Sajtóközlemények
A Matáv 2002. évi eredményei
Budapest, 2003. február 14.
A Matáv bejelentette 2002. évi eredményeit: A bevételek 7,8%-kal (euróban 13,9%-kal) 590,6 milliárd forintra (2.430,7 millió euróra) nőttek 2002-ben az azt megelőző évhez képest döntően a mobil és a nemzetközi szegmens - Makedonski Telekomunikacii AD (MakTel) - magasabb bevétele miatt, amit részben ellensúlyozott a nemzetközi forgalmi bevételek csökkenése.
Főbb eredmények:
- A bevételek 7,8%-kal (euróban 13,9%-kal) 590,6 milliárd forintra
(2.430,7 millió euróra) nőttek 2002-ben az azt megelőző évhez képest
döntően a mobil és a nemzetközi szegmens - Makedonski Telekomunikacii
AD (MakTel) - magasabb bevétele miatt, amit részben ellensúlyozott a
nemzetközi forgalmi bevételek csökkenése.
- A Matáv 2003-ban és 2004-ben végrehajtandó létszám-racionalizálási
program megvalósításáról döntött. Ennek költsége – létszámleépítési
céltartalékként elszámolva - 2002. IV. negyedévben mintegy 8,6 milliárd
forint volt és döntően a vezetékes szegmenst érintette.
- Az EBITDA 245,0 milliárd forintra növekedett (3,8%-os emelkedés), az EBITDA ráta 41,5%-ot ért el.
- Vezetékes távközlési szegmens: az EBITDA ráta 35,8% volt, mivel a
létszám-racionalizálási céltartalék döntően az anyavállalatnál került
elszámolásra 2002. IV. negyedévben.
- Mobil szegmens: 16,9%-kal emelkedtek a bevételek főként a bővülő
ügyfélkör miatt. Az EBITDA ráta 37,8%-ot tett ki 2002-ben. A Westel 3,4
millió előfizetővel rendelkezett 2002 végén.
- Nemzetközi szegmens: 12,5%-os bevételbővülés mellett az EBITDA ráta
kimagaslóan jó volt, 54,5%-ot ért el, köszönhetően az előfizetői bázis
további bővülésének az összes üzletágban. Nőttek az előfizetői díjak és
a belföldi forgalmi bevételek, ugyanakkor mérséklően hatott a
nemzetközi forgalmi bevételek visszaesése.
- A nettó eredmény csoportszinten 68,1 milliárd forintra (280,4 millió
euróra) csökkent a magasabb kamatköltségek (nagyobb hitelállomány) és a
megnövekedett társasági adó (Westel) miatt.
- Az üzleti tevékenységből származó nettó cash-flow kismértékben, 199,0
milliárd forintra nőtt a magasabb EBITDA-nak köszönhetően, amit a
megváltozott működőtőke-igény (főként a szállítói állomány csökkenése)
és a magasabb fizetett kamatok részben ellensúlyoztak. A befektetési
tevékenységre fordított nettó cash-flow jelentősen csökkent, mivel
kevesebb beruházás történt és a jelentős akvizíciókat (MakTel, Emitel)
2001-ben hajtottuk végre. 2002-ben 80,1 milliárd forint nettó
készpénz-kiáramlás történt a folyamatos hitelvisszafizetések miatt.
- A nettó adósságállomány 78,2 milliárd forinttal csökkent 2001 végéhez
képest, így az eladósodottsági ráta (nettó adósság a nettó adósság +
saját tőke + kisebbségi részesedésekre vetített aránya) 38,8%-ra
csökkent a 2001. év végi 46,6%-kal szemben.
Straub Elek elnök-vezérigazgató így értékelte az eredményeket: “Egy
évvel ezelőtt három célt tűztünk magunk elé a 2002-es évre vonatkozóan:
magas, egyszámjegyű bevétel-növekedéssel és 40%-ot meghaladó EBITDA
rátával számoltunk, a tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó
beszerzését pedig 105 milliárd forint körüli összegre terveztük. A III.
negyedévben csökkentettük ez utóbbi célértéket 100 milliárd forint alá,
tükrözve a hatékonyság további növelése iránti elkötelezettségünket.
Mintegy 8%-os bevételbővülés és 41,5%-os EBITDA ráta mellett a tárgyi
eszközök és immateriális javak bruttó beszerzése 98 milliárd Ft volt
2002-ben, így összességében elmondható, hogy sikeresen teljesítettük
kitűzött terveinket. A vezetékes üzlet készpénztermelő képessége
továbbra is erős maradt, de üzleti eredményét csökkentette az a
létszámleépítési céltartalék, amely a közelgő létszám-racionalizáláshoz
kapcsolódik és főként az anyavállalatnál jelentkezik. A mobil
üzletágban egyformán figyeltünk az eredményességre és a piaci
részesedés megtartására, ennek eredményeként meggyőző EBITDA értékről
és - az erős verseny ellenére - sikeresen megőrzött vezető piaci
pozícióról számolhatok be. Nemzetközi befektetésünk immár második éve
bizonyul sikeresnek, az EBITDA ráta 50% feletti értéket ért el. Az idei
évben a 2002. évnél mérsékeltebb növekedést várunk csoportszinten,
mivel a verseny erősödésével és a belföldi mobil penetráció növekedési
ütemének lassulásával számolunk. Ugyanakkor a MakTel kulcsüzletei
tekintetében további volumenbővülésre számítunk. Várakozásunk szerint
2003-ban a Matáv Csoport százalékos bevételnövekedése alacsony,
egyszámjegyű tartományba fog esni, az EBITDA ráta 40% körüli értéket
fog elérni, míg a tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó
beszerzése – terveink szerint - mintegy 90 milliárd forint lesz.”
Vezetékes szegmens: Sikeres tarifacsomagok, cél a szélessávú technológiák elterjesztése
A vezetékes szegmens bevételei kis mértékben, 0,8%-kal 336,3 milliárd
forintra nőttek, míg az EBITDA ráta 35,8%-ot ért el. A belföldi és
nemzetközi forgalmi bevételek együttesen 6,2%-kal csökkentek.
Adatátvitelből és bérelt vonalakból származó bevételeink 14,4%-kal
emelkedtek a menedzselt bérelt vonali, ADSL és internet-előfizetések
növekedése miatt. A vezetékes vonalsűrűség és a teljes vonalszám
minimális mértékben csökkent, ugyanakkor az ISDN csatornák száma
511.326-ra nőtt, ez 14,0%-os növekedést jelent 2001 végéhez képest.
2002 december végén a Matáv vezetékes vonalainak 17,7%-a ISDN volt. A
„Minimál” díjcsomag az összes egyéni vonal mintegy 25%-át képviselte.
Tovább növeltük az ADSL csatlakozások számát, mely az év végére elérte
a 33.951-et. Az Axelero, a Matáv internetes leányvállalata, 43%-os
piaci részesedéssel megőrizte vezető pozícióját a kapcsolt vonali
internet-szolgáltatók között. A vállalat mintegy 150.000
internet-előfizetővel rendelkezett. Az internet-használat aránya tovább
növekedett a teljes hívásmennyiségben.
Mobil: Megőrzött piacvezető pozíció, gyors növekedés az értéknövelt szolgáltatások terén
A mobil szegmens bevételei 16,9%-kal nőttek, az EBITDA 15,4%-kal 87,8
milliárd forintra emelkedett. Az értékcsökkenés és amortizáció
12,1%-kal 35,4 milliárd forintra csökkent, tükrözve, hogy 2002. során
mérséklődött az immateriális javak amortizációja. Az üzleti eredmény
52,4 milliárd forintra nőtt 35,8 milliárdról, az üzleti eredmény ráta
4,5 százalékponttal, 22,5%-ra emelkedett 2002-ben. A Westel erőteljes
verseny mellett, bővülő piacon őrizte meg vezető pozícióját,
előfizetőinek száma 2002. december végén meghaladta a 3,4 milliót. A
cég GSM piaci részesedése 49,6% volt, ez némi csökkenést jelent a
versenytársaknál magasabb, előre fizetett kártyás belépési korlát
miatt. Az időszak végén az előre fizetett kártyás ügyfelek a teljes
ügyfélkör 75,0%-át adták. Az átlagos ügyfél-megszerzési költség
28,0%-kal 13.490 forintra csökkent az egy évvel korábbi 18.748
forintról. Az ügyfél-megszerzési költség számításánál a belépési árrést
(a belépési díj és a SIM kártya költségének különbsége) és az eladáshoz
kapcsolódó készüléktámogatási és ügynöki díjakat vettük figyelembe.
Mind az ARPU (egy előfizetőre jutó havi átlagbevétel), mind pedig az
MOU (egy előfizetőre jutó átlagos havi perchasználat) csökkent az
ügyfélbázis folytatódó felhígulása következtében. 2002-ben az ARPU
értéke 5.732 forint, az MOU-é pedig 118 volt. Az ARPU-n belül az
értéknövelt szolgáltatások (főként SMS) 549 forintot tettek ki
figyelemreméltó, 9,6%-os részesedést tükrözve a 2001. évi 405 forintos
értékhez képest (5,8%-os részesedés). A lemorzsolódás viszonylag
alacsony, 14,7% volt 2002-ben. A szerződéses ügyfeleknél az év során a
lemorzsolódás folyamatos csökkenést mutatott, a negyedik negyedévben a
sikeres ügyfélmegtartó program eredményeként 10,2%-ra csökkent.
Nemzetközi szegmens: Meggyőző eredmények bizonyítják a macedón akvizíció sikerességét
A nemzetközi szegmens bevételei 12,5%-kal 67,6 milliárd forintra nőttek
2002-ben. Az EBITDA ráta magas volt, 54,5%-ot ért el. Az előfizetési és
belföldi forgalmi bevételek növekedtek a forgalom és az árak
emelkedésének köszönhetően, a nemzetközi forgalmi bevételek ugyanakkor
csökkentek a kimenő és bejövő hívások alacsonyabb árának és a használat
visszaesésének következtében. A mobil bevételek az előfizetői bázis
szélesedése és a magasabb árak miatt megnövekedtek. A személyi jellegű
ráfordítások 7,8 milliárd forintot tettek ki, tükrözve a béremelések
hatását. December végére a vezetékes vonalsűrűség Macedóniában 28%-ot
ért el, a mobil penetráció 18%-ot. A vezetékes előfizetők száma
594.213-ra nőtt, ez 8,0%-kal magasabb az egy évvel korábbinál. Ezen
belül az analóg előfizetők száma 7,0%-kal 571.863-ra nőtt, az ISDN
csatornák száma jelentős mértékben, 43,6%-kal, 22.350-re emelkedett. A
mobil előfizetők száma 65,5%-kal 366.348-ra nőtt. Az
internet-előfizetők száma 2002. december végén 34.222 volt.
A Matáv Magyarország legnagyobb távközlési szolgáltatója. A Matáv a
távbeszélő-, adatátviteli és értéknövelt szolgáltatások széles skáláját
nyújtja, és leányvállalatai révén Magyarország legnagyobb mobil
távközlési szolgáltatója. A Matáv többségi részesedéssel rendelkezik a
MakTelt, Macedónia kizárólagos vezetékes és mobil szolgáltatóját
irányító Stonebridge Communications AD-ben. A Matáv legfontosabb
részvényese 2002. december 31-i állapot szerint a MagyarCom GmbH, a
Deutsche Telekom AG tulajdona (59,21%), míg a részvények 40,79%-a
nyilvános forgalomban van.
Ezen sajtóközlemény jövőre vonatkozó kijelentéseket is tartalmaz. Azon
megállapítások, amely nem múltbeli eseményekre vonatkoznak (azaz a
véleményünkre és várakozásainkra vonatkozó kijelentések), jövőre
vonatkozóak. Ezen kijelentések a jelenlegi terveken, becsléseken és
előrejelzéseken alapulnak, tehát nem lenne helyes ezen kijelentésekre a
kellő mértéket meghaladó módon támaszkodni. A jövőre vonatkozó
kijelentések azon időpontbeli állapoton alapulnak, amelyben ezen
állítások elhangzanak, s nem vállalunk kötelezettséget arra nézve, hogy
a kijelentések bármelyikét új információk vagy jövőbeli események
alapján a továbbiakban nyilvánosan frissítsük, módosítsuk.
A jövőre vonatkozó kijelentések inherens kockázatokkal járnak.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy számos olyan fontos tényező van,
amelynek hatására a tényleges eredmények lényegesen eltérhetnek az
előretekintő jellegû megállapításoktól. Az ilyen tényezőket többek
között a 2001. december 31-én végződött évre vonatkozó, 20-F formátumú
éves jelentésünk is részletezi, amelyet az Egyesült Államok Tőzsde- és
Értékpapírfelügyeletéhez (SEC), azaz a U.S. Securities and Exchange
Commissionhoz nyújtottunk be.