Sajtóközlemények
A Matáv 2003. I. félévi eredményei
Budapest, 2003. augusztus 14. 06:00
Erőteljes készpénztermelés, valamint stabil pozíció a mobil piacon.
A főbb eredmények a következők:
- A bevételek 3,3%-kal (euróban 1,7%-kal) 296,9 milliárd forintra
(1201,3 millió euróra) nőttek 2003. I. félévben 2002. I. félévhez
viszonyítva a magasabb mobil, adat és bérelt vonali bevételeknek
köszönhetően. Ezt részben ellensúlyozta a belföldi és nemzetközi,
valamint az egyéb forgalmi bevételek csökkenése.
- Az EBITDA 6,1%-kal 129,1 milliárd forintra emelkedett, ennek eredményeként az EBITDA ráta figyelemreméltó, 43,5%-ot ért
el.
- A vezetékes szegmensben a bevételek kismértékben csökkentek, az EBITDA ráta 38,5%-ot tett ki.
- A mobil szegmens bevételei 10,5%-kal nőttek döntően a magasabb
forgalmi és értéknövelt szolgáltatásokból származó bevételeknek
köszönhetően. A mobil szegmens EBITDA rátája 39,3% volt 2003. I.
félévben. 2003. június végén a Westel 3,5 millió előfizetővel
rendelkezett.
- A nemzetközi szegmensben a bevételek nagyjából változatlanok voltak,
az EBITDA ráta pedig 55,5%-ot tett ki. A sikeres költségcsökkentésnek
köszönhetően az EBITDA 18,0 milliárd forintra nőtt az előző év azonos
időszakában elért 16,0 milliárd forinttal szemben.
- A csoportszintű üzleti eredmény 67,3 milliárd forintra nőtt (5,6%-os
emelkedés) viszont a nettó eredmény 33,3 milliárd forintra (134,6
millió euró) csökkent. Ez főként a nettó pénzügyi költségek jelentős
emelkedésének tudható be (ami a forint gyengüléséből adódó
árfolyamveszteségek növekedésének a következménye).
- Az üzleti tevékenységből származó nettó cash-flow 98,0 milliárd
forintra nőtt a magasabb EBITDA és alacsonyabb működőtőke-igény
következtében, amit részben ellensúlyoztak a magasabb kamatköltségek. A
befektetési tevékenységre fordított nettó cash-flow 41,3 milliárd
forintra csökkent. Ez a beruházási szállítók állományváltozásának,
valamint a tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére
fordított összeg csökkenésének köszönhető. A pénzügyi tevékenységre
fordított nettó cash-flow 48,4 milliárd forintot tett ki a folyamatos
hitel-visszafizetések és a 2003. I. félévben a részvényeseknek fizetett
magasabb osztalék következtében.
- A nettó adósság-állomány 66,4 milliárd forinttal csökkent 2002.
június vége óta, így az eladósodottsági ráta (nettó adósság a nettó
adósság + saját tőke + kisebbségi részesedésekre vetített aránya)
36,6%-ra csökkent a 2002. június végi 43,4%-ról.
Straub Elek elnök-vezérigazgató az eredményekkel kapcsolatban elmondta:
"Az év első felében minden szegmens kiegyensúlyozott teljesítményt
nyújtott, így csoportszinten jó eredményeket értünk el. Örömmel
számolok be arról, hogy a vezetékes szegmens sikeres tarifacsomagjainak
köszönhetően lelassult a vonalszám folyamatos csökkenése. A szabályozó
elfogadta a hosszú távú előremutató különbözeti költségek módszerén
alapuló előfizetői hurok átengedésre vonatkozó és hálózat
összekapcsolási referenciaajánlatainkat, ami újabb lépést jelent az
Európai Unió normáihoz való közelítés terén. Meggyőződésünk, hogy a
Matáv a nyugat-európai szabályozói környezetben is képes lesz megőrizni
eredményességét és értékteremtő képességét. A mobil szegmensben, miután
2003. I. negyedévben a Westel piaci részesedése átmenetileg csökkent, a
cég a II. negyedévben sikeresen megvédte pozícióját a szerződéses és
kártyás szegmensekben bevezetett új kezdeményezéseknek köszönhetően.
Ezek eredményeként negyedéves szinten mindkét szegmensben csökkent a
lemorzsolódás. Összességében az eredmények jól tükrözik a 2003. első
felében elért előrehaladást és bizonyítják, hogy sikeresen végre tudjuk
hajtani a mobilra, adatátvitelre és internetre koncentráló növekedési
stratégiánkat."
Vezetékes szegmens: folyamatosan nőtt a kedvezményes tarifacsomagok szerepe, jelentős eredmények az ADSL elterjesztése terén
A vezetékes szegmens bevételei kismértékben, 164,5 milliárd forintra
csökkentek, az EBITDA ráta pedig 38,5% volt. A belföldi és nemzetközi
forgalmi bevételek együttesen 4,8%-kal csökkentek. Az adatátvitelből és
bérelt vonalakból származó bevételek viszont 14,1%-kal tovább nőttek az
ADSL-, illetve internet-előfizetők számának bővülése következtében. A
Matáv vezetékes vonali penetrációja az egy évvel korábbi 39,0%-ról
37,9%-ra mérséklődött, az összes vonalszám 2,7%-os csökkenése mellett.
Ugyanakkor az ISDN csatornák száma közel 521.000-re bővült, ami éves
szinten 5,7%-os emelkedést jelent. 2003. június végén a Matáv összes
vezetékes vonalának 18,3%-a volt ISDN csatorna. Az összes vonal közel
40%-a tartozott valamelyik kedvezményes tarifacsomagba, 2003. I. félév
végén több mint 1,1 millió előfizetővel. A társaság tovább növelte
befektetéseit a szélessávú internet terén, aminek eredményeként június
végére 57.399-re nőtt az ADSL csatlakozások száma, 2002. decembere óta
69%-os növekedést mutatva. Az Axelero, a Matáv internetes
leányvállalata tovább erősítette vezető pozícióját a kapcsolt vonali
internet szolgáltatók között és piaci részesedése közel 45%-ra nőtt.
2003. június végén a Csoport 173.083 internet-előfizetővel rendelkezett.
Mobil szegmens: sikeres lépések tették lehetővé az erős verseny ellenére a piaci pozíció megőrzését
A mobil szegmens bevételei 10,5%-kal nőttek, az EBITDA 19,2%-kal 47,7
milliárd forintra emelkedett, míg az EBITDA ráta 39,3% volt. Az üzleti
eredmény 28,4 milliárd forintra nőtt az előző év azonos időszakához
képest, 23,0 milliárd forintról. A Westel megőrizte vezető pozícióját
és 2003. június végére előfizetőinek száma meghaladta a 3,5 milliót egy
csekély mértékben bővülő (a GSM penetráció 72,1% volt), változatlanul
erős verseny jellemezte piacon. A cég GSM piaci részesedése lényegileg
nem változott, 48,1%-ot tett ki az új szerződéses tarifacsomagnak és a
versenytársak akcióit követően az előre fizetett kártyás szegmensben
végrehajtott árcsökkentésnek köszönhetően. A II. negyedév végén az
előre fizetett kártyás ügyfelek a teljes ügyfélkör közel 75%-át adták.
Az átlagos ügyfél-megszerzési költség 14,3%-kal 12.974 forintra
csökkent 2003. I. félévben az egy évvel korábbi 15.139 forintról. Az
ügyfélmegszerzési költség számításánál a belépési árrést (a belépési
díj és a SIM kártya költségének különbsége) és az eladáshoz kapcsolódó
készüléktámogatási és ügynöki díjakat vesszük figyelembe. Mind az ARPU
(egy előfizetőre jutó havi átlagbevétel), mind pedig az MOU (egy
előfizetőre jutó átlagos havi perchasználat) növekedett 2003. I.
negyedévéhez képest (ARPU: 5.059 forint és MOU: 103 forint) és ennek
eredményeként 2003. I. félévben az ARPU értéke 5.203 forint, az MOU
pedig 110 volt. Az ARPU-n belül az értéknövelt szolgáltatások (döntően
SMS) 550 forintot tettek ki (10,6%-os részesedés), ami stabil emelkedés
a 2002. I. félévi 488 forinttal (8,4%-os részesedés) szemben. 2003. II.
negyedévben a szerződéses ügyfeleknél a lemorzsolódást sikerült
11,9%-ra csökkenteni.
Nemzetközi szegmens: növekvő nyereségesség, stabil bevételek
A nemzetközi szegmens bevételei 2003. I. félévben stabilak maradtak,
32,4 milliárd forintot tettek ki. Az analóg vonalak magasabb
előfizetési díjának következtében az előfizetési díjakból származó
árbevétel nőtt, s ugyancsak emelkedtek az adatátvitelből és bérelt
vonalakból származó bevételek. Az ár- és forgalomcsökkenés
következtében visszaeső nemzetközi forgalmi bevételek azonban
mérséklően hatottak. A MakTel hangsúlyt fektet a költségcsökkentésre,
melynek első eredményeként már mérséklődtek a karbantartási és
tanácsadási díjak. Ezen túlmenően a forgalomhoz kötődő költségek,
úgymint az értékesített távközlési berendezések beszerzési értéke és a
más hálózati üzemeltetőknek történt kifizetések szintén csökkentek.
Mindezek eredményeként az EBITDA 12,6%-kal 18,0 milliárd forintra
javult 55,5%-os EBITDA ráta mellett. 2003. június végén a vezetékes
vonalsűrűség Macedóniában 29% körül volt, a mobil penetráció pedig
21%-ra emelkedett az egy évvel korábbi 14%-ról. A vezetékes előfizetők
száma 611.816 volt, ami éves szinten 6,6%-os emelkedést jelent. Ezen
belül az analóg előfizetők száma 5,5%-kal 584.906-ra, az ISDN csatornák
száma pedig igen jelentős mértékben, 39,1%-kal 26.910-re nőtt. A mobil
előfizetők száma 41,6%-kal 412.373-ra bővült. Az internet-előfizetők
száma éves szinten 55,8%-kal emelkedett, s 2003. II. negyedév végén
41.970 volt.