Sajtóközlemények

A Matáv 2004. évi eredményei

Budapest, 2005. február 11. 00:00

A Matáv teljesítette pénzügyi célkitűzéseit, és megőrizte vezető pozícióját.

Főbb eredmények:
- A bevételek kismértékben, 1%-kal 601,4 milliárd forintra (2.389,7 millió euróra) csökkentek 2004-ben 2003-hoz viszonyítva, mivel a magasabb mobil, adatátviteli és készülékértékesítési bevételeket ellensúlyozta a belföldi és nemzetközi, valamint az egyéb forgalmi bevételek mérséklődése.
- A beszámoló szerinti EBITDA 11%-kal 222,9 milliárd forintra csökkent, az EBITDA ráta 37,1%-ot ért el. Az átszervezési költségek és a további, jövőbeni leépítéssel kapcsolatos személyi juttatások 2004-ben összesen 20,7 milliárd forintot tettek ki, ezen belül az átszervezési költségek összege 20,2 milliárd forint volt. Az átszervezés költségei nélkül az EBITDA 243,1 milliárd forint volt, az EBITDA ráta pedig 40,4%.
- A tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított összeg az UMTS licencdíja és a befektetési adóhitel nélkül 84,9 milliárd forintot tett ki (ezen tételeket is figyelembe véve az összeg 95,2 milliárd forint volt). A 84,9 milliárd forintból a vezetékes szegmensre 40,4 milliárd forint, a mobilra (a 17,1 milliárd forint UMTS licencdíj nélkül) 33,8 milliárd forint, a MakTelre pedig 10,7 milliárd forint jutott.
- A Matáv Csoport értékcsökkenési leírás sora 2004-ben 13,9 milliárd forint goodwill amortizációt tartalmazott. Az IFRS szabályok változása miatt 2005. január 1-től a goodwill amortizáció megszűnik, helyette évente kell ellenőrizni, hogy bekövetkezett-e értékvesztés. Ezenkívül a 2004. március 31-én vagy azt követően az akvizíciók során keletkezett goodwill után már 2004-re sem számoltunk el amortizációt.
- A vezetékes szegmensben a bevételek 7%-kal csökkentek, a beszámoló szerinti EBITDA ráta 28,4% volt. A vezetékes szegmens negyedik negyedéves eredménye 16,7 milliárd forint átszervezéssel összefüggő tételt tartalmazott, amely nélkül az EBITDA ráta 33,9% volt.
- A mobil szegmens bevételei 3,5%-kal nőttek, EBITDA rátája 39,4% volt 2004-ben. A T-Mobile Magyarország 46,2%-os piaci részesedéssel megőrizte pozícióját, és 2004 végén előfizetőinek száma meghaladta a 4 milliót.
- A nemzetközi szegmensben a bevételek 2,4%-kal csökkentek, a beszámoló szerinti EBITDA ráta 49,1% volt. A MakTel harmadik negyedéves eredménye tartalmazott 3,3 milliárd forint létszámleépítéssel kapcsolatos kifizetést; ezen tétel nélkül az EBITDA ráta magas, 54%-ot ért el 2004-ben.
- A csoportszintű üzleti eredmény 85,3 milliárd forintra mérséklődött, döntően a Csoport átszervezése következtében felmerülő személyi jellegű ráfordítások 24,5%-os növekedése (elsősorban a Matáv Rt. és a MakTel esetében) és az értékcsökkenési leírás 7,3%-os emelkedése következtében. A nettó eredmény 34,6 milliárd forintra (137,6 millió euróra) csökkent.
- Az üzleti tevékenységből származó nettó cash-flow 189,8 milliárd forintra mérséklődött az EBITDA csökkenése és a magasabb fizetett kamatok együttes hatásának következtében. A befektetési tevékenységre fordított nettó cash-flow 100,8 milliárd forintra emelkedett. Ez a tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított összeg (elsősorban a mobil szegmensben az UMTS licenc következtében tapasztalt) növekedésének, valamint a leányvállalatokba és társult vállalkozásokba (a T-Systems Hungary, valamint a Stonebridge további kisebbségi tulajdonrészének megszerzése) fektetett összeg növekedésének együttes hatása, amit részben ellensúlyozott az ingatlanértékesítésből származó bevételek emelkedése. A pénzügyi tevékenységre fordított nettó cash-flow 72,1 milliárd forintot tett ki, ami elsősorban az anyavállalat által kifizetett magasabb osztalékkal és ehhez kapcsolódó magasabb hitelfelvétellel magyarázható.
- A nettó adósság-állomány 8,5 milliárd forinttal csökkent 2003. december vége óta, az eladósodottsági ráta (a nettó adósságnak a nettó adósság+saját tőke+ kisebbségi részesedésekre vetített aránya) 32,9%-ot tett ki a 2003 év végi 31,6%-kal szemben.

Straub Elek elnök-vezérigazgató az eredményekkel kapcsolatban elmondta:
"2004 során a szabályozói és versenykörnyezetben tapasztalható nyomás erősödött, tovább csökkentek mind a fix, mind a mobil végződtetési díjak. Versenytársaink kihasználták a szolgáltatóválasztás és számhordozhatóság kínálta lehetőségeket, aminek következtében erősödött a verseny a lakossági és az üzleti szegmensben egyaránt. Új szolgáltató jelent meg a lakossági piacon, ami szintén a verseny erősödéséhez vezetett. Mindezen tényezők ellenére azonban a Csoport teljesíteni tudta összes célkitűzését és iránymutatását. A vezetékes szegmensben az év végére minimálisra csökkent a lemorzsolódás, s a lakossági analóg vonalak száma kismértékben még növekedett is. Elértük az ADSL csatlakozásokra vonatkozóan kitűzött célt is, számuk 2004 végére meghaladta a 200 000-et. A mobil szegmensben az UMTS licenc elnyerése után megindulhat a harmadik generációs hálózat kiépítése, és elmondhatom, hogy a Westel névváltása T-Mobile Magyarországra nagyon sikeres volt. Nemzetközi leányvállalatunk ismét jól teljesített, az átszervezés költségei nélkül 50% feletti EBITDA rátát ért el. A jövőt illetően megerősítem az elmúlt év augusztusában bejelentett középtávú célkitűzéseinket, valamint 2005-re újabb célokat fogalmazunk meg. Várakozásaink szerint az idei évben egyszámjegyű bevételnövekedést és (az átszervezés költségei és lehetséges akvizíciók nélkül) 40% feletti EBITDA rátát érünk el. A tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított összeg 105 milliárd forint alatt marad, beleszámolva az UMTS-sel kapcsolatos beruházásokra fordított 15 milliárd forintot, de nem számítva a lehetséges akvizíciókat. Végül szeretném kihangsúlyozni, hogy jó úton haladunk a 2004-ben kidolgozott létszámracionalizálási program végrehajtásában, melynek célja, hogy 2006 végére az egy vezetékes alkalmazottra jutó vonalszám meghaladja az 500-at."

Vezetékes szegmens: vonalszám megtartása, sikeres szélessávú program

A vezetékes szegmens bevételei 7%-kal 301,7 milliárd forintra mérséklődtek, a beszámoló szerinti EBITDA ráta 28,4% volt. Ezen eredményeket azonban kedvezőtlenül befolyásolta a negyedik negyedévben a vezetékes szegmensben, elsősorban az anyavállalatnál jelentkező átszervezéssel összefüggő 16,7 milliárd forint összegű tétel, amely nélkül az EBITDA ráta 2004-ben 33,9% volt. A belföldi és nemzetközi forgalmi bevételek együttesen 15,9%-kal csökkentek, elsősorban az alacsonyabb forgalom és az árengedmények következtében. A bérelt vonali és adatátviteli szolgáltatások bevételei ugyanakkor 20,8%-kal tovább nőttek annak köszönhetően, hogy az ADSL csatlakozások száma nagymértékben növekedett, és az internetelőfizetői szám is bővült. A vezetékes szegmensre kitűzött célunknak megfelelően az összes vonalszám nagyjából stabil maradt. Ráadásul a több éve tartó csökkenés után 2004-ben a lakossági vonalak száma kismértékben nőtt 2003-hoz viszonyítva, ami bizonyítja, hogy a vonalszám megőrzése érdekében tett erőfeszítéseink sikeresek voltak. Az egy alkalmazottra jutó vonalszám anyavállalati szinten 365 volt. Az összes vonal mintegy 58%-a tartozott valamelyik kedvezményes díjcsomagba, ami 2004. negyedik negyedév végén közel 1,7 millió előfizetőt jelentett. 2004 végére az ADSL csatlakozások száma 203 654-re nőtt. Az Axelero, a Matáv internetes leányvállalata 42% körüli piaci részesedéssel megőrizte vezető pozícióját a kapcsolt vonali internetszolgáltatók között, és 2004. december végén 266 020 internetelőfizetővel rendelkezett (éves szinten 26,3%-os növekedés).

Mobil szegmens: kedvező pénzügyi eredmények, sikeres névváltás, a piaci pozíció megőrzése

A mobil szegmens bevételei 3,5%-kal nőttek a magasabb forgalmi, értéknövelt szolgáltatásokból és készülékértékesítésből származó bevételeknek köszönhetően. Az EBITDA 9,2%-kal 103,7 milliárd forintra nőtt, az EBITDA ráta 39,4% volt. A T-Mobile Magyarországnál az átszervezési költségek 0,1 milliárd forintot tettek ki 2004-ben. Az üzleti eredmény mindössze 2%-kal nőtt, mivel a névváltással kapcsolatos leírások döntő többsége 2004. első negyedévben került elszámolásra. A T-Mobile Magyarország 46,2%-os részesedéssel megőrizte vezető pozícióját az erős verseny jellemezte piacon, míg 2004. december végén a GSM penetráció 86,4% volt. A T-Mobile Magyarország előfizetőinek száma 2004. negyedik negyedév végén meghaladta a 4 milliót. A szerződéses ügyfelek aránya 28,9%-ra nőtt a teljes ügyfélkörön belül, a 2003. év végi 26,1%-ról. Az átlagos ügyfélmegszerzési költség 16,8%-kal 10 275 forintra csökkent 2004-ben az egy évvel korábbi 12 353 forintról. Az ügyfélmegszerzési költség számításánál a belépési árrést (a SIM kártya költsége csökkentve a belépési díjjal) és az eladáshoz kapcsolódó készüléktámogatási, valamint ügynöki díjakat vesszük figyelembe. Az MOU (egy előfizetőre jutó átlagos havi perchasználat) értéke kismértékben, 115-re nőtt 2004-ben az egy évvel korábbi 114-ről. Az ARPU (egy előfizetőre jutó havi átlagbevétel) 6%-kal 4 945 forintra csökkent, ezen belül a szerződéses ügyfelek esetében az ARPU értéke 11 828 forintra mérséklődött, az előre fizetett kártyás ügyfeleknél pedig 2 380 forint volt. Az újonnan bevezetett díjcsomagoknak köszönhetően ugyan kismértékben megnőtt a forgalom, azonban az egyes csomagok által biztosított árengedmények, valamint a szabályozói hatások kedvezőtlen hatással voltak az ARPU-ra. Az értéknövelt szolgáltatásokból (döntően SMS) származó bevétel 612 forintra emelkedett (12,4%-os részesedés az ARPU-n belül) az előző év azonos időszakában elért 585 forinthoz (11,1%-os részesedés az ARPU-n belül) képest. A szerződéses ügyfeleknél a lemorzsolódást sikerült viszonylag alacsonyan tartani, értéke 2004-ben 11,9% volt. Az előre fizetett kártyás ügyfeleknél a lemorzsolódás 17, 4% volt 2004-ben.

Nemzetközi szegmens: továbbra is erős EBITDA

A nemzetközi szegmens bevételei összességében 2,4%-kal 68,4 milliárd forintra csökkentek 2004-ben. A mobil távközlési szolgáltatásokból származó bevételek növekedtek, az előfizetési díjak és a forgalmi bevételek azonban mérséklődtek. A beszámoló szerinti EBITDA 33,6 milliárd forintot tett ki, az EBITDA ráta 49,1% volt. A társaság létszám-racionalizálásának részeként a harmadik negyedévben jelentkező leépítéssel kapcsolatos 3,3 milliárd forint költség nélkül az EBITDA ráta erős, 54%-ot ért el 2004-ben. Az alkalmazottak záró létszáma az átszervezés következtében az év végére 20,4%-kal 2 799-re csökkent. A vezetékes vonalsűrűség Macedóniában 29% körül volt, a mobil penetráció tovább nőtt, közel 49%-ra a 2003 negyedik negyedév végi 29%-ról. A vezetékes vonalszám 625 858-ra nőtt, ami 1,1%-os emelkedés az előző évi értékhez képest. Ezen belül az analóg előfizetők száma kismértékben, 583 776-ra csökkent. Az ISDN csatornák száma ugyanakkor 21,9%-kal 42 082-re emelkedett, a mobil előfizetők száma 43,7%-kal 752 462-re nőtt. A MakTel mobil piaci részesedése 76% volt 2004 december végén. A MakTel továbbra is az ország vezető internetszolgáltatója, kapcsolt vonali előfizetőinek száma 2004 negyedik negyedév végére 64 944-re nőtt, ami éves szinten 32,4%-os emelkedés.