Sajtóközlemények
A Matáv 2003. évi eredményei
Budapest, 2004. február 11. 06:00
A Matáv 2003-ban elérte kitűzött pénzügyi céljait, és a fő üzletágakban megőrizte vezető pozícióját.
A főbb eredmények a következők:
- - A bevételek 2,8%-kal 607,3 milliárd forintra (2.396,2 millió euróra) nőttek 2003-ban a 2002. évhez képest, főként a magasabb mobil és adatátviteli bevételeknek köszönhetően, amit részben ellensúlyozott a belföldi és nemzetközi, valamint az egyéb forgalmi bevételek csökkenése.
- Az EBITDA 2,2%-kal 250,4 milliárd forintra nőtt, az EBITDA-ráta 41,2%-ot ért el.
- A tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított összeg 88,3 milliárd forint volt. Ebből a vezetékes szegmens 38,2 milliárd forintot, a mobil szegmens 35,5 milliárd forintot, a MakTel pedig 14,6 milliárd forintot tett ki.
- A vezetékes szegmensben a bevételek 3,5%-kal csökkentek; az EBITDA-ráta 35,7% volt.
-
A mobil szegmens bevételei 9,3%-kal nőttek döntően a magasabb
forgalmi, értéknövelt szolgáltatásokból és készülékértékesítésből
származó bevételeknek köszönhetően. A mobil szegmens EBITDA-rátája
37,4% volt 2003-ban. A Westel megerősítette vezető pozícióját, 2003.
december végén piaci részesedése 47,4% volt.
-
A nemzetközi szegmensben a bevételek 3,6%-kal nőttek, az EBITDA-ráta
kimagasló, 56,4%-ot ért el. A folyamatos költségcsökkentés
eredményeként az EBITDA 39,5 milliárd forintra nőtt az előző év azonos
időszakában elért 36,8 milliárd forintról.
-
A csoportszintű működési eredmény stabil, 122,1 milliárd forint volt,
viszont a nettó eredmény 57,5 milliárd forintra (226,8 millió euróra)
csökkent. Ez főként a nettó pénzügyi költségek jelentős emelkedésének
tudható be (ami a forint gyengüléséből adódó nettó árfolyamveszteség
növekedésének a következménye). A Matáv pénzügyi stratégiájának
megfelelően a negyedik negyedévben előtörlesztette devizában felvett
EIB hitelét. Az előtörlesztés költsége piaci árazású volt. A tranzakció
eredményeként megszűnt a cég hitelportfoliójának devizakitettsége, s
további előny, hogy megnövekedett a hitelállomány rugalmassága és
átláthatósága.
-
Az üzleti tevékenységből származó nettó cash-flow stabil maradt,
198,1 milliárd forintot tett ki, a magasabb EBITDA és a
működőtőke-igény kedvező változásainak (főként a szállítói állomány
változása) köszönhetően, amit részben ellensúlyoztak a némileg magasabb
kamatköltségek. A befektetési tevékenységre fordított nettó cash-flow
94,7 milliárd forintra csökkent. Ez a tárgyi eszközök és immateriális
javak bruttó beszerzésére fordított összeg csökkenésének (elsősorban a
MakTel esetében) és a beruházási szállítók állományváltozásának
köszönhető. A pénzügyi tevékenységre fordított nettó cash-flow 92,0
milliárd forintot tett ki, elsősorban a részvényeseknek 2003-ban
fizetett magasabb osztalék következtében.
- A nettó adósság-állomány 73,1 milliárd forinttal csökkent 2002. december vége óta, így az eladósodottsági ráta (a nettó adósságnak a nettó adósság + saját tőke + kisebbségi részesedésekre vetített aránya) 31,6%-ra csökkent a 2002. utolsó negyedévi 38,8%-ról.
Straub Elek elnök-vezérigazgató így értékelte az eredményeket:
"Eredményeink azt mutatják, hogy sikeresen elértük a tavalyi évre
kitűzött pénzügyi céljainkat. A vezetékes szegmens kiemelkedő
eredményeként könyvelhetjük el, hogy az év végére sikerült jelentősen
lelassítani a vezetékes vonalszám csökkenését, az ADSL-csatlakozások
száma pedig meghaladta a 100.000-et. A mobil szegmensben az erős
verseny ellenére a Westel megőrizte piacvezető pozícióját, s nemzetközi
leányvállalatunk, a MakTel ismét sikeres évet zárt a
hatékonyságnövelésnek, valamint a szigorú költségcsökkentésnek
köszönhetően. 2004-ben tovább folytatjuk a létszámracionalizálást,
amelynek eredményeként az év végére csoportszinten közel 400 fővel
csökken majd várhatóan az alkalmazottak száma a 2003. év végéhez
képest. A jelenlegi szabályozói környezetet figyelembe véve arra
számítunk, hogy 2004-ben a Matáv Csoport bevételei 600 millárd forint
körül lesznek, célunk hogy 40% körüli EBITDA-rátát érjünk el. Terveink
szerint idén a tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó
beszerzésére - a UMTS-szel kapcsolatos beruházásokat és a lehetséges
akvizíciókat nem számolva - mintegy 90 milliárd forintot fordítunk. Az
értékcsökkenés és amortizáció előreláthatólag 133 és 135 milliárd
forint között alakul. Ezen kívül arra törekszünk, hogy a 2004. év
végére megállítsuk a vezetékes vonalszám csökkenését, és a vonalak
számát a 2003. év végi szinten tartsuk. A Matáv jelenleg véglegesíti
középtávú stratégiai tervét és célkitűzéseit, melynek részleteiről
tájékoztatni fogjuk a közvéleményt."
Vezetékes szegmens: lelassult a vonalszám csökkenése, az
ADSL-csatlakozások száma meghaladta a 100.000-et, sikeres új díjcsomagok
A vezetékes szegmens bevételei 324,6 milliárd forintra csökkentek, az
EBITDA-ráta 35,7% volt. A belföldi és nemzetközi forgalmi bevételek
együttesen 7,8%-kal csökkentek. Az adatátvitelből és bérelt vonalakból
származó bevételek ugyanakkor 15,4%-kal tovább nőttek, köszönhetően
annak, hogy bővült az ADSL- és internetelőfizetők száma. A Matáv
vezetékes vonali penetrációja kismértékben, 37,7%-ra csökkent (az egy
évvel korábbi 38,4%-ról) az összes vonalszám 1,8%-os csökkenése
mellett. A vonalszám csökkenése viszont lelassult. A negyedik
negyedévben az összes vonalak száma csaknem változatlan maradt, csupán
0,2%-kal a csökkent. 2003 végén a Matáv összes vezetékes vonalának
18,6%-a volt ISDN csatorna. Az összes vonal (lakossági és üzleti
előfizetők) közel fele tartozott valamelyik kedvezményes díjcsomagba,
ez 2003. december végén több mint 1,4 millió vonalat jelentett. 2003.
végén a 2002. év végi értéknek több mint háromszorosa, azaz 103.564
volt az ADSL-csatlakozások száma, így a társaság teljesítette éves
célkitűzését. Az Axelero, a Matáv internetes leányvállalata 44% körüli
piaci részesedéssel megőrizte vezető pozícióját a kapcsolt vonali
internetszolgáltatók között. 2003. december végén a Matáv Csoport
210.680 internetelőfizetővel rendelkezett (éves szinten 40,5%-os
növekedés).
Mobil szegmens: javuló ügyfélmegtartás, stabil piaci pozíció
A mobil szegmens bevételei 9,3%-kal nőttek. Az EBITDA 8,1%-kal 94,9
milliárd forintra emelkedett, míg az EBITDA-ráta 37,4%-ot tett ki. 2003
végén a GSM penetráció 78,5% volt, a Westel 47,4%-os részesedéssel
megőrizte vezető pozícióját az erős verseny jellemezte piacon. 2003
végén a Westel előfizetőinek száma 3,8 millió volt. A negyedik negyedév
végére 26,1%-ra nőtt a teljes ügyfélkörön belül a szerződéses ügyfelek
aránya a 2002. év végi 25,0%-ról. Az átlagos ügyfélmegszerzési költség
8,4%-kal, 12.353 forintra csökkent 2003-ban az egy évvel korábbi 13.490
forintról. Az ügyfélmegszerzési költség számításánál a belépési árrést
(a belépési díj és a SIM kártya költségének különbsége) és az eladáshoz
kapcsolódó készüléktámogatási és ügynöki díjakat vesszük figyelembe. Az
MOU (egy előfizetőre jutó átlagos havi perchasználat) folyamatosan
növekedett 2003. minden negyedévében, értéke teljes évre vetítve 114
volt. Az ARPU (egy előfizetőre jutó havi átlagbevétel) 2003-ban 5.261
forint volt. Az értéknövelt szolgáltatásokból (döntően SMS) származó
bevétel 585 forintra nőtt (11,1%-os részesedés az ARPU-n belül), ami
stabil emelkedés a 2002. évi 549 forinthoz (9,6%-os részesedés) képest.
2003-ban a szerződéses ügyfeleknél a lemorzsolódást sikerült viszonylag
alacsonyan, 12,0%-on tartani. A lemorzsolódás mind az előre fizetett
kártyás, mind a szerződéses szegmensben az év során folyamatos
csökkenést mutatott.
Nemzetközi szegmens: stabil pénzügyi eredmények 2003-ban
A nemzetközi szegmens bevételei 3,6%-kal 70,0 milliárd forintra nőttek
2003-ban. Az analóg vonalak magasabb előfizetési díjának következtében
az előfizetési díjakból származó árbevétel nőtt, s emelkedtek a
belföldi forgalmi bevételek is. A visszaeső nemzetközi forgalmi
bevételek azonban mérséklően hatottak. Ugyanakkor a MakTel hatékony
költségcsökkentést hajtott végre az év során. A forgalomhoz kötődő
költségek, úgymint a más hálózati üzemeltetőknek történt kifizetések
szintén csökkentek. Mindezek eredményeként az EBITDA 7,3%-kal 39,5
milliárd forintra javult, 56,4%-os kiemelkedő EBITDA-ráta mellett.
2003. végén a vezetékes vonalsűrűség Macedóniában 29% körül volt, a
mobil penetráció pedig 29%-ra nőtt az egy évvel korábbi 18%-ról. A
vezetékes előfizetők száma 619.236-ra emelkedett, ami éves szinten
4,2%-os bővülést jelent. Ezen belül az analóg előfizetők száma
kismértékben, 2,3%-kal 584.714-re nőtt. Az ISDN csatornák száma
jelentős mértékben, 54,5%-kal 34.522-re nőtt. A mobil előfizetők száma
42,9%-kal, 523.664-re bővült. A MakTel mobil piaci részesedése 2003
végén 86% volt. Az internetelőfizetők száma 2003. negyedik negyedév
végén 49.040 volt (éves szinten 43,3%-os emelkedés).