Sajtóközlemények

A Magyar Telekom 2005. harmadik negyedévi eredményei

Budapest, 2005. november 9. 00:00

Az eredményeken a szegmensek kiegyensúlyozott teljesítménye és a TCG konszolidációs hatása érződik.

Főbb eredmények:
- A bevételek 2,2%-kal 459,4 milliárd forintra (1.861,3 millió euróra) nőttek 2005 első kilenc hónapjában 2004 azonos időszakához képest. A magasabb mobil és adatátviteli bevételeket ellensúlyozta a kimenő belföldi és nemzetközi forgalmi bevételek csökkenése. 2005. II. negyedévtől a Telekom Montenegro Csoport (TCG) konszolidálása pozitív hatással volt a bevételekre, 14,4 milliárd forinttal növelte azokat.
- Az EBITDA 4,7%-kal 191,4 milliárd forintra nőtt, az EBITDA-ráta 41,7% volt.
- A tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított összeg 54,9 milliárd forint volt, amelyből a vezetékes szegmensre 25,3 milliárd forint, a mobil szegmensre 29,6 milliárd forint jutott. A mobil szegmensre eső összegből 4,6 milliárd forintot fordítottak UMTS-szel kapcsolatos beruházásokra.
- A Magyar Telekom Csoport értékcsökkenési leírás sora 2004-ben 13,9 milliárd forint goodwill amortizációt tartalmazott. Ezen túl 2004. I. negyedévben a Westel T-Mobile Magyarországra történt átnevezéséhez kapcsolódóan a Westel márkanév értékvesztési leírása 4,4 milliárd forintot tett ki. Mindezek eredményeként 2005 első kilenc hónapjában az értékcsökkenés 84,7 milliárd forintra csökkent az egy évvel korábbi 100,7 milliárd forintról.
- A vezetékes szegmens bevételei külső ügyfelektől (a szegmensek közötti bevételek kiszűrése után) 3,1%-kal 244,7 milliárd forintra csökkentek, mivel az adatátviteli (főként ADSL) bevételek csak részben tudták ellensúlyozni az elsősorban a forgalmi bevételeknél tapasztalható visszaesést. Az EBITDA 93,6 milliárd forintot tett ki, a külső bevételekre vetített EBITDA-ráta 38,2% volt. (A külső bevételekbe nem tartoznak bele a Magyar Telekom Csoport tagjaitól származó bevételek.)
- A mobil szegmens bevételei külső ügyfelektől 8,8%-kal 214,7 milliárd forintra nőttek a beszédcélú és az értéknövelt szolgáltatásokból származó bevételeknek köszönhetően. Az EBITDA 97,9 milliárd forintot tett ki, a külső bevételekre vetített EBITDA-ráta pedig magas, 45,6% volt.
- A csoportszintű üzleti eredmény 29,8%-kal 106,7 milliárd forintra nőtt, elsősorban az értékcsökkenés mérséklődésének, valamint az értékesített távközlési berendezések beszerzési értéke és a személyi jellegű ráfordítások csökkenésének következtében. A nettó eredmény 41,1 milliárd forintról (162,1 millió euróról) 65 milliárd forintra (263,3 millió euróra) nőtt.
- Az üzleti tevékenységből származó nettó cash-flow gyakorlatilag nem változott, 144,6 milliárd forintot tett ki az EBITDA növekedése, az elsősorban a követelések alakulása következtében megnövekedett működőtőke-igény és a 2005 első kilenc hónapjában létszámcsökkentéssel kapcsolatos kifizetések együttes hatásának következtében. A befektetési tevékenységre fordított nettó cash-flow 98,6 milliárd forintra nőtt, elsősorban a TCG többségi részesedésének megvásárlása miatt. A pénzügyi tevékenységre fordított nettó cash-flow 44,9 milliárd forintot tett ki, elsősorban a TCG tranzakció kapcsán felvett hitelek és a nagyrészt 2005 júniusában kifizetett osztalék következtében.
- A nettó adósságállomány 39,1 milliárd forinttal emelkedett 2004. december végéhez képest, az osztalékfizetés és a TCG tranzakció miatt. Az eladósodottsági ráta (a nettó adósságnak a nettó adósság + saját tőke + kisebbségi részesedésekre vetített aránya) 35,8%-ra nőtt ez év szeptember végére (2004. szeptember végén 33,1% volt).

Straub Elek, elnök-vezérigazgató az eredményekkel kapcsolatban így nyilatkozott:
"2005. III. negyedéves eredményeink javulásához nagyban hozzájárult a Telekom Montenegro konszolidálása, melynek magas, 45% feletti EBITDA-rátája egyértelműen bizonyítja az akvizíció sikerét. A hazai vezetékes szolgáltatások bevételei csökkentek, elsősorban a forgalom visszaesése miatt, azonban a működési költségeket a bevételcsökkenésnél nagyobb mértékben tudtuk csökkenteni, ezáltal eredményességi rátánk javult. Emellett - stratégiai célkitűzésünkkel összhangban - az egy alkalmazottra jutó vonalszám folyamatosan emelkedik, ami egyértelműen jelzi hatékonyságunk javulását. A T-Mobile Magyarország a III. negyedévben növelni tudta nyereségességét és piaci részesedésének kismértékű csökkenése ellenére sikeresen megőrizte egyértelmű piaci előnyét a második legnagyobb piaci szereplővel szemben. A nemzetközi vezetékes szolgáltatások III. negyedéves eredményjavulására hatással volt a TCG ezévi konszolidálása és a MakTelnél az előző évben létszámleépítésekre képzett céltartalék. A nemzetközi mobil szolgáltatások jelentős mértékben hozzájárultak eredményünkhöz. Fontos megemlíteni, hogy a Közgyűlés - november 7-i ülésén - elfogadta a Magyar Telekom T-Mobile Magyarországgal való egyesülésének szándékát, ami elő fogja segíteni az üzletágak közötti szinergiák hatékonyabb kiaknázását."

Hazai vezetékes szolgáltatások: ADSL-program és a létszámhatékonyság növelése

A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 6,5%-kal 213,4 milliárd forintra mérséklődtek, az EBITDA ráta 36,6% volt 2005 első kilenc hónapjában. (A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételekben benne vannak a külső ügyfelektől és a Magyar Telekom Csoport nem az adott szegmenshez tartozó tagjaitól származó bevételek is.) A belföldi és nemzetközi forgalmi bevételek együttesen 24,9%-kal csökkentek, elsősorban a vezetékes vonali versenytársak és a mobil helyettesítés miatti forgalomcsökkenés következtében. Az alacsonyabb mobil végződtetési díjak és a kedvezményes tarifacsomagok is hozzájárultak a bevétel csökkenéséhez. Az ADSL-előfizetői szám növekedésének köszönhetően ugyanakkor a bérelt vonali és adatátviteli szolgáltatások bevételei 21%-kal tovább nőttek. Az erősödő mobil helyettesítés és a számhordozhatóság hatására az üzleti és lakossági szegmensben egyaránt felgyorsult a vonalszám csökkenése (szeptember végére 3,8%-kal csökkent 2004 azonos időszakához képest). A hatékonyságnövelés érdekében tett erőfeszítéseknek köszönhetően az egy alkalmazottra jutó vonalszám anyavállalati szinten 461-re nőtt. Az összes vonal 64%-a tartozott valamelyik kedvezményes díjcsomagba, ami 2005. III. negyedév végén több, mint 1,7 millió előfizetőt jelentett.
A T-Online Magyarország, a Magyar Telekom internetes leányvállalata 19,6 milliárd forint bevételt ért el 2005 első három negyedévében a 2004 azonos időszakában elért 14,1 milliárd forinttal szemben.

Nemzetközi vezetékes szolgáltatások: nyereségesség megőrzése a MakTelnél tapasztalható bevételcsökkenés ellenére, a Telekom Montenegro konszolidálása

A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 19,2%-kal 40,8 milliárd forintra nőttek 2005 első kilenc hónapjában, az EBITDA 15,5 milliárd forintra nőtt, az EBITDA-ráta 37,9% volt. A MakTel vezetékes szolgáltatásainak bevételei csökkentek, mivel a mobil helyettesítés következtében a bevételt hozó ügyfélbázis szűkült. Az eredményekre negatív hatással volt az alacsonyabb forgalom és a kedvezőtlen árfolyamváltozás. A szigorú költségcsökkentési erőfeszítéseknek köszönhetően azonban minden költségsoron javulás mutatkozott, így a MakTel vezetékes szolgáltatásainak EBITDA-rátája magas, 46,1% volt. A Telekom Montenegro vezetékes szolgáltatásai 9,4 milliárd forint bevételt generáltak a konszolidálás kezdete óta, az EBITDA 1,5 milliárd forint volt, ami tartalmazza a létszámleépítések 1,2 milliárd forintos költségét.

Hazai mobil szolgáltatások: egyértelmű piacvezető pozíció, erős pénzügyi eredmények

A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 3,2%-kal növekedtek 2005 első kilenc hónapjában, az értéknövelt szolgáltatásokból származó bevételek és a forgalmi bevételek kismértékű emelkedésének köszönhetően. Az EBITDA 81,5 milliárd forint, az EBITDA-ráta 40,4% volt. A T-Mobile Magyarország III. negyedéves figyelemreméltó nyereségessége az értéknövelt szolgáltatások, a használat növekedése és a költségcsökkentő intézkedések mellett annak is köszönhető, hogy egy 2005 szeptemberében hozott kedvező bírósági döntést követően az Egyetemes Távközlési Alapba fizetendő összegekre képzett 1,1 milliárd forint elhatárolás feloldásra került. (Ugyanakkor a hazai vezetékes szolgáltatásoknál az Alappal szembeni 0,8 milliárd forint követelés leírásra került, ami kedvezőtlen hatással volt a hazai vezetékes szolgáltatások III. negyedéves eredményére.) Az üzleti eredmény nagymértékben, 39,3%-kal 56,1 milliárd forintra nőtt, mivel a Westel névváltásával kapcsolatos leírások döntő többsége 2004. I. negyedévben került elszámolásra. Az előre fizetett kártyás és szerződéses ügyfelek esetén egyaránt alacsonyabb készüléktámogatási díjak következtében az átlagos ügyfélmegszerzési költség jelentős mértékben, 34,5%-kal csökkent. (Az ügyfélmegszerzési költség számításánál a belépési árrést (a SIM kártya költsége csökkentve a belépési díjjal) és az eladáshoz kapcsolódó készüléktámogatási és ügynöki díjakat vesszük figyelembe.) A bevezetett új tarifacsomagoknak köszönhetően ugyan megnőtt a forgalom, az egyes csomagok által biztosított árengedmények, a szabályozói változások hatása és a zárt felhasználói csoportok számára kínált ajánlatok elterjedése következtében ugyanakkor az egy előfizetőre jutó havi átlagbevétel (ARPU) közel változatlan maradt. Az MOU (egy előfizetőre jutó átlagos havi perchasználat) értéke 124-re nőtt 2005 első kilenc hónapjában, ami az árrugalmasság javulását mutatja.

Nemzetközi mobil szolgáltatások: a Mobimak (MakTel) és a Monet (TCG) egyaránt jelentős mértékben járult hozzá eredményeinkhez

A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek nagymértékben, 25%-kal 31,3 milliárd forintra nőttek 2005 első kilenc hónapjában, az EBITDA 16,4 milliárd forintot tett ki, az EBITDA-ráta 52,4% volt. A MakTel mobil szolgáltatásaiból származó bevételek kismértékben növekedtek az erős árverseny jellemezte, bővülő piacon, ám az árfolyamváltozások kedvezőtlenül (-2,2%) hatottak az eredményekre. A Mobimak EBITDA-ja 13,5 milliárd forintra nőtt, az EBITDA-ráta pedig 53,6%-ot tett ki. A nemzetközi mobil szolgálatások eredményei a Monet, a Telekom Montenegro mobil leányvállalatának eredményeit is tartalmazzák. A Monet 6,2 milliárd forint bevételt és 2,9 milliárd forint EBITDA-t ért el 2005. II. és III. negyedévben (az EBITDA-rátája 47,4% volt). Montenegróban 99% volt a mobil penetráció 2005. III. negyedév végén.