Sajtóközlemények
A Matáv 2004. évi eredményei
Budapest, 2005. február 11. 00:00
A Matáv teljesítette pénzügyi célkitűzéseit, és megőrizte vezető pozícióját.
Főbb eredmények:
- A bevételek kismértékben, 1%-kal 601,4 milliárd forintra (2.389,7
millió euróra) csökkentek 2004-ben 2003-hoz viszonyítva, mivel a
magasabb mobil, adatátviteli és készülékértékesítési bevételeket
ellensúlyozta a belföldi és nemzetközi, valamint az egyéb forgalmi
bevételek mérséklődése.
- A beszámoló szerinti EBITDA 11%-kal 222,9 milliárd forintra csökkent,
az EBITDA ráta 37,1%-ot ért el. Az átszervezési költségek és a további,
jövőbeni leépítéssel kapcsolatos személyi juttatások 2004-ben összesen
20,7 milliárd forintot tettek ki, ezen belül az átszervezési költségek
összege 20,2 milliárd forint volt. Az átszervezés költségei nélkül az
EBITDA 243,1 milliárd forint volt, az EBITDA ráta pedig 40,4%.
- A tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított
összeg az UMTS licencdíja és a befektetési adóhitel nélkül 84,9
milliárd forintot tett ki (ezen tételeket is figyelembe véve az összeg
95,2 milliárd forint volt). A 84,9 milliárd forintból a vezetékes
szegmensre 40,4 milliárd forint, a mobilra (a 17,1 milliárd forint UMTS
licencdíj nélkül) 33,8 milliárd forint, a MakTelre pedig 10,7 milliárd
forint jutott.
- A Matáv Csoport értékcsökkenési leírás sora 2004-ben 13,9 milliárd
forint goodwill amortizációt tartalmazott. Az IFRS szabályok változása
miatt 2005. január 1-től a goodwill amortizáció megszűnik, helyette
évente kell ellenőrizni, hogy bekövetkezett-e értékvesztés. Ezenkívül a
2004. március 31-én vagy azt követően az akvizíciók során keletkezett
goodwill után már 2004-re sem számoltunk el amortizációt.
- A vezetékes szegmensben a bevételek 7%-kal csökkentek, a beszámoló
szerinti EBITDA ráta 28,4% volt. A vezetékes szegmens negyedik
negyedéves eredménye 16,7 milliárd forint átszervezéssel összefüggő
tételt tartalmazott, amely nélkül az EBITDA ráta 33,9% volt.
- A mobil szegmens bevételei 3,5%-kal nőttek, EBITDA rátája 39,4% volt
2004-ben. A T-Mobile Magyarország 46,2%-os piaci részesedéssel
megőrizte pozícióját, és 2004 végén előfizetőinek száma meghaladta a 4
milliót.
- A nemzetközi szegmensben a bevételek 2,4%-kal csökkentek, a beszámoló
szerinti EBITDA ráta 49,1% volt. A MakTel harmadik negyedéves eredménye
tartalmazott 3,3 milliárd forint létszámleépítéssel kapcsolatos
kifizetést; ezen tétel nélkül az EBITDA ráta magas, 54%-ot ért el
2004-ben.
- A csoportszintű üzleti eredmény 85,3 milliárd forintra mérséklődött,
döntően a Csoport átszervezése következtében felmerülő személyi jellegű
ráfordítások 24,5%-os növekedése (elsősorban a Matáv Rt. és a MakTel
esetében) és az értékcsökkenési leírás 7,3%-os emelkedése
következtében. A nettó eredmény 34,6 milliárd forintra (137,6 millió
euróra) csökkent.
- Az üzleti tevékenységből származó nettó cash-flow 189,8 milliárd
forintra mérséklődött az EBITDA csökkenése és a magasabb fizetett
kamatok együttes hatásának következtében. A befektetési tevékenységre
fordított nettó cash-flow 100,8 milliárd forintra emelkedett. Ez a
tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított
összeg (elsősorban a mobil szegmensben az UMTS licenc következtében
tapasztalt) növekedésének, valamint a leányvállalatokba és társult
vállalkozásokba (a T-Systems Hungary, valamint a Stonebridge további
kisebbségi tulajdonrészének megszerzése) fektetett összeg növekedésének
együttes hatása, amit részben ellensúlyozott az ingatlanértékesítésből
származó bevételek emelkedése. A pénzügyi tevékenységre fordított nettó
cash-flow 72,1 milliárd forintot tett ki, ami elsősorban az
anyavállalat által kifizetett magasabb osztalékkal és ehhez kapcsolódó
magasabb hitelfelvétellel magyarázható.
- A nettó adósság-állomány 8,5 milliárd forinttal csökkent 2003.
december vége óta, az eladósodottsági ráta (a nettó adósságnak a nettó
adósság+saját tőke+ kisebbségi részesedésekre vetített aránya) 32,9%-ot
tett ki a 2003 év végi 31,6%-kal szemben.
Straub Elek elnök-vezérigazgató az eredményekkel kapcsolatban elmondta:
"2004 során a szabályozói és versenykörnyezetben tapasztalható nyomás
erősödött, tovább csökkentek mind a fix, mind a mobil végződtetési
díjak. Versenytársaink kihasználták a szolgáltatóválasztás és
számhordozhatóság kínálta lehetőségeket, aminek következtében erősödött
a verseny a lakossági és az üzleti szegmensben egyaránt. Új szolgáltató
jelent meg a lakossági piacon, ami szintén a verseny erősödéséhez
vezetett. Mindezen tényezők ellenére azonban a Csoport teljesíteni
tudta összes célkitűzését és iránymutatását. A vezetékes szegmensben az
év végére minimálisra csökkent a lemorzsolódás, s a lakossági analóg
vonalak száma kismértékben még növekedett is. Elértük az ADSL
csatlakozásokra vonatkozóan kitűzött célt is, számuk 2004 végére
meghaladta a 200 000-et. A mobil szegmensben az UMTS licenc elnyerése
után megindulhat a harmadik generációs hálózat kiépítése, és
elmondhatom, hogy a Westel névváltása T-Mobile Magyarországra nagyon
sikeres volt. Nemzetközi leányvállalatunk ismét jól teljesített, az
átszervezés költségei nélkül 50% feletti EBITDA rátát ért el. A jövőt
illetően megerősítem az elmúlt év augusztusában bejelentett középtávú
célkitűzéseinket, valamint 2005-re újabb célokat fogalmazunk meg.
Várakozásaink szerint az idei évben egyszámjegyű bevételnövekedést és
(az átszervezés költségei és lehetséges akvizíciók nélkül) 40% feletti
EBITDA rátát érünk el. A tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó
beszerzésére fordított összeg 105 milliárd forint alatt marad,
beleszámolva az UMTS-sel kapcsolatos beruházásokra fordított 15
milliárd forintot, de nem számítva a lehetséges akvizíciókat. Végül
szeretném kihangsúlyozni, hogy jó úton haladunk a 2004-ben kidolgozott
létszámracionalizálási program végrehajtásában, melynek célja, hogy
2006 végére az egy vezetékes alkalmazottra jutó vonalszám meghaladja az
500-at."
Vezetékes szegmens: vonalszám megtartása, sikeres szélessávú program
A vezetékes szegmens bevételei 7%-kal 301,7 milliárd forintra
mérséklődtek, a beszámoló szerinti EBITDA ráta 28,4% volt. Ezen
eredményeket azonban kedvezőtlenül befolyásolta a negyedik negyedévben
a vezetékes szegmensben, elsősorban az anyavállalatnál jelentkező
átszervezéssel összefüggő 16,7 milliárd forint összegű tétel, amely
nélkül az EBITDA ráta 2004-ben 33,9% volt. A belföldi és nemzetközi
forgalmi bevételek együttesen 15,9%-kal csökkentek, elsősorban az
alacsonyabb forgalom és az árengedmények következtében. A bérelt vonali
és adatátviteli szolgáltatások bevételei ugyanakkor 20,8%-kal tovább
nőttek annak köszönhetően, hogy az ADSL csatlakozások száma
nagymértékben növekedett, és az internetelőfizetői szám is bővült. A
vezetékes szegmensre kitűzött célunknak megfelelően az összes vonalszám
nagyjából stabil maradt. Ráadásul a több éve tartó csökkenés után
2004-ben a lakossági vonalak száma kismértékben nőtt 2003-hoz
viszonyítva, ami bizonyítja, hogy a vonalszám megőrzése érdekében tett
erőfeszítéseink sikeresek voltak. Az egy alkalmazottra jutó vonalszám
anyavállalati szinten 365 volt. Az összes vonal mintegy 58%-a tartozott
valamelyik kedvezményes díjcsomagba, ami 2004. negyedik negyedév végén
közel 1,7 millió előfizetőt jelentett. 2004 végére az ADSL
csatlakozások száma 203 654-re nőtt. Az Axelero, a Matáv internetes
leányvállalata 42% körüli piaci részesedéssel megőrizte vezető
pozícióját a kapcsolt vonali internetszolgáltatók között, és 2004.
december végén 266 020 internetelőfizetővel rendelkezett (éves szinten
26,3%-os növekedés).
Mobil szegmens: kedvező pénzügyi eredmények, sikeres névváltás, a piaci pozíció megőrzése
A mobil szegmens bevételei 3,5%-kal nőttek a magasabb forgalmi,
értéknövelt szolgáltatásokból és készülékértékesítésből származó
bevételeknek köszönhetően. Az EBITDA 9,2%-kal 103,7 milliárd forintra
nőtt, az EBITDA ráta 39,4% volt. A T-Mobile Magyarországnál az
átszervezési költségek 0,1 milliárd forintot tettek ki 2004-ben. Az
üzleti eredmény mindössze 2%-kal nőtt, mivel a névváltással kapcsolatos
leírások döntő többsége 2004. első negyedévben került elszámolásra. A
T-Mobile Magyarország 46,2%-os részesedéssel megőrizte vezető
pozícióját az erős verseny jellemezte piacon, míg 2004. december végén
a GSM penetráció 86,4% volt. A T-Mobile Magyarország előfizetőinek
száma 2004. negyedik negyedév végén meghaladta a 4 milliót. A
szerződéses ügyfelek aránya 28,9%-ra nőtt a teljes ügyfélkörön belül, a
2003. év végi 26,1%-ról. Az átlagos ügyfélmegszerzési költség 16,8%-kal
10 275 forintra csökkent 2004-ben az egy évvel korábbi 12 353
forintról. Az ügyfélmegszerzési költség számításánál a belépési árrést
(a SIM kártya költsége csökkentve a belépési díjjal) és az eladáshoz
kapcsolódó készüléktámogatási, valamint ügynöki díjakat vesszük
figyelembe. Az MOU (egy előfizetőre jutó átlagos havi perchasználat)
értéke kismértékben, 115-re nőtt 2004-ben az egy évvel korábbi 114-ről.
Az ARPU (egy előfizetőre jutó havi átlagbevétel) 6%-kal 4 945 forintra
csökkent, ezen belül a szerződéses ügyfelek esetében az ARPU értéke 11
828 forintra mérséklődött, az előre fizetett kártyás ügyfeleknél pedig
2 380 forint volt. Az újonnan bevezetett díjcsomagoknak köszönhetően
ugyan kismértékben megnőtt a forgalom, azonban az egyes csomagok által
biztosított árengedmények, valamint a szabályozói hatások kedvezőtlen
hatással voltak az ARPU-ra. Az értéknövelt szolgáltatásokból (döntően
SMS) származó bevétel 612 forintra emelkedett (12,4%-os részesedés az
ARPU-n belül) az előző év azonos időszakában elért 585 forinthoz
(11,1%-os részesedés az ARPU-n belül) képest. A szerződéses ügyfeleknél
a lemorzsolódást sikerült viszonylag alacsonyan tartani, értéke
2004-ben 11,9% volt. Az előre fizetett kártyás ügyfeleknél a
lemorzsolódás 17, 4% volt 2004-ben.
Nemzetközi szegmens: továbbra is erős EBITDA
A nemzetközi szegmens bevételei összességében 2,4%-kal 68,4 milliárd
forintra csökkentek 2004-ben. A mobil távközlési szolgáltatásokból
származó bevételek növekedtek, az előfizetési díjak és a forgalmi
bevételek azonban mérséklődtek. A beszámoló szerinti EBITDA 33,6
milliárd forintot tett ki, az EBITDA ráta 49,1% volt. A társaság
létszám-racionalizálásának részeként a harmadik negyedévben jelentkező
leépítéssel kapcsolatos 3,3 milliárd forint költség nélkül az EBITDA
ráta erős, 54%-ot ért el 2004-ben. Az alkalmazottak záró létszáma az
átszervezés következtében az év végére 20,4%-kal 2 799-re csökkent. A
vezetékes vonalsűrűség Macedóniában 29% körül volt, a mobil penetráció
tovább nőtt, közel 49%-ra a 2003 negyedik negyedév végi 29%-ról. A
vezetékes vonalszám 625 858-ra nőtt, ami 1,1%-os emelkedés az előző évi
értékhez képest. Ezen belül az analóg előfizetők száma kismértékben,
583 776-ra csökkent. Az ISDN csatornák száma ugyanakkor 21,9%-kal 42
082-re emelkedett, a mobil előfizetők száma 43,7%-kal 752 462-re nőtt.
A MakTel mobil piaci részesedése 76% volt 2004 december végén. A MakTel
továbbra is az ország vezető internetszolgáltatója, kapcsolt vonali
előfizetőinek száma 2004 negyedik negyedév végére 64 944-re nőtt, ami
éves szinten 32,4%-os emelkedés.