Sajtóközlemények
A Magyar Telekom 2005. harmadik negyedévi eredményei
Budapest, 2005. november 9. 00:00
Az eredményeken a szegmensek kiegyensúlyozott teljesítménye és a TCG konszolidációs hatása érződik.
Főbb eredmények:
- A bevételek 2,2%-kal 459,4 milliárd forintra (1.861,3 millió euróra)
nőttek 2005 első kilenc hónapjában 2004 azonos időszakához képest. A
magasabb mobil és adatátviteli bevételeket ellensúlyozta a kimenő
belföldi és nemzetközi forgalmi bevételek csökkenése. 2005. II.
negyedévtől a Telekom Montenegro Csoport (TCG) konszolidálása pozitív
hatással volt a bevételekre, 14,4 milliárd forinttal növelte azokat.
- Az EBITDA 4,7%-kal 191,4 milliárd forintra nőtt, az EBITDA-ráta 41,7% volt.
- A tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított
összeg 54,9 milliárd forint volt, amelyből a vezetékes szegmensre 25,3
milliárd forint, a mobil szegmensre 29,6 milliárd forint jutott. A
mobil szegmensre eső összegből 4,6 milliárd forintot fordítottak
UMTS-szel kapcsolatos beruházásokra.
- A Magyar Telekom Csoport értékcsökkenési leírás sora 2004-ben 13,9
milliárd forint goodwill amortizációt tartalmazott. Ezen túl 2004. I.
negyedévben a Westel T-Mobile Magyarországra történt átnevezéséhez
kapcsolódóan a Westel márkanév értékvesztési leírása 4,4 milliárd
forintot tett ki. Mindezek eredményeként 2005 első kilenc hónapjában az
értékcsökkenés 84,7 milliárd forintra csökkent az egy évvel korábbi
100,7 milliárd forintról.
- A vezetékes szegmens bevételei külső ügyfelektől (a szegmensek
közötti bevételek kiszűrése után) 3,1%-kal 244,7 milliárd forintra
csökkentek, mivel az adatátviteli (főként ADSL) bevételek csak részben
tudták ellensúlyozni az elsősorban a forgalmi bevételeknél
tapasztalható visszaesést. Az EBITDA 93,6 milliárd forintot tett ki, a
külső bevételekre vetített EBITDA-ráta 38,2% volt. (A külső bevételekbe
nem tartoznak bele a Magyar Telekom Csoport tagjaitól származó
bevételek.)
- A mobil szegmens bevételei külső ügyfelektől 8,8%-kal 214,7 milliárd
forintra nőttek a beszédcélú és az értéknövelt szolgáltatásokból
származó bevételeknek köszönhetően. Az EBITDA 97,9 milliárd forintot
tett ki, a külső bevételekre vetített EBITDA-ráta pedig magas, 45,6%
volt.
- A csoportszintű üzleti eredmény 29,8%-kal 106,7 milliárd forintra
nőtt, elsősorban az értékcsökkenés mérséklődésének, valamint az
értékesített távközlési berendezések beszerzési értéke és a személyi
jellegű ráfordítások csökkenésének következtében. A nettó eredmény 41,1
milliárd forintról (162,1 millió euróról) 65 milliárd forintra (263,3
millió euróra) nőtt.
- Az üzleti tevékenységből származó nettó cash-flow gyakorlatilag nem
változott, 144,6 milliárd forintot tett ki az EBITDA növekedése, az
elsősorban a követelések alakulása következtében megnövekedett
működőtőke-igény és a 2005 első kilenc hónapjában létszámcsökkentéssel
kapcsolatos kifizetések együttes hatásának következtében. A befektetési
tevékenységre fordított nettó cash-flow 98,6 milliárd forintra nőtt,
elsősorban a TCG többségi részesedésének megvásárlása miatt. A pénzügyi
tevékenységre fordított nettó cash-flow 44,9 milliárd forintot tett ki,
elsősorban a TCG tranzakció kapcsán felvett hitelek és a nagyrészt 2005
júniusában kifizetett osztalék következtében.
- A nettó adósságállomány 39,1 milliárd forinttal emelkedett 2004.
december végéhez képest, az osztalékfizetés és a TCG tranzakció miatt.
Az eladósodottsági ráta (a nettó adósságnak a nettó adósság + saját
tőke + kisebbségi részesedésekre vetített aránya) 35,8%-ra nőtt ez év
szeptember végére (2004. szeptember végén 33,1% volt).
Straub Elek, elnök-vezérigazgató az eredményekkel kapcsolatban így nyilatkozott:
"2005. III. negyedéves eredményeink javulásához nagyban hozzájárult a
Telekom Montenegro konszolidálása, melynek magas, 45% feletti
EBITDA-rátája egyértelműen bizonyítja az akvizíció sikerét. A hazai
vezetékes szolgáltatások bevételei csökkentek, elsősorban a forgalom
visszaesése miatt, azonban a működési költségeket a bevételcsökkenésnél
nagyobb mértékben tudtuk csökkenteni, ezáltal eredményességi rátánk
javult. Emellett - stratégiai célkitűzésünkkel összhangban - az egy
alkalmazottra jutó vonalszám folyamatosan emelkedik, ami egyértelműen
jelzi hatékonyságunk javulását. A T-Mobile Magyarország a III.
negyedévben növelni tudta nyereségességét és piaci részesedésének
kismértékű csökkenése ellenére sikeresen megőrizte egyértelmű piaci
előnyét a második legnagyobb piaci szereplővel szemben. A nemzetközi
vezetékes szolgáltatások III. negyedéves eredményjavulására hatással
volt a TCG ezévi konszolidálása és a MakTelnél az előző évben
létszámleépítésekre képzett céltartalék. A nemzetközi mobil
szolgáltatások jelentős mértékben hozzájárultak eredményünkhöz. Fontos
megemlíteni, hogy a Közgyűlés - november 7-i ülésén - elfogadta a
Magyar Telekom T-Mobile Magyarországgal való egyesülésének szándékát,
ami elő fogja segíteni az üzletágak közötti szinergiák hatékonyabb
kiaknázását."
Hazai vezetékes szolgáltatások: ADSL-program és a létszámhatékonyság növelése
A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 6,5%-kal 213,4
milliárd forintra mérséklődtek, az EBITDA ráta 36,6% volt 2005 első
kilenc hónapjában. (A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételekben
benne vannak a külső ügyfelektől és a Magyar Telekom Csoport nem az
adott szegmenshez tartozó tagjaitól származó bevételek is.) A belföldi
és nemzetközi forgalmi bevételek együttesen 24,9%-kal csökkentek,
elsősorban a vezetékes vonali versenytársak és a mobil helyettesítés
miatti forgalomcsökkenés következtében. Az alacsonyabb mobil
végződtetési díjak és a kedvezményes tarifacsomagok is hozzájárultak a
bevétel csökkenéséhez. Az ADSL-előfizetői szám növekedésének
köszönhetően ugyanakkor a bérelt vonali és adatátviteli szolgáltatások
bevételei 21%-kal tovább nőttek. Az erősödő mobil helyettesítés és a
számhordozhatóság hatására az üzleti és lakossági szegmensben egyaránt
felgyorsult a vonalszám csökkenése (szeptember végére 3,8%-kal csökkent
2004 azonos időszakához képest). A hatékonyságnövelés érdekében tett
erőfeszítéseknek köszönhetően az egy alkalmazottra jutó vonalszám
anyavállalati szinten 461-re nőtt. Az összes vonal 64%-a tartozott
valamelyik kedvezményes díjcsomagba, ami 2005. III. negyedév végén
több, mint 1,7 millió előfizetőt jelentett.
A T-Online Magyarország, a Magyar Telekom internetes leányvállalata
19,6 milliárd forint bevételt ért el 2005 első három negyedévében a
2004 azonos időszakában elért 14,1 milliárd forinttal szemben.
Nemzetközi vezetékes szolgáltatások: nyereségesség megőrzése a
MakTelnél tapasztalható bevételcsökkenés ellenére, a Telekom Montenegro
konszolidálása
A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 19,2%-kal 40,8
milliárd forintra nőttek 2005 első kilenc hónapjában, az EBITDA 15,5
milliárd forintra nőtt, az EBITDA-ráta 37,9% volt. A MakTel vezetékes
szolgáltatásainak bevételei csökkentek, mivel a mobil helyettesítés
következtében a bevételt hozó ügyfélbázis szűkült. Az eredményekre
negatív hatással volt az alacsonyabb forgalom és a kedvezőtlen
árfolyamváltozás. A szigorú költségcsökkentési erőfeszítéseknek
köszönhetően azonban minden költségsoron javulás mutatkozott, így a
MakTel vezetékes szolgáltatásainak EBITDA-rátája magas, 46,1% volt. A
Telekom Montenegro vezetékes szolgáltatásai 9,4 milliárd forint
bevételt generáltak a konszolidálás kezdete óta, az EBITDA 1,5 milliárd
forint volt, ami tartalmazza a létszámleépítések 1,2 milliárd forintos
költségét.
Hazai mobil szolgáltatások: egyértelmű piacvezető pozíció, erős pénzügyi eredmények
A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 3,2%-kal növekedtek
2005 első kilenc hónapjában, az értéknövelt szolgáltatásokból származó
bevételek és a forgalmi bevételek kismértékű emelkedésének
köszönhetően. Az EBITDA 81,5 milliárd forint, az EBITDA-ráta 40,4%
volt. A T-Mobile Magyarország III. negyedéves figyelemreméltó
nyereségessége az értéknövelt szolgáltatások, a használat növekedése és
a költségcsökkentő intézkedések mellett annak is köszönhető, hogy egy
2005 szeptemberében hozott kedvező bírósági döntést követően az
Egyetemes Távközlési Alapba fizetendő összegekre képzett 1,1 milliárd
forint elhatárolás feloldásra került. (Ugyanakkor a hazai vezetékes
szolgáltatásoknál az Alappal szembeni 0,8 milliárd forint követelés
leírásra került, ami kedvezőtlen hatással volt a hazai vezetékes
szolgáltatások III. negyedéves eredményére.) Az üzleti eredmény
nagymértékben, 39,3%-kal 56,1 milliárd forintra nőtt, mivel a Westel
névváltásával kapcsolatos leírások döntő többsége 2004. I. negyedévben
került elszámolásra. Az előre fizetett kártyás és szerződéses ügyfelek
esetén egyaránt alacsonyabb készüléktámogatási díjak következtében az
átlagos ügyfélmegszerzési költség jelentős mértékben, 34,5%-kal
csökkent. (Az ügyfélmegszerzési költség számításánál a belépési árrést
(a SIM kártya költsége csökkentve a belépési díjjal) és az eladáshoz
kapcsolódó készüléktámogatási és ügynöki díjakat vesszük figyelembe.) A
bevezetett új tarifacsomagoknak köszönhetően ugyan megnőtt a forgalom,
az egyes csomagok által biztosított árengedmények, a szabályozói
változások hatása és a zárt felhasználói csoportok számára kínált
ajánlatok elterjedése következtében ugyanakkor az egy előfizetőre jutó
havi átlagbevétel (ARPU) közel változatlan maradt. Az MOU (egy
előfizetőre jutó átlagos havi perchasználat) értéke 124-re nőtt 2005
első kilenc hónapjában, ami az árrugalmasság javulását mutatja.
Nemzetközi mobil szolgáltatások: a Mobimak (MakTel) és a Monet (TCG) egyaránt jelentős mértékben járult hozzá eredményeinkhez
A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek nagymértékben, 25%-kal
31,3 milliárd forintra nőttek 2005 első kilenc hónapjában, az EBITDA
16,4 milliárd forintot tett ki, az EBITDA-ráta 52,4% volt. A MakTel
mobil szolgáltatásaiból származó bevételek kismértékben növekedtek az
erős árverseny jellemezte, bővülő piacon, ám az árfolyamváltozások
kedvezőtlenül (-2,2%) hatottak az eredményekre. A Mobimak EBITDA-ja
13,5 milliárd forintra nőtt, az EBITDA-ráta pedig 53,6%-ot tett ki. A
nemzetközi mobil szolgálatások eredményei a Monet, a Telekom Montenegro
mobil leányvállalatának eredményeit is tartalmazzák. A Monet 6,2
milliárd forint bevételt és 2,9 milliárd forint EBITDA-t ért el 2005.
II. és III. negyedévben (az EBITDA-rátája 47,4% volt). Montenegróban
99% volt a mobil penetráció 2005. III. negyedév végén.