Sajtóközlemények
A Magyar Telekom 2005. I. negyedévi eredményei
Budapest, 2005. május 12.
Nőtt a nettó eredmény, az erős verseny ellenére minden üzletágban megőriztük vezető pozíciónkat
Főbb eredmények:
- A bevételek kismértékben, 1,7%-kal 143,6 milliárd forintra (585,8
millió euróra) csökkentek 2005. I. negyedévben 2004 azonos időszakához
képest, mivel a magasabb mobil és adatátviteli bevételeket
ellensúlyozta a belföldi és nemzetközi forgalmi bevételek mérséklődése.
- Az EBITDA 6,4%-kal 59,1 milliárd forintra csökkent, az EBITDA-ráta 41,2% volt.
- A tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított
összeg 12,4 milliárd forint volt, amelyből a vezetékes szegmensre 5,8
milliárd forint, a mobil szegmensre 6,6 milliárd forint jutott.
- A Magyar Telekom Csoport értékcsökkenési leírás sora 2004-ben 13,9
milliárd forint goodwill amortizációt tartalmazott. Ezen kívül 2004. I.
negyedévben a Westel T-Mobile Magyarországra történt átnevezéséhez
kapcsolódóan a Westel márkanév értékvesztési leírása 4,4 milliárd
forintot tett ki. Mindezek eredményeként 2005. I. negyedévben az
értékcsökkenés 27,3 milliárd forintra mérséklődött az egy évvel korábbi
36,6 milliárd forintról. (Az IFRS szabályok változása miatt 2005.
január 1-től a goodwill amortizáció megszűnt, helyette évente kell
ellenőrizni, hogy bekövetkezett-e értékvesztés.)
- A vezetékes szegmens bevételei külső ügyfelektől 6,7%-kal 79,2
milliárd forintra csökkentek, mivel az adatátviteli (főként ADSL)
bevételek csak részben tudták ellensúlyozni az elsősorban a forgalmi
bevételekben tapasztalható visszaesést. Az EBITDA 30,9 milliárd
forintot tett ki (8%-os csökkenés), a külső bevételekre vetített
EBITDA-ráta 39,1% volt. (A külső bevételekbe nem tartoznak bele a
Magyar Telekom Csoport tagjaitól származó bevételek.)
- A mobil szegmens bevételei külső ügyfelektől 5,1%-kal 64,5 milliárd
forintra nőttek a beszédcélú és az értéknövelt szolgáltatásokból
származó bevételeknek, valamint az előfizetési díjaknak köszönhetően.
Az EBITDA 28,2 milliárd forintot tett ki (4,7%-os csökkenés), a külső
bevételekre vetített EBITDA-ráta pedig 43,7% volt.
- A csoportszintű üzleti eredmény 19,6%-kal 31,8 milliárd forintra
nőtt, elsősorban az értékcsökkenés mérséklődésének, valamint a személyi
jellegű költségek és az értékesített távközlési berendezések beszerzési
értéke csökkenésének következtében. A nettó eredmény 14,1 milliárd
forintról (54,1 millió euróról) 18 milliárd forintra (73,3 millió
euróra) nőtt.
- Az üzleti tevékenységből származó nettó cash-flow 34,6 milliárd
forintra csökkent az EBITDA csökkenésének és a 2005. I. negyedévi
létszámcsökkentéssel kapcsolatos kifizetések együttes hatásának
következtében. A befektetési tevékenységre fordított nettó cash-flow
51,5 milliárd forintra nőtt, elsősorban a Telekom Montenegro (TCG)
többségi részesedésének megvásárlása következtében. A pénzügyi
tevékenységre fordított nettó cash-flow 26,4 milliárd forintot tett ki,
ami főként a TCG tranzakció kapcsán felvett hitelekkel magyarázható.
- A nettó adósságállomány 20,2 milliárd forinttal emelkedett 2004.
december végéhez képest a TCG-tranzakció következtében. Az
eladósodottsági ráta (a nettó adósságnak a nettó adósság + saját tőke +
kisebbségi részesedésekre vetített aránya) 33,3%-ra nőtt ez év március
végére.
Straub Elek, a Magyar Telekom elnök-vezérigazgatója az eredményekkel
kapcsolatban így nyilatkozott: "2005 elején tovább erősödött a verseny
mind a vezetékes, mind a mobil üzletágban. Az utóbbi hónapokban
versenytársaink új ajánlatokkal jelentek meg, intenzívebb
marketingtevékenységet folytattak a hazai vezetékes piacon. A hazai és
macedón mobilpiacot egyaránt erős árverseny jellemezte. Ez nemcsak a
mobil bevételek növekedését korlátozta, de kedvezőtlenül hatott a
vezetékes üzletágra is. Ugyanakkor anyavállalati szinten az egy
alkalmazottra jutó vonalszám 2005. I. negyedévben 415-re emelkedett a
2004. I. negyedévi 352-ről a vezetékes üzletág létszámhatékonyságának
növelése érdekében tett intézkedések következtében. Új lendületet
kívánunk adni hazai vezetékes üzletágunknak, ezért elhatároztuk, hogy
felgyorsítjuk szélessávú programunkat: új célunk, hogy a szélessávú
internetelőfizetések száma 2006. végére elérje a 600 ezret. A 2005.
évre vonatkozóan meggyőződésünk, hogy a Matáv névváltása és a "T"
márkák teljes körű bevezetése hozzájárul az egyes üzletágak közötti
együttműködés javításához. A harmadik generációs szolgáltatások
megindítása a mobil kommunikáció értéknövelt szolgáltatásaira irányítja
majd a figyelmet. Stratégiánknak megfelelően megvásároltuk a Telekom
Montenegro többségi részesedését, jelenleg a társaság modernizálásán
dolgozunk, és törekszünk arra, hogy kihasználjuk a Magyar Telekom
Csoporttal való együttműködésből fakadó szinergiákat."
Hazai vezetékes szolgáltatások: létszámhatékonyság növelése, a szélessávú program felgyorsítása
A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 6%-kal 71,8 milliárd
forintra mérséklődtek, az EBITDA-ráta 37% volt. (A szegmensek közötti
kiszűrések előtti bevételekben benne vannak a külső ügyfelektől és a
Magyar Telekom Csoport nem az adott szegmenshez tartozó tagjaitól
származó bevételek is.) A belföldi és nemzetközi forgalmi bevételek
együttesen 21,7%-kal csökkentek, elsősorban az alacsonyabb forgalom és
az árengedmények következtében. Az ADSL-csatlakozások számának, illetve
az internetelőfizetői szám nagymértékű növekedésének köszönhetően
ugyanakkor a bérelt vonali és adatátviteli szolgáltatások bevételei
22,5%-kal nőttek. A megnövekedett mobil helyettesítés miatt az összes
vonalszám 2005. I. negyedévben csökkent (március végére 1,5%-kal 2004.
azonos időszakához képest). Az egy alkalmazottra jutó vonalszám
anyavállalati szinten 415 volt. Az összes vezetékes előfizetés több
mint 60%-a tartozott valamelyik kedvezményes díjcsomagba, ami 2005. I.
negyedév végén 1,7 millió előfizetőt jelentett. Sikeresen folytatódott
az ADSL program, anyavállalati szinten a csatlakozások száma 224.037-re
nőtt ez év március végére. A T-Online Magyarország, a Magyar Telekom
internetes leányvállalata 43% körüli piaci részesedéssel megőrizte
vezető pozícióját a kapcsolt vonali internetszolgáltatók között, 2005.
március végén 277.884 internetelőfizetővel rendelkezett (éves szinten
21,6%-os növekedés).
Nemzetközi vezetékes szolgáltatások: költségcsökkentés a nyereségesség megőrzése érdekében
A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 14,5%-kal 10,1
milliárd forintra csökkentek 2005. I. negyedévben a bevételt hozó
előfizetők számának csökkenése és az alacsonyabb forgalom, valamint az
árfolyamváltozások kedvezőtlen hatásának következtében. A
költséghatékonyságnak köszönhetően az EBITDA 4,4 milliárd forint, az
EBITDA-ráta 43,7% volt. Az alkalmazottak záró létszáma az átszervezés
következtében közel 24%-kal csökkent az első negyedév végére az előző
évhez képest, s ennek következtében az egy alkalmazottra jutó vonalszám
252 volt. A vezetékes penetráció Macedoniában 28% körül volt. Az I.
negyedév végére a vezetékes előfizetések száma 3%-kal csökkent a
mindkét irányban inaktivált vonalak hatása miatt. Az analóg előfizetők
száma 561.406-ra mérséklődött, de az ISDN csatornák száma 10,2%-kal
41.708-ra nőtt. A MakTel továbbra is az ország vezető
internetszolgáltatója; előfizetőinek száma 2005 első negyedévének
végére 70.011-re nőtt (nagy többségük kapcsolt vonali előfizető), ami
éves szinten 32,4%-os emelkedést jelent.
Hazai mobil szolgáltatások: stabil pozíció erős versenypiacon
A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 2,8%-kal növekedtek az
értéknövelt szolgáltatásokból származó bevételek és a forgalmi
bevételek kismértékű emelkedésének köszönhetően. Az EBITDA 24,2
milliárd forint, az EBITDA ráta 38,5% volt. Az üzleti eredmény
nagymértékben, 54,4%-kal 15,9 milliárd forintra nőtt, mivel a Westel
névváltásával kapcsolatos leírások döntő többsége 2004. első
negyedévben került elszámolásra. A T-Mobile Magyarország 45,9%-os
részesedéssel megőrizte vezető pozícióját az erős verseny jellemezte
piacon; 2005. március végén a GSM penetráció 87,4% volt. A T-Mobile
Magyarország előfizetőinek száma 2005. I. negyedév végén meghaladta a 4
milliót. A szerződéses ügyfelek aránya 29,4%-ra nőtt a teljes
ügyfélkörön belül, a 2004. I. negyedév végi 26,4%-ról. Az előre
fizetett kártyás és szerződéses ügyfelek esetén egyaránt alacsonyabb
készüléktámogatási díjak következtében az átlagos ügyfélmegszerzési
költség jelentős mértékben, 26,7%-kal 7.884 forintra csökkent 2005. I.
negyedévben az egy évvel korábbi 10.763 forintról. (Az
ügyfélmegszerzési költség számításánál a belépési árrést (a SIM kártya
költsége csökkentve a belépési díjjal), valamint az eladáshoz
kapcsolódó készüléktámogatási és ügynöki díjakat vesszük figyelembe.)
Az MOU (egy előfizetőre jutó átlagos havi perchasználat) értéke 113-ra
nőtt 2005. I. negyedévben az egy évvel korábbi 107-ről. Az ARPU (egy
előfizetőre jutó havi átlagbevétel) 3,1%-kal 4.653 forintra csökkent,
ezen belül a szerződéses ügyfelek esetében az ARPU értéke 10.754
forintra mérséklődött, az előre fizetett kártyás ügyfeleknél pedig
2.142 forint volt. A bevezetett új tarifacsomagoknak köszönhetően ugyan
kismértékben megnőtt a forgalom, azonban az egyes csomagok által
biztosított árengedmények és a szabályozói hatások kedvezőtlen hatással
voltak az ARPU-ra. Az értéknövelt szolgáltatásokból (döntően SMS)
származó egy főre jutó bevétel 663 forintra emelkedett (14,3%-os
részesedés az ARPU-n belül), az előző év azonos időszakában elért 601
forinthoz (12,5%-os részesedés az ARPU-n belül) képest. A szerződéses
ügyfeleknél a lemorzsolódást sikerült viszonylag alacsonyan tartani,
értéke 2005. I. negyedévben 11,2% volt. Az előre fizetett kártyás
ügyfeleknél a lemorzsolódás 16,8% volt 2005. I. negyedévben.
Nemzetközi mobil szolgáltatások: továbbra is erős EBITDA
A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek macedón dénárban
számolva 3,2%-kal nőttek, de az árfolyamhatás miatt forintban számolva
2,6%-kal, 7,6 milliárd forintra mérséklődtek 2005. I. negyedévben. Az
EBITDA 4 milliárd forint volt, az EBITDA- ráta pedig magas, 52,4% a
hatékonyságnövekedésnek köszönhetően. A mobil penetráció Macedóniában
nagymértékben nőtt, meghaladta az 51%-ot, szemben a 2004. I. negyedévi
33%-kal. A mobil előfizetők száma 37,5%-kal 777.048-ra nőtt, a Mobimak
piaci részesedése 74% volt 2005. március végén.