Sajtóközlemények
A Matáv 2004. I. negyedévi eredményei
Budapest, 2004. május 13. 00:00
A Matáv stabil pénzügyi eredményt ért el 2004 I. negyedévében, és az erős verseny ellenére megőrizte piacvezető pozícióját.
Főbb eredmények:
-
A bevételek 0,8%-kal 146,1 milliárd forintra (561,9 millió euróra)
nőttek 2004 I. negyedévében 2003 azonos időszakához képest, főként a
magasabb mobil és adatátviteli bevételeknek köszönhetően, amit részben
ellensúlyozott a belföldi és nemzetközi, valamint az egyéb forgalmi
bevételek csökkenése.
-
Az EBITDA 5,2%-kal 63,2 milliárd forintra csökkent, az EBITDA-ráta 43,2%-ot ért el.
-
A tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított
összeg 15,8 milliárd forint volt. Ebből a vezetékes szegmens 6 milliárd
forintot, a mobil szegmens 9 milliárd forintot, a MakTel pedig 0,8
milliárd forintot tett ki.
-
A vezetékes szegmensben a bevételek 7,1%-kal csökkentek; az EBITDA-ráta 37,7%-ot tett ki.
-
A mobil szegmens bevételei 5,8%-kal nőttek, döntően a magasabb
forgalmi, értéknövelt szolgáltatásokból és készülékértékesítésből
származó bevételeknek köszönhetően. A mobil szegmens EBITDA-rátája
41,8% volt 2004 I. negyedévében. A Westel megőrizte vezető pozícióját,
2004. március végén piaci részesedése 47,7% volt.
-
A nemzetközi szegmensben a bevételek 8,4%-kal nőttek, az EBITDA-ráta
kimagasló, 52,5%-ot ért el. Az EBITDA 8,9 milliárd forintra nőtt (az
előző év azonos időszakában 8,7 milliárd forint volt).
-
A csoportszintű működési eredmény 26,6 milliárd forintra csökkent,
elsősorban az értékcsökkenés és amortizáció 20,9%-os növekedése
következtében. A nettó eredmény 14,1 milliárd forintra (54,1 millió
euróra) mérséklődött.
-
Az üzleti tevékenységből származó nettó cash-flow 40,9 milliárd
forintot tett ki, az EBITDA csökkenése és a működőtőke-igény növekedése
(főként a szállítói állomány változása) következtében. A befektetési
tevékenységre fordított nettó cash-flow 22,3 milliárd forintra nőtt. Ez
a tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított
összeg kismértékű emelkedésének (elsősorban a vezetékes szegmens
esetében) köszönhető. A pénzügyi tevékenységre fordított nettó
cash-flow 13,5 milliárd forintra csökkent, főként a 2003 I.
negyedévéhez képest alacsonyabb hitelvisszafizetések következtében.
- A nettó adósság-állomány 14,2 milliárd forinttal csökkent 2003. december vége óta, így az eladósodottsági ráta (a nettó adósságnak a nettó adósság + saját tőke + kisebbségi részesedésekre vetített aránya) 30,4% volt 2004. március végén (2003. március végén 36,6%).
Straub Elek elnök-vezérigazgató az eredményekkel kapcsolatban elmondta:
"Stabil negyedéves csoportszintű pénzügyi eredményekről számolhatok be.
Az egyes szegmensek azonban eltérő képet mutatnak. A vezetékes terület
csökkenő bevételekről és EBITDA-ról adott számot a piaci és szabályozói
környezet kedvezőtlen változásai miatt. A kulcsüzletágakban ugyanakkor
sikeresen fenntartottuk piacvezető pozíciónkat, valamint növeltük
hatékonyságunkat is: anyavállalati szinten az egy alkalmazottra jutó
vezetékes vonalszám 352 volt, szemben a tavaly március végi 340-es
értékkel. Másik fontos eredményünk a vonalszám-csökkenés megállítása
volt, az első negyedévi vezetékes vonalszám megegyezett a 2003. IV.
negyedévi szinttel. A mobil szegmensben várakozásunkkal összhangban a
penetráció növekedése nagymértékben lelassult, de a három szereplő
közti verseny továbbra is éles maradt. A nehéz piaci környezetben a
Westel nemcsak megőrizte vezető pozícióját, de az elmúlt hat hónap
során még növelte is részesedését, miközben stabil pénzügyi
eredményekről adott számot. Meggyőződésem, hogy a Westel névváltása
előnyös lesz, a társaság megragadja a kínálkozó lehetőségeket és ezek
pénzügyi hatása pozitív lesz. Nemzetközi leányvállalatunknál, a
MakTelnél ismét jó eredményről számolhatok be: az EBITDA-ráta
megközelítette az 53%-ot a még mindig kedvezőtlen makrogazdasági
folyamatok ellenére is. Végezetül az idén márciusban hozott
igazgatósági javaslatot követően a nemrég megtartott éves rendes
közgyűlés jóváhagyta a 70 forint részvényenkénti osztalékot a 2003. év
terhére, ami világosan jelzi a Matáv teljes elkötelezettségét a tavaly
márciusban bejelentett osztalékpolitika iránt."
Vezetékes szegmens: megállt a vonalszám csökkenése, egyre népszerűbb kedvezményes díjcsomagok, erősödő verseny
A vezetékes szegmens bevételei 7,1%-kal 76,4 milliárd forintra
csökkentek, az EBITDA-ráta 37,7% volt. A belföldi és nemzetközi
forgalmi bevételek együttesen 13,1%-kal csökkentek, főként a forgalom
visszaesése és az árengedmények következtében. Az adatátvitelből és
bérelt vonalakból származó bevételek ugyanakkor 21,6%-kal tovább
nőttek, köszönhetően annak, hogy nőtt az ADSL- és internetelőfizetők
száma. A Matáv vezetékes vonali penetrációja stabilizálódott és
37,8%-ot ért el (a 2003. IV. negyedévi 37,7% és az egy évvel korábbi
38,1%-kal szemben). Az összes vonalszám csupán 0,9%-kal csökkent 2003.
I. negyedévhez képest, 2003. IV. negyedévhez képest pedig nem
változott, jelezve, hogy a Matáv sikeresen megállította a vonalszám
csökkenését. 2004. március végére a Matáv összes vezetékes vonalának
18,6%-a volt ISDN csatorna. Ügyfeleink több mint fele választott már
kedvezményes díjcsomagot (2004. I. negyedév végén 1,5 millió). A
társaság folytatta sikeres ADSL programját, 2004. I. negyedév végén az
ADSL csatlakozások száma 125.000 volt. Az Axelero, a Matáv internetes
leányvállalata 44% körüli piaci részesedéssel megőrizte vezető
pozícióját a kapcsolt vonali internetszolgáltatók között és 228.526
internetelőfizetővel rendelkezett 2004. március végén (éves szinten
42,6%-os növekedés).
Mobil szegmens: erős pozíció az érett és intenzív verseny jellemezte piacon
A mobil szegmens bevételei 5,8%-kal nőttek. Az EBITDA 25,5 milliárd
forintra emelkedett, míg az EBITDA-ráta 41,8%-ot ért el. A működési
eredmény ugyanakkor 32,8%-kal csökkent, mivel a Westel névváltásával
kapcsolatos leírások döntő többsége ebben a negyedévben került
elszámolásra. A Westel 47,7%-os részesedéssel megőrizte vezető
pozícióját az erős verseny jellemezte piacon, március végén a GSM
penetráció 79,6% volt. 2004. I. negyedév végén a Westel előfizetőinek
száma 3,8 millió volt. A teljes ügyfélkörön belül a szerződéses
ügyfelek aránya 26,4%-ra nőtt ugyanezen időszakban a 2003. I. negyedév
végi 25,1%-ról. Az átlagos ügyfélmegszerzési költség 9,2%-kal, 10.763
forintra csökkent 2004. I. negyedévben az egy évvel korábbi 11.854
forintról. Az ügyfélmegszerzési költség számításánál a belépési árrést
(a belépési díj és a SIM kártya költségének különbsége), valamint az
eladáshoz kapcsolódó készüléktámogatási és ügynöki díjakat vesszük
figyelembe. Az MOU (egy előfizetőre jutó átlagos havi perchasználat)
értéke 107-re nőtt 2004. I. negyedévben az egy évvel korábbi 103-ról.
Az ARPU (egy előfizetőre jutó havi átlagbevétel) 4.800 forintra
csökkent, ezen belül az ARPU értéke a szerződéses ügyfelek esetében
11.871 forint, az előre fizetett kártyás ügyfeleknél 2.292 forint volt.
A kedvezményes tarifacsomagoknak köszönhetően ugyan megnőtt a forgalom,
azonban az egyes csomagok által biztosított árengedmények kedvezőtlen
hatással vannak az ARPU-ra. Az értéknövelt szolgáltatásokból (döntően
SMS) származó bevétel 601 forintra nőtt (12,5%-os részesedés az ARPU-n
belül), ami stabil emelkedés az előző év azonos időszakában elért 534
forinthoz (10,6%-os részesedés) képest. A szerződéses ügyfeleknél a
lemorzsolódást sikerült viszonylag alacsonyan, 11,2%-on tartani 2004.
I. negyedévben. A lemorzsolódás mind az előre fizetett kártyás, mind a
szerződéses ügyfelek körében csökkenést mutatott 2003. I. negyedévhez
képest.
Nemzetközi szegmens: a makrogazdasági lassulás ellenére ismét meggyőző eredmények
A nemzetközi szegmens bevételei 8,4%-kal 16,9 milliárd forintra nőttek
2004. I. negyedévben, főként az árfolyamváltozás következtében. A mobil
távközlési szolgáltatásokból származó bevételek növekedtek, s
emelkedtek a belföldi forgalmi bevételek is. A visszaeső nemzetközi
forgalmi bevételek azonban mérséklően hatottak. Az EBITDA 1,8%-kal 8,9
milliárd forintra javult, magas, 52,5%-os EBITDA-ráta mellett. Az
alkalmazottak záró létszáma 2,7%-kal 3.552-re csökkent az év első
negyedévének végére az előző év azonos időszakához képest. A vezetékes
vonalsűrűség Macedóniában 29% körül volt, a mobil penetráció 33%-ra
nőtt a 2003. I. negyedévi 19%-ról. A vezetékes előfizetők száma
621.509-re emelkedett, ami 2,8%-os emelkedés az előző évi értékhez
képest. Ezen belül az analóg előfizetők száma közel változatlan,
583.651 volt. Az ISDN csatornák száma azonban jelentős mértékben,
54,3%-kal 37.858-ra nőtt. A mobil előfizetők száma 46,4%-kal,
565.170-re bővült. A MakTel mobil piaci részesedése 83% volt 2004.
március végén. Az internetelőfizetők száma 2004. I. negyedév végén
52.888 volt (éves szinten 41,3%-os emelkedés).