Sajtóközlemények
A Magyar Telekom 2005. I. félévi eredményei
Budapest, 2005. augusztus 11. 00:00
Javulás a II. negyedévben a hazai mobil üzletben, a Telekom Montenegro konszolidációs hatása
A Magyar Telekom ma közzétette 2005. első hat hónapjára vonatkozó
Nemzetközi Pénzügyi Jelentési Szabványok (IFRS) szerinti konszolidált
pénzügyi eredményeit. A Telekom Montenegro Csoport (TCG) eredményeit
első ízben a Magyar Telekom második negyedéves konszolidált
eredménykimutatása tartalmazza, míg a TCG mérlegét 2005. március 31-i
állapottal konszolidálta a Magyar Telekom pénzügyi kimutatásaiban.
Főbb eredmények:
- A bevételek kismértékben, 0,7%-kal 299,9 milliárd forintra (1.211,9
millió euróra) nőttek 2005. I. félévben 2004. azonos időszakához
képest. A magasabb mobil és adatátviteli bevételeket ellensúlyozta a
belföldi és nemzetközi forgalmi bevételek csökkenése. 2005. II.
negyedévben a TCG konszolidálása pozitív hatással volt a bevételekre.
- Az EBITDA 1,6%-kal 124,1 milliárd forintra csökkent, az EBITDA-ráta 41,4% volt.
- A tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított
összeg 34,1 milliárd forint volt, amelyből a vezetékes szegmensre 15,7
milliárd forint, a mobil szegmensre 18,4 milliárd forint jutott. A
mobil szegmensre eső összegből 2,7 milliárd forintot fordítottak
UMTS-sel kapcsolatos beruházásokra.
- Az IFRS szabályok változása miatt 2005. január 1-től a goodwill
amortizáció megszűnt, helyette évente kell ellenőrizni, hogy
bekövetkezett-e értékvesztés. A Magyar Telekom Csoport értékcsökkenési
leírás sora 2004-ben 13,9 milliárd forint goodwill amortizációt
tartalmazott. Ezenkívül 2004. I. negyedévben a Westel T-Mobile
Magyarországra történt átnevezéséhez kapcsolódóan a Westel márkanév
értékvesztési leírása 4,4 milliárd forintot tett ki. Mindezek
eredményeként 2005. I. félévben az értékcsökkenés 56 milliárd forintra
mérséklődött az egy évvel korábbi 68,4 milliárd forintról.
- A vezetékes szegmens bevételei külső ügyfelektől (a szegmensek
közötti bevételek kiszűrése után) 4,6%-kal 162,5 milliárd forintra
csökkentek, mivel az adatátviteli (főként ADSL) bevételek csak részben
tudták ellensúlyozni az elsősorban a forgalmi bevételeknél
tapasztalható visszaesést. Az EBITDA 62,6 milliárd forintot tett ki
(3,8%-os csökkenés), a külső bevételekre vetített EBITDA-ráta 38,5%
volt. (A külső bevételekbe nem tartoznak bele a Magyar Telekom Csoport
tagjaitól származó bevételek.)
- A mobil szegmens bevételei külső ügyfelektől 7,8%-kal 137,4 milliárd
forintra nőttek a beszédcélú és az értéknövelt szolgáltatásokból
származó bevételeknek, valamint az előfizetési díjaknak köszönhetően.
Az EBITDA 61,5 milliárd forintot tett ki (0,8%-os növekedés), a külső
bevételekre vetített EBITDA-ráta pedig magas, 44,8% volt.
- A csoportszintű üzleti eredmény 18,1%-kal 68,1 milliárd forintra
nőtt, elsősorban az értékcsökkenés mérséklődésének, valamint az
értékesített távközlési berendezések beszerzési értéke és a személyi
jellegű költségek csökkenésének következtében. A nettó eredmény 30,3
milliárd forintról (118,3 millió euróról) 41,4 milliárd forintra (167,2
millió euróra) nőtt.
- Az üzleti tevékenységből származó nettó cash-flow 92,8 milliárd
forintra csökkent az EBITDA csökkenése, az elsősorban a szállítói
kötelezettségek alakulása miatt megnövekedett működőtőke-igény,
valamint a 2005. I. félévben létszámcsökkentéssel kapcsolatos
kifizetések együttes hatásának következtében. A befektetési
tevékenységre fordított nettó cash-flow 78,4 milliárd forintra nőtt,
elsősorban a TCG többségi részesedésének megvásárlása következtében. A
pénzügyi tevékenységre fordított nettó cash-flow 4,2 milliárd forintot
tett ki elsősorban a TCG-tranzakció kapcsán felvett hitelek és a
nagyrészt 2005. júniusában kifizetett osztalék következtében.
- A nettó adósságállomány 59,4 milliárd forinttal emelkedett 2004.
december végéhez képest az osztalékfizetés és a TCG-tranzakció
következtében. Az eladósodottsági ráta (a nettó adósságnak a nettó
adósság + saját tőke + kisebbségi részesedésekre vetített aránya)
38,5%-ra nőtt ez év június végére (2004. június végén 34,6% volt).
Straub Elek, a Magyar Telekom elnök-vezérigazgatója az eredményekkel kapcsolatban így nyilatkozott:
"Eredményeink 2005. II. negyedévben tapasztalt javulása elsősorban a
hazai mobil üzletágunk jobb teljesítményének köszönhető, ami az
értéknövelt szolgáltatások, a forgalomnövekedés, valamint a
költségcsökkentő intézkedések sikerének eredménye. Az év első felében a
hazai vezetékes szolgáltatások EBITDA rátája javult. A forgalmi
bevételek csökkentek, de a szélessávú szolgáltatásokból származó
bevételek nőttek, és folytatódott a költségcsökkentés. Anyavállalati
szinten az alkalmazottak zárólétszáma több mint 20%-kal csökkent.
Lezártuk a Telekom Montenegro Csoport fennmaradó tulajdonrészére kiírt
ajánlatunkat, aminek eredményeként a Magyar Telekom részesedése a
Telekom Montenegroban 76,5%-ra nőtt. A TCG 6,1 milliárd forint bevételt
ért el 2005. II. negyedévben, az EBITDA 0,6 milliárd forintot tett ki,
így az EBITDA-ráta 10,6% volt. Ez az eredmény 1,3 milliárd forint 2005
júniusában létszámleépítésre képzett céltartalékot is tartalmaz, ezen
tétel nélkül az EBITDA-ráta 31,1% volt. A növekedés mellett, amelyet a
TCG-akvizíció nyújtott, hazai és regionális viszonylatban is
versenyképes osztalékszintet biztosítottunk az elmúlt évivel megegyező,
részvényenkénti 70 forint osztalék kifizetésével."
Hazai vezetékes szolgáltatások: létszámhatékonyság növelése, szélessávú program
A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 6,8%-kal 143,5
milliárd forintra csökkentek, az EBITDA-ráta 37,3% volt. (A szegmensek
közötti kiszűrések előtti bevételekben benne vannak a külső ügyfelektől
és a Magyar Telekom Csoport nem az adott szegmenshez tartozó tagjaitól
származó bevételek is.) A belföldi és nemzetközi forgalmi bevételek
együttesen 23,9%-kal mérséklődtek elsősorban a vezetékes vonali
versenytársak és a mobil helyettesítés miatti forgalomcsökkenés
következtében. Az alacsonyabb mobil végződtetési díjak és a
kedvezményes tarifacsomagok is hozzájárultak a bevétel csökkenéséhez.
Az ADSL csatlakozások növekedésének köszönhetően ugyanakkor a bérelt
vonali és adatátviteli szolgáltatások bevételei 20,9%-kal tovább
nőttek. Az erősödő mobil helyettesítés és a beszédcélú szolgáltatások
területén megjelent új versenytárs következtében felgyorsult a
vonalszám csökkenése (június végére 2,7%-kal csökkent 2004 azonos
időszakához képest). A hatékonyságnövelés érdekében tett
erőfeszítéseknek köszönhetően az egy alkalmazottra jutó vonalszám
anyavállalati szinten 433-ra nőtt. Az összes vonal 62%-a tartozott
valamelyik kedvezményes díjcsomagba, ami 2005. II. negyedév végén több,
mint 1,7 millió előfizetőt jelentett. A T-Online Magyarország, a Magyar
Telekom internetes leányvállalata 12,8 milliárd forint bevételt ért el
2005. I. félévben a 2004 azonos időszakában elért 9,1 milliárd
forinttal szemben. A társaság 43% körüli piaci részesedéssel megőrizte
vezető pozícióját a kapcsolt vonali internetszolgáltatók között.
Nemzetközi vezetékes szolgáltatások: költségcsökkentés a nyereségesség megőrzése érdekében, a Telekom Montenegro konszolidálása
A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 7,6%-kal 25 milliárd
forintra nőttek 2005. I. félévben, az EBITDA 9,1 milliárd forint, az
EBITDA-ráta 36,5% volt. A MakTel vezetékes szolgáltatásainak bevételei
csökkentek, mivel a mobil helyettesítés következtében a bevételt hozó
ügyfélbázis szűkült. Az eredményekre hatással volt az alacsonyabb
forgalom és a kedvezőtlen árfolyamváltozás is. A szigorú
költségcsökkentési erőfeszítéseknek köszönhetően azonban minden
költségsoron javulás mutatkozott, így a MakTel vezetékes
szolgáltatásainak EBITDA rátája erős, 45,5%-ot ért el. A Telekom
Montenegro vezetékes szolgáltatásai 4,2 milliárd forint bevételt
generáltak, ám a 2005. II. negyedévben létszámleépítésekre képzett 1,3
milliárd forint céltartalék következtében az EBITDA negatív, -0,4
milliárd forint volt.
Hazai mobil szolgáltatások: javult a teljesítmény 2005. II. negyedévben
A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 3,5%-kal növekedtek az
értéknövelt szolgáltatásokból származó bevételek és a forgalmi
bevételek kismértékű emelkedésének köszönhetően. Az EBITDA 51,8
milliárd forint, az EBITDA-ráta 39,5% volt. Az értéknövelt
szolgáltatások és a forgalomnövelés érdekében tett erőfeszítéseknek,
valamint a költségcsökkentő intézkedéseknek köszönhetően a T-Mobile
Magyarország nyereségessége nőtt a II. negyedévben. Az üzleti eredmény
nagymértékben, 31,2%-kal 35,2 milliárd forintra nőtt, mivel a Westel
névváltásával kapcsolatos leírások döntő többsége 2004. I. negyedévben
került elszámolásra. A szerződéses ügyfelek aránya 30,1%-ra nőtt a
teljes ügyfélkörön belül, a 2004. II. negyedév végi 26,9%-ról. Az előre
fizetett kártyás és szerződéses ügyfelek esetén egyaránt alacsonyabb
készüléktámogatási díjak következtében az átlagos ügyfélmegszerzési
költség jelentős mértékben, 30,1%-kal 7.187 forintra csökkent. (Az
ügyfélmegszerzési költség számításánál a belépési árrést (a SIM kártya
költsége csökkentve a belépési díjjal), valamint az eladáshoz
kapcsolódó készüléktámogatási és ügynöki díjakat vesszük figyelembe.)
Az egy előfizetőre jutó havi átlagbevétel (ARPU) csökkent. A bevezetett
új tarifacsomagoknak köszönhetően ugyan megnőtt a forgalom, az egyes
csomagok által biztosított árengedmények, a szabályozói változások
hatása és a zárt felhasználói csoportok számára kínált ajánlatok
elterjedése azonban kedvezőtlen hatással volt az ARPU-ra. Mindezek
ellenére az ARPU értéke a II. negyedévben az elmúlt egy év alatt
először növekedett és 5.039 forintot tett ki, ami a 2004. II.
negyedévivel közel megegyező értéknek felel meg. Az MOU (egy
előfizetőre jutó átlagos havi perchasználat) értéke 120-ra nőtt 2005.
I. félévben, ami az árrugalmasság javulását mutatja. A szerződéses
ügyfeleknél a lemorzsolódást sikerült viszonylag alacsonyan tartani,
értéke 2005. I. félévben 10,6% volt. Az előre fizetett kártyás
ügyfeleknél a lemorzsolódás 18,4% volt 2005. I. félévben.
Nemzetközi mobil szolgáltatások: Macedóniában a verseny ellenére változatlan eredményesség, a montenegrói Monet konszolidálása
A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek nagymértékben,
16,5%-kal 18,6 milliárd forintra nőttek 2005. I. félévben, az EBITDA
9,7 milliárd forintot tett ki, az EBITDA-ráta 52% volt. A MakTel mobil
szolgáltatásaiból származó bevételek kismértékben növekedtek az erős
árverseny jellemezte, bővülő piacon, ám az árfolyamváltozások
kedvezőtlenül hatottak az eredményekre. A Mobimak eredményessége
javult, az EBITDA magas, 8,7 milliárd forint volt, az EBITDA-ráta pedig
53,6 %-ot tett ki. A nemzetközi mobil szolgálatások eredményei a Monet,
a Telekom Montenegro mobil leányvállalatának eredményeit is
tartalmazzák. A Monet 2,4 milliárd forint bevételt és 1 milliárd forint
EBITDA-t ért el (2005. II. negyedévben az EBITDA rátája 41,2% volt).