Sajtóközlemények
Elkészült a Matáv 2005-2006. évi középtávú stratégiája
Budapest, 2004. augusztus 12. 00:00
A távközlési piac liberalizációja óta folyamatosan erősödik a verseny, ennek eredményeképp a szolgáltatók egyre olcsóbb ajánlatokkal jelennek meg a piacon. A Matáv, annak érdekében, hogy tovább erősítse versenyképességét, s még kedvezőbb konstrukciókat kínálhasson ügyfeleinek, középtávú stratégiájában a hatékonyságnövelést helyezi előtérbe. A vállalat vezetése elkötelezte magát egy Értékteremtő Program megvalósítása mellett, amely a következő főbb elemekből áll: a Csoport-szinergiák kihasználása, a belső hatékonyság javítása, az akvizíciók nyújtotta növekedési lehetőségek kiaknázása. Ennek megvalósítására a Matáv átfogó programot dolgozott ki, amely biztosítja az egyes üzletágak teljesítményének növelését, különös tekintettel a vezetékes vonalak számának megőrzésére, a szélessávú internet elterjesztésére, a mobil üzletág jövedelmezőségének fokozására, valamint a költségek jelentős csökkenésére. A program hatásának köszönhetően a Csoport EBITDA rátája a 2005-2006-os években meghaladja a 40 százalékot, 2005-ben és 2006-ban egyszámjegyű bevétel-növekedéssel.
A Matáv 1997. évi tőzsdei bevezetése óta - a távközlési piac
liberalizációját követő egyre intenzívebb versenyhelyzetben is -
megőrizte vezető szerepét a belföldi vezetékes távközlési piacon. A
mobil és nemzetközi szegmensekben végrehajtott sikeres akvizíciók
hozzájárultak a Matáv stabil pénzügyi eredményeihez. Az elmúlt néhány
hónapban részletes elemzés készült a Matáv Csoport tevékenységéről,
pénzügyi és piaci helyzetéről. Ez alapján a Matáv véglegesítette a
2005-2006. évi középtávú stratégiai tervét és célkitűzéseit.
Organikus fejlődést elősegítő stratégia
A vállalatvezetés kidolgozott egy átfogó programot, amely valamennyi üzletág teljesítményének növelését magában foglalja.
A vezetékes előfizetések lemorzsolódásának megállítása és a trend megfordítása
A magyarországi vezetékes vonalak száma évek óta csökkent. Az aktív
reklámkampánnyal egyidejűleg bevezetett új, versenyképes csomagjaink
segítségével sikerült megállítani a lemorzsolódást. A Matáv vezetékes
üzletága a jövőben is agresszív termékstratégiát folytat olyan új
termékek bevezetésével, amelyek vonzóbbá teszik az analóg vonalak
használatát. A vezetékes üzletág fellendítésének első lépéseként új,
kedvezményes internethasználatot biztosító tarifacsomagokat kínálunk
ügyfeleinknek. Ezt követően - kihasználva a Matáv Csoport fejlődő és
bővülő szélessávú platformját - új, innovatív kedvezményes hangátviteli
megoldásokkal, valamint a tartalomszolgáltatásokhoz kapcsolódó
termékekkel jelenünk meg a piacon. A Matáv mind a saját, mind a helyi
szolgáltatók területén arra törekszik, hogy a növekedési lehetőségeket
a vezetékes üzletágban kiaknázza.
Az ADSL penetráció gyors növelése
2003 folyamán a Matáv megháromszorozta a magyarországi ADSL előfizetők
számát, amely az év végére meghaladta a 100 ezret. A cél 2004 végére a
200 ezres előfizetői szám elérése. Az ADSL kulcsfontosságú szerepet
játszik a vezetékes vonalak számának megőrzésében. Az új, differenciált
termékkínálat, a szélessávon elérhető tartalomszolgáltatások, az
átgondolt árpolitika és a folyamatos reklámkampányok eredményeképp a
Matáv ADSL előfizetőinek száma 2006-ra várhatóan meghaladja a 400 ezret.
A vezető pozíció megőrzése a mobil piacon
A Matáv Csoport mobil üzletága, a T-Mobile Magyarország Rt. (T-Mobile)
az ország vezető mobilszolgáltatója 47% körüli piaci részesedéssel. A
mobilpiacot azonban intenzív versenykörnyezet jellemzi, a versenytársak
agresszív marketingtevékenységet folytatnak piaci részesedésük növelése
érdekében, ezért a T-Mobile stratégiát dolgozott ki vezető szerepének
megvédésére, mely négy fő kezdeményezésre épül:
- A T-Mobile világos árazási stratégiájával hatékonyan tud válaszolni a
versenytársak lépéseire, elkerülve a felesleges árcsökkentéseket. Ilyen
módon megvédi mind a piaci részesedését, mind a piaci értéket.
- A T-Mobile egyedülálló ügyfélérték-kezelési rendszert használ az
egyes ügyfelek által képviselt érték megállapítására. Egy telítődéshez
közeli piacon ez a rendszer alapvető fontosságú eszköze az ügyfelek
megtartásának, valamint a megcélzott ügyfélszegmensek és
mikroszegmensek elérésének. Az ügyfélérték alapú ügyfélkiszolgálás és a
proaktív értékesítés segítségével a T-Mobile maximalizálni tudja az
ügyfélkör által teremtett értéket úgy, hogy közben optimális szinten
tartja az ügyfélmegtartásra és az ügyfélszerzésre fordított költségeket.
- A T-Mobile portfóliójában magas a nagyobb beszédforgalmat generáló és
hosszabb távú hűségszerződésekkel rendelkező előfizetéses ügyfelek
aránya, és a marketingkezdeményezések (pl. készülékcsere, hűségprogram,
stb.) arra irányulnak, hogy ez az előny fennmaradjon.
- A vállalat névváltásával a T-Mobile Magyarország Rt. számára
elérhetővé vált a T-Mobile nemzetközi termékportfóliója. Ezt
kihasználva a vezetés erősíteni kívánja a vállalat versenypozícióját,
és innovatív termékekkel teszi vonzóbbá kínálatát az ügyfelek számára.
Az ügyfelek az átnevezés többletelőnyeit élvezve elsőként a nem
hangalapú tartalomszolgáltatások széles skáláját és vonzó roaming
feltételeket vehetik igénybe.
Jelentős megtakarítások a MakTel költséghatékonyságának javításával
A menedzsment a Matáv nemzetközi leányvállalata, a MakTel Csoport
számára is kidolgozott egy Értékteremtő Programot. Eredményeképp nő a
kínálat vonzereje és az értékesítés hatékonysága a lakossági vezetékes
üzletágban. További növekedés érhető el a folyamatosan bővülő
mobilpiacon is. Emellett sor kerül a MakTel Csoport szervezetének
racionalizálására.
A Matáv Csoport belső hatékonyságának folyamatos javítása
Erősödik a verseny a hazai távközlési piacon, a szolgáltatók új és
egyre olcsóbb díjcsomagokkal jelennek meg. A Matáv is arra törekszik,
hogy ügyfelei minél több kedvezményes díjcsomag közül választhassanak,
és olcsóbban telefonálhassanak. Ennek érdekében azonban javítani kell a
Matáv Csoport hatékonyságát, csökkenteni költségeit, melynek része a
létszám-racionalizálás is.
A működési hatékonyság javítása érdekében számos célkitűzés született,
többek között az anyavállalatnál végrehajtandó
munkaerőhatékonyság-növelés, amelynek eredményeképpen a Matávnál az egy
alkalmazottra jutó vezetékes vonalak száma 2006 végére 500 fölé
emelkedik (ez a szám megfelel a legjobb nyugat-európai trendeknek).
Előzetes becslések alapján 2004-ben a Matáv létszám-racionalizálásának
költsége mintegy 16 milliárd forint lesz. Ezen felül a Matáv Csoporthoz
tartozó leányvállalatok létszáma átlagosan 17,3%-kal csökken, ennek
becsült költsége további 6,7 milliárd forint. Az átlagos
létszámcsökkenés mértékénél arányaiban magasabb vezetői pozíciószám
megszűntetését tervezzük, ezzel tovább javítva a hatékonyságot. A Matáv
Csoport költségei 2006-ra várhatóan 19,5 milliárd forinttal csökkennek
a létszám- és költségcsökkentés együttes hatásaként. A
létszám-racionalizálásról jelenleg folynak a tárgyalások az
érdekképviseleti szervezetekkel.
Az integráció és a DT Csoporton belüli szinergiák kihasználása
Integrált távközlési szolgáltatóként a Matáv Csoport pozíciója a
Deutsche Telekom (DT) Csoporton belül lehetővé teszi, hogy a
szinergiákat kihasználva csökkentse a költségeket, új bevételeket
teremtsen és javítsa versenypozícióját.
Erre példa a T-Systems Hungary (TSH) vegyesvállalat létrehozása. A TSH
olyan partneri viszonyt hoz létre a Matáv és a T-Systems International
(TSI) között, amely többlet értéket teremt a kiszervezési (outsourcing)
és a rendszerintegrációs piacokon való terjeszkedés, valamint a
nemzetközi hívásforgalom további növekedése révén. A Matáv és a TSI
megállapodott arról, hogy nemzetközi hálózati és forgalmi
szolgáltatásokat nyújtanak Délkelet-Európában az egyes országokban
létrehozott hálózati csatlakozási pontokon keresztül. Romániában már
megkezdte működését az első hálózati csatlakozási pont. Bulgáriában
2004 vége előtt kerül sor egy újabb létrehozására, akárcsak a későbbiek
során Szerbiában és Ukrajnában.
A pénzügyi terület 2005. január 1-jével pénzügyi szolgáltató központot
(Shared Service Center, SSC) állít fel, amely integrálja a Matáv és
leányvállalatainak pénzügyi-számviteli folyamatait. Az új üzleti
megoldást már számos külföldi és hazai cég is beépítette gyakorlatába,
és eredményesen használják a különböző egységekben meglevő azonos
tevékenységek összevonására.
Akvizíciókkal a növekedésért
Az Értékteremtő Program harmadik eleme az értéknövelő akvizíciók által
végrehajtandó növekedési stratégia. A Matáv elsődleges célja a jövőben
is az marad, hogy további értéknövelő akvizíciókkal növekedést érjen el.
Olyan akvizíciós célpontokat keresünk, amelyek megfelelnek az alábbi szempontoknak:
- A célterület Délkelet-Európa.
- A kiszemelt vállalat jó növekedési lehetőségekkel rendelkezzen egy bővülő piacon.
- A tranzakció ne rontsa az EBITDA szintet.
- A vállalat a releváns piacokon nagyon erős pozícióval rendelkező távközlési szolgáltató legyen.
- A Matáv többségi tulajdont vagy legalább ellenőrző részesedést szerezhessen.
- Az ország- és szabályozói kockázat elfogadható szintű legyen.
- Előnyt jelent, ha a vállalatnál átszervezésre van lehetőség.
A Matáv régióbeli jelenléte, a mobil- és integrált távközlési
szolgáltatók vezetésében szerzett tapasztalata, valamint az a
képessége, hogy kezelje a szabályozói környezetet és sikeresen
átalakítson monopólium típusú vállalatokat piacorientált
szolgáltatókká, kedvező alapot teremtenek a Matáv számára, hogy a
MakTelhez hasonlóan sikeres legyen más országokban is. Első lépésként
várhatóan részt veszünk a Montenegro Telecom (TCG) közelgő
privatizációjában.
A Matáv kizárólag olyan akvizíciókat hajt végre, amelyek növelik a
részvényesi értéket. Amennyiben nem sikerül vonzó, értékteremtő
befektetési lehetőségeket találni, a Matáv tovább növeli az
osztalékfizetés mértékét, a nettó eladósodottsági mutatót az
osztalékpolitikában meghatározott 30%-40%-os sávban tartva.
Pénzügyi hatás
Az organikus növekedés és az integrációs lépések javítják a Matáv
Csoport pénzügyi eredményeit. E lépések együttes hatásaként 2005-ben és
2006-ban egyszámjegyű bevétel-növekedés következik be. A Csoport szintű
EBITDA ráta 2005-ben és 2006-ban meghaladja a 40%-ot (az átszervezési
költségek nélkül). 2004-re a Matáv fenntartja a korábban nyilvánosságra
hozott célkitűzéseit, így az EBITDA ráta 40% körül alakul az
átszervezéshez kapcsolódó költségek nélkül. A tárgyi eszközök és
immateriális javak bruttó beszerzésére fordított összeg (capex)
tekintetében a Matáv célja, hogy az árbevétel arányos capex 2005-től
15% alá csökkenjen (a lehetséges akvizíciókra és az UMTS-re fordított
összegek nélkül). A Matáv továbbra is teljes mértékben elkötelezett a
2003-ban bejelentett osztalékpolitikája iránt.