Sajtóközlemények

A Magyar Telekom 2005. I. negyedévi eredményei

Budapest, 2005. május 12.

Nőtt a nettó eredmény, az erős verseny ellenére minden üzletágban megőriztük vezető pozíciónkat

Főbb eredmények:
- A bevételek kismértékben, 1,7%-kal 143,6 milliárd forintra (585,8 millió euróra) csökkentek 2005. I. negyedévben 2004 azonos időszakához képest, mivel a magasabb mobil és adatátviteli bevételeket ellensúlyozta a belföldi és nemzetközi forgalmi bevételek mérséklődése.
- Az EBITDA 6,4%-kal 59,1 milliárd forintra csökkent, az EBITDA-ráta 41,2% volt.
- A tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított összeg 12,4 milliárd forint volt, amelyből a vezetékes szegmensre 5,8 milliárd forint, a mobil szegmensre 6,6 milliárd forint jutott.
- A Magyar Telekom Csoport értékcsökkenési leírás sora 2004-ben 13,9 milliárd forint goodwill amortizációt tartalmazott. Ezen kívül 2004. I. negyedévben a Westel T-Mobile Magyarországra történt átnevezéséhez kapcsolódóan a Westel márkanév értékvesztési leírása 4,4 milliárd forintot tett ki. Mindezek eredményeként 2005. I. negyedévben az értékcsökkenés 27,3 milliárd forintra mérséklődött az egy évvel korábbi 36,6 milliárd forintról. (Az IFRS szabályok változása miatt 2005. január 1-től a goodwill amortizáció megszűnt, helyette évente kell ellenőrizni, hogy bekövetkezett-e értékvesztés.)
- A vezetékes szegmens bevételei külső ügyfelektől 6,7%-kal 79,2 milliárd forintra csökkentek, mivel az adatátviteli (főként ADSL) bevételek csak részben tudták ellensúlyozni az elsősorban a forgalmi bevételekben tapasztalható visszaesést. Az EBITDA 30,9 milliárd forintot tett ki (8%-os csökkenés), a külső bevételekre vetített EBITDA-ráta 39,1% volt. (A külső bevételekbe nem tartoznak bele a Magyar Telekom Csoport tagjaitól származó bevételek.)
- A mobil szegmens bevételei külső ügyfelektől 5,1%-kal 64,5 milliárd forintra nőttek a beszédcélú és az értéknövelt szolgáltatásokból származó bevételeknek, valamint az előfizetési díjaknak köszönhetően. Az EBITDA 28,2 milliárd forintot tett ki (4,7%-os csökkenés), a külső bevételekre vetített EBITDA-ráta pedig 43,7% volt.
- A csoportszintű üzleti eredmény 19,6%-kal 31,8 milliárd forintra nőtt, elsősorban az értékcsökkenés mérséklődésének, valamint a személyi jellegű költségek és az értékesített távközlési berendezések beszerzési értéke csökkenésének következtében. A nettó eredmény 14,1 milliárd forintról (54,1 millió euróról) 18 milliárd forintra (73,3 millió euróra) nőtt.
- Az üzleti tevékenységből származó nettó cash-flow 34,6 milliárd forintra csökkent az EBITDA csökkenésének és a 2005. I. negyedévi létszámcsökkentéssel kapcsolatos kifizetések együttes hatásának következtében. A befektetési tevékenységre fordított nettó cash-flow 51,5 milliárd forintra nőtt, elsősorban a Telekom Montenegro (TCG) többségi részesedésének megvásárlása következtében. A pénzügyi tevékenységre fordított nettó cash-flow 26,4 milliárd forintot tett ki, ami főként a TCG tranzakció kapcsán felvett hitelekkel magyarázható.
- A nettó adósságállomány 20,2 milliárd forinttal emelkedett 2004. december végéhez képest a TCG-tranzakció következtében. Az eladósodottsági ráta (a nettó adósságnak a nettó adósság + saját tőke + kisebbségi részesedésekre vetített aránya) 33,3%-ra nőtt ez év március végére.

Straub Elek, a Magyar Telekom elnök-vezérigazgatója az eredményekkel kapcsolatban így nyilatkozott: "2005 elején tovább erősödött a verseny mind a vezetékes, mind a mobil üzletágban. Az utóbbi hónapokban versenytársaink új ajánlatokkal jelentek meg, intenzívebb marketingtevékenységet folytattak a hazai vezetékes piacon. A hazai és macedón mobilpiacot egyaránt erős árverseny jellemezte. Ez nemcsak a mobil bevételek növekedését korlátozta, de kedvezőtlenül hatott a vezetékes üzletágra is. Ugyanakkor anyavállalati szinten az egy alkalmazottra jutó vonalszám 2005. I. negyedévben 415-re emelkedett a 2004. I. negyedévi 352-ről a vezetékes üzletág létszámhatékonyságának növelése érdekében tett intézkedések következtében. Új lendületet kívánunk adni hazai vezetékes üzletágunknak, ezért elhatároztuk, hogy felgyorsítjuk szélessávú programunkat: új célunk, hogy a szélessávú internetelőfizetések száma 2006. végére elérje a 600 ezret. A 2005. évre vonatkozóan meggyőződésünk, hogy a Matáv névváltása és a "T" márkák teljes körű bevezetése hozzájárul az egyes üzletágak közötti együttműködés javításához. A harmadik generációs szolgáltatások megindítása a mobil kommunikáció értéknövelt szolgáltatásaira irányítja majd a figyelmet. Stratégiánknak megfelelően megvásároltuk a Telekom Montenegro többségi részesedését, jelenleg a társaság modernizálásán dolgozunk, és törekszünk arra, hogy kihasználjuk a Magyar Telekom Csoporttal való együttműködésből fakadó szinergiákat."


Hazai vezetékes szolgáltatások: létszámhatékonyság növelése, a szélessávú program felgyorsítása

A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 6%-kal 71,8 milliárd forintra mérséklődtek, az EBITDA-ráta 37% volt. (A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételekben benne vannak a külső ügyfelektől és a Magyar Telekom Csoport nem az adott szegmenshez tartozó tagjaitól származó bevételek is.) A belföldi és nemzetközi forgalmi bevételek együttesen 21,7%-kal csökkentek, elsősorban az alacsonyabb forgalom és az árengedmények következtében. Az ADSL-csatlakozások számának, illetve az internetelőfizetői szám nagymértékű növekedésének köszönhetően ugyanakkor a bérelt vonali és adatátviteli szolgáltatások bevételei 22,5%-kal nőttek. A megnövekedett mobil helyettesítés miatt az összes vonalszám 2005. I. negyedévben csökkent (március végére 1,5%-kal 2004. azonos időszakához képest). Az egy alkalmazottra jutó vonalszám anyavállalati szinten 415 volt. Az összes vezetékes előfizetés több mint 60%-a tartozott valamelyik kedvezményes díjcsomagba, ami 2005. I. negyedév végén 1,7 millió előfizetőt jelentett. Sikeresen folytatódott az ADSL program, anyavállalati szinten a csatlakozások száma 224.037-re nőtt ez év március végére. A T-Online Magyarország, a Magyar Telekom internetes leányvállalata 43% körüli piaci részesedéssel megőrizte vezető pozícióját a kapcsolt vonali internetszolgáltatók között, 2005. március végén 277.884 internetelőfizetővel rendelkezett (éves szinten 21,6%-os növekedés).


Nemzetközi vezetékes szolgáltatások: költségcsökkentés a nyereségesség megőrzése érdekében

A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 14,5%-kal 10,1 milliárd forintra csökkentek 2005. I. negyedévben a bevételt hozó előfizetők számának csökkenése és az alacsonyabb forgalom, valamint az árfolyamváltozások kedvezőtlen hatásának következtében. A költséghatékonyságnak köszönhetően az EBITDA 4,4 milliárd forint, az EBITDA-ráta 43,7% volt. Az alkalmazottak záró létszáma az átszervezés következtében közel 24%-kal csökkent az első negyedév végére az előző évhez képest, s ennek következtében az egy alkalmazottra jutó vonalszám 252 volt. A vezetékes penetráció Macedoniában 28% körül volt. Az I. negyedév végére a vezetékes előfizetések száma 3%-kal csökkent a mindkét irányban inaktivált vonalak hatása miatt. Az analóg előfizetők száma 561.406-ra mérséklődött, de az ISDN csatornák száma 10,2%-kal 41.708-ra nőtt. A MakTel továbbra is az ország vezető internetszolgáltatója; előfizetőinek száma 2005 első negyedévének végére 70.011-re nőtt (nagy többségük kapcsolt vonali előfizető), ami éves szinten 32,4%-os emelkedést jelent.


Hazai mobil szolgáltatások: stabil pozíció erős versenypiacon

A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 2,8%-kal növekedtek az értéknövelt szolgáltatásokból származó bevételek és a forgalmi bevételek kismértékű emelkedésének köszönhetően. Az EBITDA 24,2 milliárd forint, az EBITDA ráta 38,5% volt. Az üzleti eredmény nagymértékben, 54,4%-kal 15,9 milliárd forintra nőtt, mivel a Westel névváltásával kapcsolatos leírások döntő többsége 2004. első negyedévben került elszámolásra. A T-Mobile Magyarország 45,9%-os részesedéssel megőrizte vezető pozícióját az erős verseny jellemezte piacon; 2005. március végén a GSM penetráció 87,4% volt. A T-Mobile Magyarország előfizetőinek száma 2005. I. negyedév végén meghaladta a 4 milliót. A szerződéses ügyfelek aránya 29,4%-ra nőtt a teljes ügyfélkörön belül, a 2004. I. negyedév végi 26,4%-ról. Az előre fizetett kártyás és szerződéses ügyfelek esetén egyaránt alacsonyabb készüléktámogatási díjak következtében az átlagos ügyfélmegszerzési költség jelentős mértékben, 26,7%-kal 7.884 forintra csökkent 2005. I. negyedévben az egy évvel korábbi 10.763 forintról. (Az ügyfélmegszerzési költség számításánál a belépési árrést (a SIM kártya költsége csökkentve a belépési díjjal), valamint az eladáshoz kapcsolódó készüléktámogatási és ügynöki díjakat vesszük figyelembe.) Az MOU (egy előfizetőre jutó átlagos havi perchasználat) értéke 113-ra nőtt 2005. I. negyedévben az egy évvel korábbi 107-ről. Az ARPU (egy előfizetőre jutó havi átlagbevétel) 3,1%-kal 4.653 forintra csökkent, ezen belül a szerződéses ügyfelek esetében az ARPU értéke 10.754 forintra mérséklődött, az előre fizetett kártyás ügyfeleknél pedig 2.142 forint volt. A bevezetett új tarifacsomagoknak köszönhetően ugyan kismértékben megnőtt a forgalom, azonban az egyes csomagok által biztosított árengedmények és a szabályozói hatások kedvezőtlen hatással voltak az ARPU-ra. Az értéknövelt szolgáltatásokból (döntően SMS) származó egy főre jutó bevétel 663 forintra emelkedett (14,3%-os részesedés az ARPU-n belül), az előző év azonos időszakában elért 601 forinthoz (12,5%-os részesedés az ARPU-n belül) képest. A szerződéses ügyfeleknél a lemorzsolódást sikerült viszonylag alacsonyan tartani, értéke 2005. I. negyedévben 11,2% volt. Az előre fizetett kártyás ügyfeleknél a lemorzsolódás 16,8% volt 2005. I. negyedévben.


Nemzetközi mobil szolgáltatások: továbbra is erős EBITDA

A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek macedón dénárban számolva 3,2%-kal nőttek, de az árfolyamhatás miatt forintban számolva 2,6%-kal, 7,6 milliárd forintra mérséklődtek 2005. I. negyedévben. Az EBITDA 4 milliárd forint volt, az EBITDA- ráta pedig magas, 52,4% a hatékonyságnövekedésnek köszönhetően. A mobil penetráció Macedóniában nagymértékben nőtt, meghaladta az 51%-ot, szemben a 2004. I. negyedévi 33%-kal. A mobil előfizetők száma 37,5%-kal 777.048-ra nőtt, a Mobimak piaci részesedése 74% volt 2005. március végén.