Sajtóközlemények
A Matáv 2000. háromnegyed éves eredményei
A Matáv 2000. háromnegyed éves eredményei
Budapest, 2000. november 14.
A MATÁV (NYSE: MTA.N és BÉT: MTAV.BU), Magyarország vezető távközlési szolgáltatója ma közzétette 2000. háromnegyed éves pénzügyi eredményeit.
A főbb eredmények a következők:
A bevételek 16,8%-kal nőttek (euróban számítva 13,6%) és 327,3 milliárd forintot tettek ki (1,3 milliárd euró), szemben az 1999. évi első kilenc havi 280,3 milliárd forinttal. A bevétel-növekedést a Matáv továbbra is jól teljesítő mobil, bérelt vonali és adatátviteli üzletágai biztosították, valamint a vezetékes telefon havi előfizetői díjának emelkedése:
- Továbbra is a mobil szegmens a Matáv legdinamikusabb
bevételtermelője, amely éves szinten kiemelkedő, 32,6%-os növekedést
produkált, s ezzel 79,1 milliárd forint forgalmi bevételt ért el a
kiélezett versenyben álló mobilpiacon.
- A mobil üzletágban elért jelentős növekedés is hozzájárult a
távközlési berendezések eladásából származó bevételek erőteljes
emelkedéséhez, amelynek eredményeként az egyéb szolgáltatásokból
származó bevételek 71,1%-kal, 24,8 milliárd forintra nőttek.
- A bérelt vonali és adatátviteli szolgáltatások bevételei
jelentős mértékben, 34,4%-kal növekedtek, elérve a 19,2 milliárd
forintot, ami bizonyítja ezen üzletágak ígéretes voltát.
- A vezetékes beszédcélú szolgáltatások havi előfizetői díjából
származó bevételek 50,3%-kal, 44,9 milliárd forintra nőttek a közel
50%-os februári díjemelés következtében, amely összhangban áll a
vállalat díjkiegyenlítési törekvéseivel.
Az EBITDA
(pénzügyi költségek, adófizetés és amortizáció előtti eredmény)
14,0%-kal (euróban 11,0%-kal) 152,6 milliárd forintra nőtt (589,6
millió euró), szemben az 1999. év hasonló időszakában elért 133,8
milliárd forinttal. Az EBITDA ráta 46,6% volt a 2000. év első kilenc
hónapjában.
Az adózott eredmény 11,6%-kal (euróban 8,6%) 62,3 milliárd forintra nőtt (240,7 millió euró), ami 19%-os eredmény rátát jelent.
Straub Elek, elnök-vezérigazgató így értékelte az
eredményeket: "A vezetékes beszédcélú üzletágunk bevétel-növekedésének
lassulása azt jelzi, hogy a terület érett fejlődési szakaszába jutott.
Ezt bizonyítja, hogy a telefonellátottság 40% körül stagnálni látszik,
valamint a perc-alapú tarifák csökkentéséből eredő forgalomnövekedés
mindezidáig elégtelennek bizonyult. A MATÁV ezért a közeljövőben
jelentős átszervezést valósít meg, melynek hatása érzékelhető lesz már
a 2000. évi eredményeken is. Az átszervezés részleteit az elkövetkező
pár hét folyamán jelentjük be. Az átszervezés célja, hogy fix vonalas,
beszédcélú üzletágunk működésének új lendületet adjunk a piac teljes
liberalizálása felé tartva.
A MATÁV mobil és adatkommunikációs üzletágai ugyanakkor ismételten
kimagasló teljesítményt nyújtottak. Ezen gyors növekedést produkáló
területekbe további beruházásokat eszközölünk, a vállalat jövőbeni
sikerességének minél erőteljesebb megalapozása érdekében. Úgy gondolom,
az elkövetkező időszak kihívásokkal teli, de izgalmas periódus lesz a
vállalat életében. Továbbra is egy erős és helytálló MATÁV működtetésén
fogunk dolgozni, és úgy kívánjuk pozícionálni a vállalatot, hogy minél
kedvezőbben ki tudja használni a magyar üzleti és lakossági fogyasztók
körében a mobil és az IP-alapú termékek és szolgáltatások iránti
növekvő igény nyújtotta lehetőségeket."
Horst Hermann, stratégiai igazgató a következőket tette hozzá:
"Mindemellett továbbra is szorosan együttműködünk stratégiai
partnerünkkel, a Deutsche Telekom-mal jól meghatározható
kockázat/megtérülés profilú, magyarországi és régióbeli terjeszkedési
lehetőségek értékelésében. A makedón távközlési vállalat 51%-os
tulajdonrészének megvételére közelmúltban benyújtott konzorciális
ajánlatunk jól példázza a vállalat konzervatív álláspontját. Ennek
lényege, hogy olyan, nagy növekedési potenciállal rendelkező piacokon
kívánunk megjelenni, ahol hasznosítani tudjuk eddigi tapasztalatainkat,
ahol erősíteni tudjuk regionális hálózati szolgáltatói pozíciónkat és
javítani kínált szolgáltatásainkat, illetve ahol értéket teremthetünk
befektetőink számára."
A mobilbevételek 32,6%-os növekedéssel elérték a 79,1 milliárd
forintot, ami a Matáv teljes bevételének 24,2%-át jelenti. A Westelnek
a piacra belépő új előfizetők 53,9%-át sikerült megszereznie az év első
kilenc hónapjában, ami jól mutatja a vállalat lendületét két agresszív
GSM piaci versenytársával szemben. Az időszak végén a Westelnek 1,35
millió előfizetője volt, ami éves szinten több mint 80%-os növekedést
jelent. Az ügyfélszám nettó növekményének 82%-át az előre fizetett
szolgáltatások előfizetői tették ki, akik szeptember végén az összes
előfizető közel 45%-át képezték. A Westel egy előfizetőre jutó átlagos
havi forgalma továbbra is magas, 185 perc, ami csak 7,5%-kal marad el
az egy évvel korábbitól. Az egy előfizetőre jutó átlagos havi bevétel a
tavalyi év hasonló időszakával szemben 18,3%-kal, 9 431 forintra
csökkent. Ennek oka egyrészt, hogy az előfizetők között jelentősen
megnövekedett az előre fizetett szolgáltatásokat igénybe vevők aránya,
másrészt a versenyképesség megőrzése érdekében tett lépések, azaz a
múlt év végén bevezetett másodperc alapú számlázás egyszeri hatása és a
havi előfizetői díjak az év korábbi szakaszában végrehajtott
csökkentése.
Az első háromnegyed évben az adatátviteli szolgáltatások bevételei
34,4%-kal, 19,2 milliárd forintra nőttek, amit két rendkívül pozitív
folyamat erősített. Egyrészt az üzleti ügyfeleink a hagyományos
adatátviteli megoldásokról az IP alapú termékek használatára térnek át.
Másrészt a sávszélesség iránti növekvő ügyféligények jelentős lökést
adnak az üzletág fejlődésének. Az igényekre reagálva a Matáv
szeptemberben elindította kereskedelmi ADSL szolgáltatását, amelynek
várakozásaink szerint tízezres nagyságrendű előfizetői tábora lehet
2001. végére.
Internetes leányvállalatunk, a Matávnet az elmúlt egy év során több
mint kétszeresére, 80 ezer fölé emelte előfizetői számát. A MATÁVnet
ezúttal is úttörő volt a magyar piacon, amikor a közelmúltban bevezette
ADSL alapú internetes szolgáltatáscsomagjait, ugyanakkor EDI alapú
elektronikus kereskedelmi szolgáltatásokkal és versenyképes,
átalánydíjas bérelt vonali ajánlattal is megjelent a piacon.
Szeptemberben indult a Marketline - a Matávnet, az SAP, a Compaq és az
Arthur Andersen vegyesvállalata - azzal a céllal, hogy megszerezze a
magyar B2B (vállalatok közötti) elektronikus kereskedelmi
szolgáltatások piacának egy részét. Aktívan jelen vagyunk a B2C
(vállalatok és fogyasztók közötti) piacon is, népszerű elektronikus
kiskereskedelmi szolgáltatásokat kínáló vegyes vállalatokon keresztül
(műszaki cikkek, könyvek, szórakozás stb.).
A MATÁV vezetékes, beszédcélú szegmense szerény növekedést mutatott. A
vonalellátottság (ISDN csatornákkal együtt) 39,1% volt a harmadik
negyedév végén, ami a magyar gazdaság és a távközlési piac jelenlegi
fejlődési szakaszában a telítődési szinthez közelinek tekinthető. Bár
az összes vonalak száma mindössze 1,2%-kal nőtt ez évben, a vonalak
összetételében elmozdulás érzékelhető a magasabb minőségű és
jövedelmezőbb digitális vonalak javára. A legutóbbi marketing akciók
eredményeként az ISDN csatornák száma éves szinten csaknem 140%-kal,
több mint 240 ezerre nőtt szeptember végéig. A vezetékes vonalak ma már
több mint 8%-a ISDN-csatorna, szemben az egy évvel ezelőtti alig
4%-kal. Ahhoz, hogy a vezetékes vonalak száma az év elejéhez
viszonyítva 91 ezerrel csökkent, hozzájárult az ISDN térhódítása és a
vezetékesről mobilra való áttérések mellett az is, hogy a Matáv
szigorúbb irányelveket alkalmaz a nem fizető ügyfelekkel szemben.
A belföldi forgalom percadatai éves szinten 12,9%-kal nőttek,
mindamellett a megnövekedett forgalom nem tudta ellensúlyozni az év
elején végrehajtott kétszámjegyű forgalmi díjcsökkentés és a csúcsidőn
kívüli belföldi távhívásokra májustól augusztusig bevezetett
díjkedvezmény hatását. Ennek megfelelően a belföldi beszédcélú
forgalomból származó bevételek kismértékben, 1,4%-kal csökkentek és
97,3 milliárd forintot tettek ki. A nemzetközi kimenő forgalom
percadatai 4,9%-kal csökkentek az átlagosan 12%-os díjcsökkenés
ellenére, mivel a nemzetközi forgalom egyre nagyobb része bonyolódik
mobiltelefonon, nemzetközi vállalati hálózatokon és a versenytársak IP
hálózatain.
Éves szinten a személyi jellegű költségek mindössze 1,5%-kal, 43,3
milliárd forintra nőttek. A 2000. április 1-jével megvalósult
béremelést nagyobbrészt ellensúlyozta az átlagos alkalmazotti létszám
8,7%-os csökkentése, valamint a nyugdíjasok juttatásaira képzett
céltartalék csökkentése, aminek alapja a nyugdíjasok juttatásaira
vállalt kötelezettségek kedvező újraértékelése volt az
érdekképviseletekkel folytatott tárgyalások eredményeként. Szeptember
30-án az egy alkalmazottra jutó vezetékes vonalszám 259 volt, ami
meghaladja a 2000. év végére célul kitűzött 250-et.
A MATÁV Rt. fontosabb részvényesei a 2000. szeptember 30-i állapot
szerint: a Magyar Állam (az Arany Részvény birtokosa); MagyarCom, a
Deutsche Telekom AG tulajdona (59,49%);míg a részvények 40,51%-a
nyilvános forgalomban van.
A MATÁV első háromnegyed éves gyorsjelentése a Matáv web-oldalán is olvasható:
http://www.matav.hu/vilag/befektetoknek/index.html
További információk:
Huszár András, MATÁV Pénzügyi ágazati igazgató, tel.: 458 0402
Szabó Edit MATÁV Befektetői kapcsolatok, tel.: 458 0403
E-mail: investor.relations@ln.matav.hu