Sajtóközlemények
A Matáv közzéteszi 1998. évi eredményeit: Erős kereslet és javuló hatékonyság a növekedés motorja
Budapest, 1999. február 12.
A MATÁV (NYSE: MTA.N, BÉT: MTAV.BU), Magyarország vezető távközlési szolgáltatója folytatódó nagymértékű növekedésről számolt be, amikor közzétette 1998. évi gazdasági és működési eredményeit.
-
A bevétel 25,2%-kal nőtt, és elérte a 318,1 milliárd forintot, szemben az 1997-es 253,9 milliárd forinttal.
-
A
nyereség 61,9%-kal - a bevétel növekedési arány több, mint
kétszeresével - emelkedett, és elérte az 58,3 milliárd forintot az
előző évi 36,0 milliárd forinttal szemben. A nyereségráta 18,3%-ra nőtt
az előző évi 14,2%-ról.
-
Az egy részvényre jutó eredmény 56,2 forint, ami 61,9 %-os növekedésnek felel meg.
-
Az
EBITDA (pénzügyi költségek, adó és amortizáció előtti eredmény) elérte
a 149,7 milliárd forintot. Az EBITDA ráta 47,1%-ra nőtt az 1997. évi
45,2%-ról.
-
A működési eredmény 29,8%-kal emelkedett, és
elérte a 96,1 milliárd forintot, míg a működési eredményráta 30,2%-ra
nőtt az 1997. évi 29,2%-kal szemben.
- 1998 volt az első év, amikor a Matáv beruházásainak már majdnem egészét saját forrásból finanszírozta. 1998-ban a nyereség és az értékcsökkenés a beruházások 96%-át tette ki.
Straub Elek, elnök-vezérigazgató így
értékelte az eredményeket: ?Az első teljes tőzsdei évünkben sikeresen
megfeleltünk a piac magas szintű elvárásainak. Az 1998. évi kimagasló
eredményeink azt bizonyítják, hogy képesek voltunk ügyfeleink igényeit
versenyképes áron kínált, kiváló minőségű termékekkel és
szolgáltatásokkal kielégíteni, továbbá eredményesek voltak a
költségcsökkentés és hatékonyságnövelés érdekében tett lépséseink is."
A MATÁV 1998-as kiváló gazdasági eredményeinek fő forrása az ügyfélkör
és a szolgáltatások tovább folytatódó jelentős bővülése volt:
-
Belföldi távközlési bevételek 29,7%-kal nőttek
1997-hez képest, és az összes bevétel közel 60%-át tették. 1998-ban a
vezetékes telefonvonalak száma mintegy 268 ezerrel, azaz 11%-kal nőtt,
és az ISDN csatornákkal együtt megközelíti a 2,7 milliót. A
vonalsűrűség közel 12%-kal nőtt 1997 végétől és 35,4-re emelkedett 100
lakosra vetítve. A hálózatnak már 75,7%-a digitalizált, ami lehetővé
teszi a szolgáltatásminőség további javítását.
-
A mobil
távközlési bevételek az előző évhez képest 28,1%-kal, 61,7 milliárd
forintra nőttek. A növekedés fő forrása a GSM előfizetők számának
emelkedése volt, ami közel 184 ezres bővüléssel 1998 végére meghaladta
az 546 ezer előfizetőt. 1998-ban az átlagos előfizetői telefonhasználat
továbbra is magas maradt, az előfizetők átlagban havi 221 percet
telefonáltak.
-
Fenntartottuk az adatkommunikációs
szolgáltatások erőteljes növekedését. A bérelt vonali és adatátviteli
szolgáltatások bevétele 46,7%-kal, 17,7 milliárd forintra nőtt 1997-hez
képest. A menedzselt bérelt vonali összeköttetések száma több mint
60%-kal, 5170-re nőtt 1998-ban, az ISDN csatornák száma pedig 83%-os
növekedéssel meghaladta a 70 ezret.
-
Internet
szolgáltatásunk is gyors ütemben bővül. 1998 végén az előfizetők száma
meghaladta a 32 ezret, ami 1997-hez képest igen jelentős, 148%-os
növekedést mutat. 1998 negyedik negyedévében Origó néven magyar nyelvű
Internet tartalomszolgáltatást indítottunk, amely a bevezetését követő
egy hónapon belül az ország egyik legnépszerűbb internet honlapjává
vált.
-
1998 őszén megkezdtük új vonalmegrendelések
ösztönzésére indított értékesítési akciónkat. Összességében az akció
125 ezer új megrendelést eredményezett, ami az alapszolgáltatásaink
iránti jelentős igény meglétét bizonyítja.
-
Folytattuk a
Világkártya szolgáltatás sikeres piacbővítését. A Világkártya
segítségével világszerte bárhonnan bárhová telefonálhatnak ügyfeleink,
beleértve a belföldi hívásokat is, úgy, hogy a hívások díjai az otthoni
vonalra kerülnek kiszámlázásra. Az év végéig több mint 40 ezer kártyát
aktiváltunk, ami jelzi az új termék vonzerejét és kényelmes használatát.
-
A
legnagyobb üzleti ügyfeleink belső kommunikációs igényeinek
kielégítésére vezettük be a Vállalati Magánhálózat (Corporate Network)
szolgáltatásunkat. Ezen a már teljesen liberalizált piaci szegmensen a
Matáv elsőként jelent meg ilyen típusú szolgáltatással.
1998-ban három országos telefonos ügyfélszolgálati központot hoztunk létre, és több új kiskereskedelmi üzletet nyitottunk meg országszerte. Ennek köszönhetően ügyfeleink azonnali választ kaphatnak kérdéseikre, és szolgáltatási igényeiket is gyorsabban teljesítjük.
A MATÁV Csoport alkalmazotti létszáma mintegy 16 600 fő, ez 8,8%-os csökkenés az előző évhez képest. Az egy alkalmazottra jutó vonalak száma 24%-kal, 201-re nőtt a termelékenység további javulása révén.
A MATÁV Magyarország legnagyobb távközlési szolgáltatója, és országos koncesszióval rendelkezik a belföldi és a nemzetközi távhívások területén. A MATÁV a távbeszélő, adatátviteli és értéknövelt szolgáltatások széles körét nyújtja, és leányvállalatai révén Magyarország legnagyobb mobil távközlési szolgáltatója. Az 1998. december 31-i állapot szerint bejegyzett részvényesei: Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium (az Arany részvény birtokosa); MagyarCom, az Ameritech International, Inc. és a Deutsche Telekom AG konzorciuma (59,58%); ÁPV Rt. (5,75%), míg a részvények 34,67%-a nyilvános forgalomban van.