Sajtóközlemények
Nagymértékű növekedés a Matáv-nál 1997-ben: a nyereség 56%-kal, a bevétel 29%-kal emelkedett
Budapest, 1998. február 16.
A MATÁV (NYSE: MTA.N, BÉT: MTAV.BU) nagymértékű 1997-es növekedésről számolt be ma, amikor az 1997. novemberi sikeres nemzetközi forgalomba hozatalt követően első ízben tette közzé éves pénzügyi és működési eredményeit.
-
Az éves eredmény 56%-kal nőtt, és elérte a 36,0 milliárd forintot 1997-ben, míg 1996-os eredmény 23,0 milliárd forint volt.
-
A bevétel 29%-kal nőtt, és elérte a 253,9 milliárd forintot, szemben az egy évvel korábbi 196,5 milliárd forinttal.
-
A működési bevétel 42%-kal nőtt, és elérte a 74,1 milliárd forintot, míg 1996-ban ez az érték 52,1 milliárd forint volt.
-
A működési eredmény ráta 10%-kal nőtt, és
elérte a 29,2%-ot 1997-ben, míg az 1996. december 31-én zárult évben ez
a mutató 26,5% volt.
- Az EBITDA (pénzügyi költségek, adófizetés és amortizáció előtti eredmény) 31,4%-kal nőtt, és elérte a 114,7 milliárd forintot 1997-ben, szemben az 1996-os 87,3 milliárd forinttal. Az EBITDA ráta 45,2%-ra nőtt 1997-ben az 1996-os 44,4%-ról.
"Kiugró növekedésével a Matáv 1997-ben is teljesítette befektetőinek és
ügyfeleinek tett ígéreteit"- mondta Straub Elek, a Matáv
elnök-vezérigazgatója. "Magyarországon erőteljes a kereslet a
kommunikációs szolgáltatások iránt. Stratégiai partnereinkkel, az
Ameritechkel és a Deutsche Telekommal együttműködve gyors fejlődést
értünk el a korszerű hálózati funkciók telepítésében, az új
szolgáltatások bevezetésében, marketing tevékenységünk bővítésében és
ügyfélszolgálatunk javításában. Az e téren elért sikereink alapján
rendkívül bizakodóak vagyunk, hogy 1998-ban és azon túl is képesek
leszünk fenntartani ezt az erős növekedési ütemet."
A MATÁV 1997-es eredményeinek forrása az ügyfélkör és a szolgáltatások jelentős bővülése volt:
-
A telefonfővonalak száma 12%-kal, 2,4 millióra
nőtt. A MATÁV közel 253 000 új vonalat létesített az év során,
gyakorlatilag felszámolta a várólistát, és első ízben indított országos
kedvezményes vonalértékesítési akciókat. Az új telefonigények
teljesítésének átlagos időtartama mára két hónap alá csökkent. A
fővonalsűrűség elérte a 32%-ot, és a Matáv jó úton halad, hogy a 2000.
évre elérje a kitűzött 40%-os értéket. Budapesten a vonalsűrűség már
meghaladta a 48%-ot.
-
A GSM előfizetők száma 62%-kal, 363 000-re nőtt.
-
Az adatkommunikációs és üzleti
szolgáltatások erős növekedést mutattak. Az ISDN fővonalak száma több
mint háromszoros növekedéssel meghaladta a 38 500-at. A menedzselt
bérelt vonali összeköttetések száma szintén megháromszorozódott.
-
A nemzetközi hívásokból származó bevétel 19%-kal emelkedett.
- Az üzleti szolgáltatások versenypiacán megszerzett vezető pozíciónkat jelzi, hogy a Matáv bevételének egyharmada versenyhelyzetben nyújtott szolgáltatásokból származik.
A MATÁV a jövőbeli fejlődés alapjainak kiépítése érdekében számos
stratégiai kezdeményezést indított 1997-ben. Ezek közül a fontosabbak:
- Kibővítettük hálózatunk kapacitását az országos optikai gerinchálózat teljes kiépítése révén. Ezenkívül új optikai gyűrűt telepítettünk Budapest belvárosában. A MATÁV hálózata mintegy 70%-os digitalizáltságával messze a legkorszerűbb a régióban.
- Számos perspektivikus új terméket és szolgáltatást vezettünk be. Ide tartoznak az új adatszolgáltatások, így a kerettovábbítás (frame relay) és az üzenetkezelés, valamint az Internet szolgáltatások és a hangposta. Emellett a Matáv országosan elérhetővé tette az ISDN szolgáltatást. Üzleti ügyfeleinknek komplex kommunikációs megoldásokat nyújtunk viszonteladóikon keresztül.
- Kibővítettük és megerősítettük értékesítési és marketing tevékenységünket. Ez központi eleme vállalatunk átalakulásának versenyképes, ügyfélközpontú, teljeskörű kommunikációs szolgáltatásokat nyújtó szolgáltatóvá. 1997-ben megnyitottuk az új marketing koncepción alapuló első kiskereskedelmi üzletet, amely a kommunikációs szolgáltatások széles körét kínálja ügyfeleinknek. Az ügyfelek részéről tapasztalt pozitív fogadtatás nyomán ezt a hálózatot országosan ki fogjuk terjeszteni 1998-tól.
- A MATÁV nagyszabású programot valósít meg az ügyfélszolgálat javítása érdekében. Első lépésként az ügyfélszolgálati funkciókat három telefonos ügyfélszolgálati központba vonjuk össze országosan. 1997-ben nyitottuk meg első telefonos ügyfélszolgálati központunkat, amely ügyfeleinknek egykapus kiszolgálást biztosít. Az új országos számítógépes tudakozó szolgáltatás is 1997-ben indult. A korszerű rendszerek alkalmazásának köszönhetően az ügyfeleinknek nyújtott szolgáltatás minősége jelentősen javult.
- Nagy előrelépést tettünk a termelékenység és a működési hatékonyság növelése érdekében. A MATÁV új üzemviteltámogató rendszerének (OSS) országos kiterjesztése 1998-ban befejeződik, egységes rendszerbe integrálva a számlázást és a szolgáltatásmegrendelési folyamatot. Az OSS bevezetése nyomán a benyújtott számlapanaszok havi aránya 1997-ben 0,1% alá csökkent. 1997-ben megkezdtük az országos hibajavító és hálózatlétesítő támogató rendszer (NRPS) megvalósítását.
- A MATÁV megerősítette vezető pozícióját Közép- és Kelet-Európában a fejlett távközlés területén. Ma a Matáv-nak 9 korszerű SDH alapú nemzetközi összeköttetése és 11 optikai határkilépő összeköttetése működik, és 19 országgal van ISDN összeköttetése.
- 1997 novemberében került sor a Matáv-részvények sikeres hazai és nemzetközi tőzsdei bevezetésére. Az ÁPV Rt. és a MagyarCom 26%-os MATÁV-részvénycsomagjának eladása az eddigi legnagyobb magyarországi privatizációs tranzakció volt és egyben az első közép-európai vállalat bevezetése a New York-i Értéktőzsdén. Ennek eredményeként jelentős nemzetközi intézményi és széles körű hazai kisbefektetői tulajdonosi bázis alakult ki.
A MATÁV Magyarország legnagyobb távközlési szolgáltatója, és országos koncesszióval rendelkezik a belföldi és a nemzetközi távhívások területén. A MATÁV a távbeszélő-, adatátviteli és értéknövelt szolgáltatások széles körét nyújtja, és leányvállalatai révén Magyarország legnagyobb mobil távközlési szolgáltatója. Az 1997. december 31-i állapot szerint bejegyzett részvényesei: MagyarCom, az Ameritech International, Inc. és a Deutsche Telekom AG konzorciuma (59,58%); ÁPV Rt. (6,47%); Munkavállalói Résztulajdonosi Program (2,22%); EBRD (1,97%) és IFC (0,99%), míg a részvények 28,77%-a nyilvános forgalomban van.