Sajtóközlemények

A Matáv 2004. I. félévi eredményei

Budapest, 2004. augusztus 12. 00:00

2004. féléves eredmények: stabil pénzügyi és működési eredmények a szabályozási és versenykörnyezeti hatások ellenére.

Főbb eredmények:

  • A bevételek kismértékben, 0,4%-kal 297,9 milliárd forintra (1.163,4 millió euróra) nőttek 2004. I. félévben 2003. I. félévhez viszonyítva a magasabb mobil és adatátviteli bevételeknek köszönhetően, amelyeket ellensúlyozott a belföldi és nemzetközi, valamint az egyéb forgalmi bevételek csökkenése.
  • Az EBITDA 2,3%-kal 126,1 milliárd forintra csökkent, az EBITDA ráta 42,3%-ot ért el.
  • A tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított összeg 35,4 milliárd forintot tett ki. Ebből a vezetékes szegmensre 14,6 milliárd forint, a mobilra 17,3 milliárd forint, a MakTelre pedig 3,5 milliárd forint jutott.
  • A vezetékes szegmensben a bevételek 6,4%-kal csökkentek, az EBITDA ráta 36,3% volt.
  • A mobil szegmens bevételei 4,4%-kal nőttek, EBITDA rátája 41,6% volt 2004. I. félévben. A T-Mobile Magyarország megőrizte vezető pozícióját, piaci részesedése 2004. június végén 47,7% volt.
  • A nemzetközi szegmensben a bevételek 4%-kal nőttek, az EBITDA ráta 51,7%-ot ért el. Az EBITDA kismértékben, 17,4 milliárd forintra csökkent az előző év azonos időszakában elért 18 milliárd forinttal szemben.
  • A csoportszintű üzleti eredmény 57,6 milliárd forintra csökkent főként az értékcsökkenési leírás 10,8%-os növekedése következtében. A nettó eredmény 30,3 milliárd forintra (118,3 millió euróra) mérséklődött.
  • Az üzleti tevékenységből származó nettó cash-flow 101,3 milliárd forintra nőtt az EBITDA csökkenése és az alacsonyabb működőtőke-igény együttes hatásának következtében. A befektetési tevékenységre fordított nettó cash-flow 38,7 milliárd forintra csökkent. Ez a tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított összeg (elsősorban a vezetékes szegmensben tapasztalt) növekedésének, valamint az akvizíciókra fordított összeg csökkenésének és ingatlanértékesítésekből származó bevételnövekedésnek együttes hatása. A pénzügyi tevékenységre fordított nettó cash-flow 49,1 milliárd forintot tett ki, ami elsősorban az anyavállalat által kifizetett magasabb osztalékkal és ebből kifolyólag magasabb hitelfelvétellel magyarázható.
  • A nettó adósság-állomány 41,5 milliárd forinttal csökkent 2003. június vége óta, így az eladósodottsági ráta (a nettó adósságnak a nettó adósság + saját tőke + kisebbségi részesedésekre vetített aránya) 34,6%-ot tett ki a 2003. június végi 36,6%-kal szemben.

Straub Elek, elnök-vezérigazgató az eredményekkel kapcsolatban elmondta:
"Az év első felében csoportszinten kiegyensúlyozott pénzügyi és működési eredményt értünk el. A szabályozói és versenykörnyezetben tapasztalható erősödő nyomás következtében - a várakozásoknak megfelelően - a vezetékes szegmensben csökkentek a bevételek és az EBITDA. A szabályozó hatóság júniusban nyilvánosságra hozta a Matáv új hálózat-összekapcsolási referenciaajánlatára vonatkozó határozatát. Ennek következtében a díjak tovább csökkentek januárhoz képest, így az összekapcsolási forgalmi díjak megközelítették az Európai Unióban alkalmazott árakat. A második negyedévben új szolgáltató jelent meg a magyarországi vezetékes távközlési piacon, ami még kiélezettebbé tette az ügyfelekért folytatott versenyt. Az ADSL elterjesztését célzó program tovább folytatódott. Az anyavállalatnál az egy alkalmazottra jutó vonalszám meghaladta a 353-at (múlt év június végén ez az érték 341 volt). A mobil szegmensben sikeresen lezajlott a Westel névváltása. Az új márkanév, a T-Mobile Magyarország gyorsan ismertté vált, fogadtatása igen kedvező volt. Zökkenőmentesen elindult a mobil számhordozhatóság is. A szegmens kedvező pénzügyi eredményeket mutatott fel annak köszönhetően, hogy az ügyfélkör értékének maximalizálására, valamint az ügyfélmegszerzési és ügyfélmegtartási költségek optimalizálására egyaránt nagy hangsúlyt fektettünk. A bevételekre nehezedő nyomás ellenére a MakTel az év első felében magas EBITDA rátát ért el. Végül, a második negyedév végén a Matáv kifizetette a 2003. gazdasági év után megállapított osztalék nagy részét. Ennek következtében eladósodottságunk közel 35%-ra nőtt, ami összhangban van a tavaly márciusban bejelentett osztalékpolitikával."

Vezetékes szegmens: változatlan vonalszám, a kedvezményes díjcsomagokat választók számának növekedése, erősödő piaci nyomás

A vezetékes szegmens bevételei 6,4%-kal 153,9 milliárd forintra mérséklődtek, az EBITDA ráta pedig 36,3% volt. A belföldi és nemzetközi forgalmi bevételek együttesen 13,2%-kal csökkentek, elsősorban az alacsonyabb forgalom és az árengedmények következtében. A bérelt vonali és adatátviteli szolgáltatások bevételei ugyanakkor 23,2%-kal tovább nőttek az internetelőfizetői (és azon belül az ADSL-előfizetői) szám bővülésének köszönhetően. Az összes vonalszám csupán 0,5%-kal csökkent 2003. I. félévhez képest, és gyakorlatilag nem változott 2004. I. negyedévhez képest. Ez azt jelzi, hogy a Matáv sikeresen megállította a vonalszám csökkenését. 2004. június végén a Matáv összes vezetékes vonalának 18,6%-a ISDN csatorna volt. Előfizetőink mintegy 55%-a választotta valamelyik kedvezményes díjcsomagot, ami 2004. II. negyedév végén 1,6 millió előfizetőt jelentett. A sikeres ADSL-program eredményeként 2004. I. félév végén az ADSL csatlakozások száma 142 430 volt. Az Axelero, a Matáv internetes leányvállalata 44% körüli piaci részesedéssel megőrizte vezető pozícióját a kapcsolt vonali internetszolgáltatók között, 2004. június végén 233 989 internetelőfizetővel rendelkezett (éves szinten 35,2%-os növekedés).

Mobil szegmens: sikeres névváltás, javuló ügyfélkör, kedvező eredmények az erős verseny ellenére

A mobil szegmens bevételei 4,4%-kal nőttek a magasabb forgalmi, értéknövelt szolgáltatásokból és készülékértékesítésből származó bevételeknek köszönhetően. Az EBITDA 52,8 milliárd forintra nőtt, az EBITDA ráta 41,6%-ot tett ki. Az üzleti eredmény 5,7%-kal csökkent, mivel a Westel névváltásával kapcsolatos leírások döntő többsége 2004 első negyedévben került elszámolásra. A T-Mobile Magyarország 47,7%-os részesedéssel megőrizte vezető pozícióját az erős verseny jellemezte piacon, június végén a GSM penetráció 81,2% volt. A T-Mobile Magyarország előfizetőinek száma meghaladta a 3,9 milliót 2004. I. félév végén. Ugyanezen időszakban a szerződéses ügyfelek aránya 26,9%-ra nőtt a teljes ügyfélkörön belül, a 2003. I. félév végi 25,5%-kal szemben. Az átlagos ügyfélmegszerzési költség 20,7%-kal 10 284 forintra csökkent 2004. I. félévben az egy évvel korábbi 12 974 forintról. Az ügyfélmegszerzési költség számításánál a belépési árrést (a belépési díj és a SIM kártya költségének különbsége), valamint az eladáshoz kapcsolódó készüléktámogatási és ügynöki díjakat vesszük figyelembe. Az MOU (egy előfizetőre jutó átlagos havi perchasználat) értéke 111-re nőtt 2004. I. félévben az egy évvel korábbi 110-ről. Az ARPU (egy előfizetőre jutó havi átlagbevétel) 4 923 forintra csökkent; az ARPU értéke a szerződéses ügyfelek esetében 12 103 forintot tett ki, az előre fizetett kártyás ügyfeleknél pedig 2 349 forint volt. Az új tarifacsomagoknak köszönhetően ugyan kismértékben nőtt a forgalom, az egyes csomagok által biztosított árengedmények, valamint a szabályozói hatások azonban kedvezőtlen hatással voltak az ARPU-ra. Az értéknövelt szolgáltatásokból (döntően SMS) származó bevétel 595 forintra nőtt (12,1%-os részesedés az ARPU-n belül), az előző év azonos időszakában elért 550 forinthoz (10,6%-os részesedés az ARPU-n belül) képest. A szerződéses ügyfeleknél a lemorzsolódást sikerült alacsonyan tartani, 2004. I. félévben 11,1% volt. A lemorzsolódás mind az előre fizetett kártyás, mind a szerződéses ügyfelek körében csökkenést mutatott 2003. I. félévhez képest.

Nemzetközi szegmens: továbbra is magas EBITDA ráta a korlátozott bevételnövekedés ellenére

A nemzetközi szegmens bevételei 4%-kal 33,7 milliárd forintra nőttek 2004. I. félévben, elsősorban a kedvező árfolyamváltozásnak köszönhetően. A mobil távközlési szolgáltatásokból származó bevételek növekedtek, s emelkedtek a belföldi forgalmi bevételek is, azonban a nemzetközi forgalmi bevételek visszaestek. Az EBITDA 17,4 milliárd forintot tett ki, 51,7%-os EBITDA ráta mellett. Az alkalmazottak záró létszáma 4,1%-kal 3 543-ra csökkent a II. negyedév végére az előző év azonos időszakához képest. A vezetékes vonalsűrűség Macedóniában 29% körül volt, a mobil penetráció 38%-ra nőtt a 2003. I. félévi 21%-ról. A vezetékes előfizetők száma 623 741-re emelkedett, ami 1,9%-os növekedés az előző évi értékhez képest. Ezen belül az analóg előfizetők száma nagyjából változatlan, 584 429 volt, az ISDN csatornák száma ugyanakkor 46,1%-kal 39 312-re emelkedett. A mobil előfizetők száma 51,1%-kal 623 285-re nőtt, ami nagyjából megegyezik a vezetékes előfizetők számával. A MakTel mobil piaci részesedése 80% volt 2004. június végén. Az internetelőfizetők száma 2004. II. negyedév végére 56 426-ra nőtt (éves szinten 34,4%-os emelkedés).