Sajtóközlemények
A Matáv 2004. I. félévi eredményei
Budapest, 2004. augusztus 12. 00:00
2004. féléves eredmények: stabil pénzügyi és működési eredmények a szabályozási és versenykörnyezeti hatások ellenére.
Főbb eredmények:
-
A bevételek kismértékben, 0,4%-kal 297,9 milliárd forintra (1.163,4
millió euróra) nőttek 2004. I. félévben 2003. I. félévhez viszonyítva a
magasabb mobil és adatátviteli bevételeknek köszönhetően, amelyeket
ellensúlyozott a belföldi és nemzetközi, valamint az egyéb forgalmi
bevételek csökkenése.
-
Az EBITDA 2,3%-kal 126,1 milliárd forintra csökkent, az EBITDA ráta 42,3%-ot ért el.
-
A tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított
összeg 35,4 milliárd forintot tett ki. Ebből a vezetékes szegmensre
14,6 milliárd forint, a mobilra 17,3 milliárd forint, a MakTelre pedig
3,5 milliárd forint jutott.
-
A vezetékes szegmensben a bevételek 6,4%-kal csökkentek, az EBITDA ráta 36,3% volt.
-
A mobil szegmens bevételei 4,4%-kal nőttek, EBITDA rátája 41,6% volt
2004. I. félévben. A T-Mobile Magyarország megőrizte vezető pozícióját,
piaci részesedése 2004. június végén 47,7% volt.
-
A nemzetközi szegmensben a bevételek 4%-kal nőttek, az EBITDA ráta
51,7%-ot ért el. Az EBITDA kismértékben, 17,4 milliárd forintra
csökkent az előző év azonos időszakában elért 18 milliárd forinttal
szemben.
-
A csoportszintű üzleti eredmény 57,6 milliárd forintra csökkent
főként az értékcsökkenési leírás 10,8%-os növekedése következtében. A
nettó eredmény 30,3 milliárd forintra (118,3 millió euróra)
mérséklődött.
-
Az üzleti tevékenységből származó nettó cash-flow 101,3 milliárd
forintra nőtt az EBITDA csökkenése és az alacsonyabb működőtőke-igény
együttes hatásának következtében. A befektetési tevékenységre fordított
nettó cash-flow 38,7 milliárd forintra csökkent. Ez a tárgyi eszközök
és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított összeg (elsősorban
a vezetékes szegmensben tapasztalt) növekedésének, valamint az
akvizíciókra fordított összeg csökkenésének és ingatlanértékesítésekből
származó bevételnövekedésnek együttes hatása. A pénzügyi tevékenységre
fordított nettó cash-flow 49,1 milliárd forintot tett ki, ami
elsősorban az anyavállalat által kifizetett magasabb osztalékkal és
ebből kifolyólag magasabb hitelfelvétellel magyarázható.
- A nettó adósság-állomány 41,5 milliárd forinttal csökkent 2003. június vége óta, így az eladósodottsági ráta (a nettó adósságnak a nettó adósság + saját tőke + kisebbségi részesedésekre vetített aránya) 34,6%-ot tett ki a 2003. június végi 36,6%-kal szemben.
Straub Elek, elnök-vezérigazgató az eredményekkel kapcsolatban elmondta:
"Az év első felében csoportszinten kiegyensúlyozott pénzügyi és
működési eredményt értünk el. A szabályozói és versenykörnyezetben
tapasztalható erősödő nyomás következtében - a várakozásoknak
megfelelően - a vezetékes szegmensben csökkentek a bevételek és az
EBITDA. A szabályozó hatóság júniusban nyilvánosságra hozta a Matáv új
hálózat-összekapcsolási referenciaajánlatára vonatkozó határozatát.
Ennek következtében a díjak tovább csökkentek januárhoz képest, így az
összekapcsolási forgalmi díjak megközelítették az Európai Unióban
alkalmazott árakat. A második negyedévben új szolgáltató jelent meg a
magyarországi vezetékes távközlési piacon, ami még kiélezettebbé tette
az ügyfelekért folytatott versenyt. Az ADSL elterjesztését célzó
program tovább folytatódott. Az anyavállalatnál az egy alkalmazottra
jutó vonalszám meghaladta a 353-at (múlt év június végén ez az érték
341 volt). A mobil szegmensben sikeresen lezajlott a Westel névváltása.
Az új márkanév, a T-Mobile Magyarország gyorsan ismertté vált,
fogadtatása igen kedvező volt. Zökkenőmentesen elindult a mobil
számhordozhatóság is. A szegmens kedvező pénzügyi eredményeket mutatott
fel annak köszönhetően, hogy az ügyfélkör értékének maximalizálására,
valamint az ügyfélmegszerzési és ügyfélmegtartási költségek
optimalizálására egyaránt nagy hangsúlyt fektettünk. A bevételekre
nehezedő nyomás ellenére a MakTel az év első felében magas EBITDA rátát
ért el. Végül, a második negyedév végén a Matáv kifizetette a 2003.
gazdasági év után megállapított osztalék nagy részét. Ennek
következtében eladósodottságunk közel 35%-ra nőtt, ami összhangban van
a tavaly márciusban bejelentett osztalékpolitikával."
Vezetékes szegmens: változatlan vonalszám, a kedvezményes díjcsomagokat választók számának növekedése, erősödő piaci nyomás
A vezetékes szegmens bevételei 6,4%-kal 153,9 milliárd forintra
mérséklődtek, az EBITDA ráta pedig 36,3% volt. A belföldi és nemzetközi
forgalmi bevételek együttesen 13,2%-kal csökkentek, elsősorban az
alacsonyabb forgalom és az árengedmények következtében. A bérelt vonali
és adatátviteli szolgáltatások bevételei ugyanakkor 23,2%-kal tovább
nőttek az internetelőfizetői (és azon belül az ADSL-előfizetői) szám
bővülésének köszönhetően. Az összes vonalszám csupán 0,5%-kal csökkent
2003. I. félévhez képest, és gyakorlatilag nem változott 2004. I.
negyedévhez képest. Ez azt jelzi, hogy a Matáv sikeresen megállította a
vonalszám csökkenését. 2004. június végén a Matáv összes vezetékes
vonalának 18,6%-a ISDN csatorna volt. Előfizetőink mintegy 55%-a
választotta valamelyik kedvezményes díjcsomagot, ami 2004. II. negyedév
végén 1,6 millió előfizetőt jelentett. A sikeres ADSL-program
eredményeként 2004. I. félév végén az ADSL csatlakozások száma 142 430
volt. Az Axelero, a Matáv internetes leányvállalata 44% körüli piaci
részesedéssel megőrizte vezető pozícióját a kapcsolt vonali
internetszolgáltatók között, 2004. június végén 233 989
internetelőfizetővel rendelkezett (éves szinten 35,2%-os növekedés).
Mobil szegmens: sikeres névváltás, javuló ügyfélkör, kedvező eredmények az erős verseny ellenére
A mobil szegmens bevételei 4,4%-kal nőttek a magasabb forgalmi,
értéknövelt szolgáltatásokból és készülékértékesítésből származó
bevételeknek köszönhetően. Az EBITDA 52,8 milliárd forintra nőtt, az
EBITDA ráta 41,6%-ot tett ki. Az üzleti eredmény 5,7%-kal csökkent,
mivel a Westel névváltásával kapcsolatos leírások döntő többsége 2004
első negyedévben került elszámolásra. A T-Mobile Magyarország 47,7%-os
részesedéssel megőrizte vezető pozícióját az erős verseny jellemezte
piacon, június végén a GSM penetráció 81,2% volt. A T-Mobile
Magyarország előfizetőinek száma meghaladta a 3,9 milliót 2004. I.
félév végén. Ugyanezen időszakban a szerződéses ügyfelek aránya
26,9%-ra nőtt a teljes ügyfélkörön belül, a 2003. I. félév végi
25,5%-kal szemben. Az átlagos ügyfélmegszerzési költség 20,7%-kal 10
284 forintra csökkent 2004. I. félévben az egy évvel korábbi 12 974
forintról. Az ügyfélmegszerzési költség számításánál a belépési árrést
(a belépési díj és a SIM kártya költségének különbsége), valamint az
eladáshoz kapcsolódó készüléktámogatási és ügynöki díjakat vesszük
figyelembe. Az MOU (egy előfizetőre jutó átlagos havi perchasználat)
értéke 111-re nőtt 2004. I. félévben az egy évvel korábbi 110-ről. Az
ARPU (egy előfizetőre jutó havi átlagbevétel) 4 923 forintra csökkent;
az ARPU értéke a szerződéses ügyfelek esetében 12 103 forintot tett ki,
az előre fizetett kártyás ügyfeleknél pedig 2 349 forint volt. Az új
tarifacsomagoknak köszönhetően ugyan kismértékben nőtt a forgalom, az
egyes csomagok által biztosított árengedmények, valamint a szabályozói
hatások azonban kedvezőtlen hatással voltak az ARPU-ra. Az értéknövelt
szolgáltatásokból (döntően SMS) származó bevétel 595 forintra nőtt
(12,1%-os részesedés az ARPU-n belül), az előző év azonos időszakában
elért 550 forinthoz (10,6%-os részesedés az ARPU-n belül) képest. A
szerződéses ügyfeleknél a lemorzsolódást sikerült alacsonyan tartani,
2004. I. félévben 11,1% volt. A lemorzsolódás mind az előre fizetett
kártyás, mind a szerződéses ügyfelek körében csökkenést mutatott 2003.
I. félévhez képest.
Nemzetközi szegmens: továbbra is magas EBITDA ráta a korlátozott bevételnövekedés ellenére
A nemzetközi szegmens bevételei 4%-kal 33,7 milliárd forintra nőttek
2004. I. félévben, elsősorban a kedvező árfolyamváltozásnak
köszönhetően. A mobil távközlési szolgáltatásokból származó bevételek
növekedtek, s emelkedtek a belföldi forgalmi bevételek is, azonban a
nemzetközi forgalmi bevételek visszaestek. Az EBITDA 17,4 milliárd
forintot tett ki, 51,7%-os EBITDA ráta mellett. Az alkalmazottak záró
létszáma 4,1%-kal 3 543-ra csökkent a II. negyedév végére az előző év
azonos időszakához képest. A vezetékes vonalsűrűség Macedóniában 29%
körül volt, a mobil penetráció 38%-ra nőtt a 2003. I. félévi 21%-ról. A
vezetékes előfizetők száma 623 741-re emelkedett, ami 1,9%-os növekedés
az előző évi értékhez képest. Ezen belül az analóg előfizetők száma
nagyjából változatlan, 584 429 volt, az ISDN csatornák száma ugyanakkor
46,1%-kal 39 312-re emelkedett. A mobil előfizetők száma 51,1%-kal 623
285-re nőtt, ami nagyjából megegyezik a vezetékes előfizetők számával.
A MakTel mobil piaci részesedése 80% volt 2004. június végén. Az
internetelőfizetők száma 2004. II. negyedév végére 56 426-ra nőtt (éves
szinten 34,4%-os emelkedés).