valamint az Egyesült Államok
Értékpapír- és Tőzsdefelügyeletét és Igazságügyminisztériumát, és kapcsolatban
áll a fenti hatóságokkal a vizsgálat állását illetően, valamint a fenti
hatóságok kérdéseit megválaszolja.