Sajtóközlemények
Internetalapú hangszolgáltatást vezet be a T-Com és a T-Online
Budapest, 2005. október 10. 15:00
Klip néven kísérleti jelleggel internetalapú hangszolgáltatást indított a T-Com a T-Online Magyarországgal közösen. Első lépésként a Klip szoftveres megoldása kerül bevezetésre, mely segítségével az interneten ingyenesen kezdeményezhetnek és fogadhatnak hívásokat a Klip használói. A szolgáltatás a közeljövőben új elemekkel bővül majd. A T-Com decembertől felhasználói teszttel indítva, fokozatosan lehetővé teszi a vezetékes- és mobilszámok hívását a hálózatból, továbbá - egy külön hívószám segítségével - bármely a T-Commal szerződést kötő vezetékes- és mobilszolgáltató hálózatából hívhatóak lesznek a Klip szolgáltatást használó ügyfelek.
A szélessávú internetelérések száma folyamatosan nő, így a világháló
egyre inkább mindennapjaink részévé válik. Az információszerzésen túl
egyre gyakrabban használhatjuk az internetet napi teendőink
elintézésre, munkánk gyorsabbá és kényelmesebbé tételére is.
Felnövekvőben van egy olyan generáció, amelynek az ún. "Click and Done"
típusú munkavégzés, ügyintézés teljesen természetes. Ezen technikai
fejlődés mellett teljesen természetes dolog, hogy a hangszolgáltatás
területén is változások történnek. Az új internetes generáció már olyan
megoldásokat igényel, ami - az elsősorban a világháló révén
-megváltozott felhasználói szokásaikhoz, életmódjukhoz, életritmusukhoz
a legmegfelelőbben illeszkedik, így a jövő hangszolgáltatásának a
"Click and Talk" funkciót kell ellátnia.
A magyarországi piaci struktúra változása és a hosszú távú iparági
trendek miatt a Magyar Telekom Csoportnak egy megújult stratégia
eszköztárra van szüksége, melynek középpontjában az innováció, az
IP-alapú technológia és a szélessávú alkalmazások állnak. Ez a
megújulás elősegíti a Magyar Telekom Csoport hosszú távon is
fenntartható értékteremtési lehetőségeinek kiaknázását. Emellett a
Magyar Telekom Csoport kiemelten fontosnak tartja, hogy a XXI. század
telekommunikációs megoldásainak kiépítésében és elterjesztésében
meghatározó szerepet vállaljon. A T-Com célja, hogy a fogyasztók
igényeihez igazodó, valós értékkel bíró új szolgáltatásokkal jelenjen
meg a piacon, melyek képesek erőteljesen kihasználni a szélessávú
internet nyújtotta lehetőségeket.
Klip hálózaton belüli szolgáltatás
Első lépésként a Klip közösség tagjai ingyenesen kezdeményezhetnek és
fogadhatnak hívásokat az interneten. A szolgáltatás földrajzi
területtől és szolgáltatótól függetlenül elérhető bárki számára. A
szolgáltatásra ingyenesen lehet regisztrálni a T-Com (www.t-com.hu) és
a T-Online (www.t-online.hu) honlapjairól elérhető Klip oldalakon,
ahonnan letölthető a szoftver tesztverziója is.
Jelenleg a következőket nyújtja a Klip (a tesztverzió során egyes szolgáltatási elemek még nem teljes stabilitással működnek):
- Ingyenes hívás az interneten a Klip regisztrált használói között (e-mail vagy virtuális azonosító alapján)
Ha az ügyfél egy másik Klip felhasználót hív fel, mindaddig ingyenes a hívása, amíg mindketten az IP-hálózaton belül vannak.
- Hangüzenet
Nem vesznek el a felhasználó üzenetei még akkor sem, ha éppen nem
érhető el az interneten keresztül, és ezért nem tudja fogadni a
beérkező hívásokat. Az üzeneteket e-mailben, csatolt wav fájlként
továbbítja a rendszer a felhasználó által megadott e-mail postafiókba.
- Webes címtár
A webes címtárban tárolhatók a partnerek adatai. Ezen a felületen látja
a felhasználó, hogy éppen melyik partnere online vagy offline, és innen
küldhető közvetlenül e-mail, meghívás chatelésre vagy beszélgetésre.
- Chat
A Klip szolgáltatás klasszikus chatelésre is használható.
- Videofon
A szolgáltatás használatával internetes videotelefonálásra is lehetőség van, amennyiben az ügyfélnek van webkamerája.
- Konferenciahívás
A Klippel egyidejűleg több párhuzamos internetes hívás is bonyolítható.
A beszélgetések számát a sávszélesség határozza meg. A
konferenciahíváshoz szükséges, hogy minden résztvevő a Klip
alkalmazását használja.
A Klip szolgáltatás tesztidőszaka jó lehetőséget biztosít a T-Com és a
T-Online számára, hogy az ügyfélvisszajelezések alapján minél inkább a
felhasználók igényeire lehessen szabni a szolgáltatást.
Klip hálózaton kívüli szolgáltatás
Decembertől a T-Com további elemekkel bővíti a szolgáltatást egy
felhasználói teszttel összekötve. Már nem csak az IP-hálózaton belül,
de vezetékes és mobil irányban is lehetőség lesz hívásokat indítani.
Továbbá a T-Comtól kapott 06-21-es hívószámnak köszönhetően a Klip
szolgáltatást használó ügyfelek már vezetékes és mobil irányból is
hívhatóvá válnak.
A Klip felhasználók közötti, IP-hálózaton belüli hívások ingyenesek
maradnak. A vezetékes irányba történő hívásoknál nem különböztetünk meg
helyi vagy távolsági hívást. Az IP-hálózaton kívüli hívásoknál
megkülönböztetünk csúcsidőt és csúcsidőn kívüli időszakot. A díjazás
másodperc alapon történik. A szolgáltatásnak nincsen havidíja, és nincs
kapcsolási díj sem.
A hívásokért az ügyfél kétféle módon tud majd fizetni. Pre-paid (előre
történő) fizetés esetén az ügyfél a szolgáltatás igénybevétele előtt
bankkártyával töltheti fel számlaegyenlegét a honlapon keresztül. A
T-Com
számlakapcsolattal rendelkező ügyfelek a szolgáltatás díját utólag
(post paid) is kiegyenlíthetik, a szolgáltatás díja a havi T-Com
számlán fog jól elkülönítve megjelenni.
A T-Com olyan eszközökkel jelenik meg, amelyek segítségével az ügyfél
úgy tudja használni internetes telefonját, hogy nem kell közben a
számítógépét bekapcsolva tartania. Az eszközökhöz egy szabványos
telefont lehet csatlakoztatni, és annak a segítségével kerülnek
továbbításra a hívások az interneten keresztül. Az eszközök
megvásárolhatók lesznek a T-Com online áruházában (www.t-com.hu), a
T-Pont üzletekben és a nagyobb áruházakban.
Klip Pro szolgáltatás üzleti ügyfeleknek
A T-Com még várhatóan ebben az évben megjelenik a piacon Klip Pro
csomagjával, amely egy kész VoIP-megoldást kínál, elsősorban az üzleti
ügyfelek részére. A csomag minden olyan technikai eszközt tartalmaz,
ami az ügyfél számára szükséges a számítógép nélküli internetalapú
hangszolgáltatás használatához.
Technológiai háttér
A Klip szolgáltatás egy a szélessávú hálózaton megvalósuló
hangszolgáltatás, mely a világszinten szabványos SIP megoldást
alkalmazza. Földrajzi helyhez nem kötött, bárhonnan indítható és bárhol
fogadható vele hívás. A szolgáltatás során a publikus interneten,
adatcsomagok formájában kerül továbbításra a hang. Emiatt a
szolgáltatás minősége gyengébb lehet a vezetékes telefonálásnál
megszokott minőségnél. A technológia jellegéből adódóan az
internetalapú hangszolgáltatásnak vannak bizonyos korlátai: a
szolgáltatás nem alkalmas segélyhívásra, nem tud számhordozhatóságot,
nem működik áramszünet esetén, és az internet forgalmi viszonyokból
fakadóan nem garantálható a hívások sikeressége. A szolgáltatás igénybe
vételéhez szélessávú internetelérés, számítógép, továbbá
- amennyiben nem csak chatelésre használja - mikrofon és hangszóró, vagy headset szükséges.
A SIP (Session Initiation Protocol, híváskezdeményező protokoll) egy
javasolt, nyílt szabvány a multimédiás elemeket tartalmazó interaktív,
felhasználói adatátviteli folyamat lebonyolításához. A SIP protokoll
lehetővé teszi, hogy a jövőben egy egyesített hálózat legyen az alapja
minden kommunikációnak. Ez a konvergencia a költségek csökkenése
mellett egy sor új szolgáltatást tesz lehetővé. Az IP-telefóniában a
SIP protokoll a legelterjedtebb, a legtöbb internetes telefonálásra
használható szoftver ezen alapul.