Sajtóközlemények

A Magyar Telekom további fejleményeket jelent be a vizsgálattal kapcsolatban

Budapest, 2006. december 21. 08:00

A Magyar Telekom további fejleményeket jelent be a vizsgálattal kapcsolatban.

2006. február 13-án a Társaság bejelentette, hogy vizsgálatot kezdeményezett annak megállapítására, vajon bizonyos szerződések megkötése ellentétes volt-e a Társaság szabályzataival, illetve a vonatkozó jogszabályokkal vagy szabályozással. A vizsgálatot a Társaság Audit Bizottságának felügyelete mellett egy vezető nemzetközi ügyvédi iroda végzi egy pénzügyi tanácsadó cég és egy informatikai igazságügyi szakértő cég segítségével. A vizsgálók benyújtották a vizsgálat Előzetes Jelentését. A Társaság nem tudja megítélni, hogy mikorra, illetve milyen végkövetkeztetéssel zárul a vizsgálat.

Először a Társaság könyvvizsgálói jeleztek kifogást a montenegrói leányvállalatok, a Telekom Crne Gore A.D. (“TCG”) és a Monet d.o.o. (“Monet”) által 2005-ben kötött két tanácsadói szerződés kapcsán. A vizsgálat eredeti köre ezen két szerződés teljes körű vizsgálatát foglalta magában, beleértve minden kapcsolódó dokumentum átvizsgálását és a Társaság, a TCG és a Monet munkavállalóival, illetve a szerződésekről tudomással bíró harmadik felek meghallgatását. Emellett a pénzügyi tanácsadó cég mintavételszerűen áttekintette a Társaság és annak montenegrói leányvállalatainak számviteli és tranzakciós adatait, amelyek harmadik fél beszállítókkal folytatott összes tranzakció   értékének 72%-át illetve a velük kötött összes szerződések értékének 90%-át képviselték. Ezen mintaadatok vizsgálata során minden rendelkezésre álló támogató háttérdokumentum is áttekintésre került. A vizsgálat korai szakaszában két, a Társaság által 2005-ben kötött további tanácsadói szerződés került a vizsgálók látókörébe, és az Audit Bizottság ezen szerződésekre is kiterjesztette a vizsgálatot. A négy vizsgált szerződés teljes értéke körülbelül 2 milliárd Ft.

A vizsgálat során nyilvánvalóvá vált, hogy a Társaság, a TCG és a Monet bizonyos munkavállalói elektronikus dokumentumok megsemmisítésével és megváltoztatásával akadályozták a vizsgálatot. Különösen a vizsgálatot segítő informatikai igazságügyi szakértő cég jutott arra a megállapításra, hogy hét munkavállalóhoz tartozó tíz számítógép merevlemezéről dokumentumokat töröltek, illetve “eltüntető” (wiping) software használatával véglegesen helyreállíthatatlanná tették a törölt dokumentumokat. A vizsgálók megállapították, hogy a törölt elektronikus dokumentumok több, a vizsgált szerződésekhez kapcsolódó dokumentumot tartalmaztak. E törlésre és eltüntetésre irányuló tevékenység azt követően történt, hogy a Társaság dokumentum megőrzésre szóló felhívást bocsátott ki, kérve ezen szerződésekhez kapcsolódó dokumentumok megőrzését. A dokumentumok szándékos megsemmisítésének eredményeként a vizsgálók nem tudták áttekinteni a vizsgálat szempontjából releváns dokumentumokat.

A független vizsgálók eddig nem szereztek megfelelő bizonyosságot, hogy a négy vizsgált szerződés bármelyikének eredményeként a Társaság vagy annak leányvállalatai a szerződések ellenértékeként kifizetett összegekkel arányos szolgáltatást kaptak volna. Nem világos, hogy kik a valós szerződő felek e szerződések alapján, és bizonyos szerződések megfogalmazása nem kellően pontos a Társaságnak nyújtandó tényleges szolgáltatások tekintetében. A független vizsgálók nem tudták egyértelműen meghatározni a szerződések célját, így lehetséges, hogy ezek nem megfelelő célból köttettek. Az eddigi megállapítások alapján a Társaság könyvvizsgálójának aggályai kellően megalapozottak voltak.

A Társaság 2005. évi gyorsjelentése a szerződések közül kettőt - 1.12 milliárd Ft összegű kifizetést – aktivált költségként tartalmazott. A vizsgálat időközi megállapításai alapján a Társaság most a négy szerződés kapcsán a teljes 2 milliárd Ft-os kifizetést költségként számolta el az “egyéb működési költségek - nettó” soron. Ezzel arányos mértékű hatás mutatkozik többek között az adóban, a kisebbségi részesedésben, valamint az eredményben a Társaság 2005. évi gyorsjelentésének megfelelő részeiben közzétett adatokhoz képest.

A vizsgálat következményeként a Társaság több munkavállalót is felmentett a munkavégzés alól, akik időközben megszüntették munkaviszonyukat. A munkavégzés alól felmentett munkavállalók között voltak a Társaság stratégiai területének tagjai, valamint a TCG egyik vezetője. A korábban közzétetteknek megfelelően a TCG igazgatósági tagjai szintén leváltásra kerültek.

A vizsgálat során a vizsgálatot végzők egy másik leányvállalatnál számos olyan szerződést is beazonosítottak, amelyek további vizsgálatot tehetnek szükségessé.

A vizsgálat felszínre hozott bizonyos hiányosságokat a Társaság belső kontrolljainak és folyamatainak kialakítását és működtetését illetően. Ennek megfelelően, a Társaság bizonyos, a belső kontrollok, valamint a megfelelőségi és irányítási modell javítását célzó helyesbítő intézkedéseket hagyott jóvá, amelyek megvalósítása jelenleg is tart. Ezen intézkedések keretében a Társaság elsőként elhatározta a Magyar Telekom Csoport Megfelelőségi Igazgatói pozíció létrehozását, amely vezető közvetlenül a Társaság gazdasági vezérigazgató-helyettesének, a Felügyelő Bizottságnak és az Audit Bizottságnak tartozik jelentéstételi kötelezettséggel. Ennek az új pozíciónak a létrehozásával párhuzamosan a Társaság áttekinti szabályzatait és elindít egy átfogó megfelelőségi képzési programot, amelynek témái a Társaság Etikai Kódexére, a bennfentes kereskedésre vonatkozó szabályozásra, az iratmegőrzés szabályozásra, szabályozói kérdésekre, valamint az egyesült államokbeli külföldi korrupcióellenes gyakorlatról szóló törvényre fókuszálnak. Másodikként, a Társaság felülvizsgálja a beszerzéssel kapcsolatos belső kontrollfolyamatait, beleértve a leányvállalatoknál működő összes SAP rendszerhez való hozzáférést, valamint azt a követelményt, miszerint minden szerződésjóváhagyásra egységes szabályok és folyamatok vonatkozzanak. Harmadikként, a Társaság felülvizsgálta a vállalati összeolvadásokra és akvizíciókra (M&A) vonatkozó folyamatait, ideértve az M&A tevékenységekkel kapcsolatos felelősség megosztását a stratégiai terület, amely továbbra is az üzletfejlesztésért fog felelni, valamint a gazdasági vezérigazgató-helyettes területe között, amely az M&A ügyletek megvalósításáért lesz felelős. Minden M&A ügyletet az Igazgatóságnak kell jóvá hagynia és azokról az Audit Bizottság féléves rendszerességgel jelentést kap. Végezetül, a Társaság Igazgatósága a továbbiakban is hozhat döntést vagy tehet javaslatot bármely felsővezetőnek a vizsgálat tárgyát képező négy szerződéssel kapcsolatos érintettségével kapcsolatban.

Ahogy azt a korábbi közzétételekben jeleztük, a vizsgálat miatt a Társaság 2005. évi pénzügyi jelentéseinek véglegesítése késést szenvedett, és ennek következtében a Társaság és bizonyos leányvállalatai elmulasztottak és a jövőben is elmulaszthatnak bizonyos, az amerikai, a magyar vagy más vonatkozó jogszabály és rendelkezés által az auditált éves jelentések elkészítésére és benyújtására, valamint az éves közgyűlés megtartására vonatkozóan előírt határidőket. A mai napig a Társaságra 12 millió Ft bírságot róttak ki az említett késedelem miatt. A Társaság tájékoztatta a vizsgálatról a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét, valamint az Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdefelügyeletét és Igazságügyminisztériumát, és kapcsolatban áll a fenti hatóságokkal a vizsgálat állását illetően, valamint a fenti hatóságok kérdéseit megválaszolja.