Sajtóközlemények
A Matáv 1998. évi Közgyűlése
Budapest, 1998. április 28.
A MATÁV (NYSE: MTA.N, BÉT: MTAV.BU) 1998. április 28-án megtartotta évi rendes Közgyűlését.
A Közgyűlés meghallgatta és jóváhagyta az Igazgatóság jelentését a
Társaság, valamint a Matáv Csoport 1997. évi gazdasági eredményeiről,
pénzügyi kimutatásairól. A nemzetközi számviteli szabályok (IAS)
szerint az éves eredmény 56%-kal nőtt 1996-hoz képest, és elérte a 36,0
milliárd forintot 1997-ben. A bevétel 29%-kal, 253,9 milliárd forintra
nőtt. A működési eredmény 42%-kal nőtt, és elérte a 74,1 milliárd
forintot. A beruházások értéke 94,8 milliárd Ft volt.
A részvényesek meghallgatták Straub Elek elnök-vezérigazgató
értékelését a Matáv 1997-es teljesítményéről. Ebben többek között
elmondta:
"1997 a kiemelkedő eredmények éve volt a Matáv számára. Kiugró
növekedésével a Matáv teljesítette befektetőinek és ügyfeleinek tett
ígéreteit. Magyarországon erőteljes kereslet mutatkozik a kommunikációs
szolgáltatások iránt. Stratégiai partnereinkkel, az Ameritech-kel és a
Deutsche Telekommal együttműködve gyors fejlődést értünk el a korszerű
hálózatok telepítésében, az új szolgáltatások bevezetésében, marketing
tevékenységünk bővítésében és ügyfélszolgálatunk javításában. Elért
sikereink alapján meggyőződésünk, hogy 1998-ban és azon túl is képesek
leszünk fenntartani az erős növekedési ütemet."
A MATÁV 1997-es eredményeinek forrása az ügyfélkör és a szolgáltatások
jelentős bővülése volt. A telefonfővonalak száma 12%-kal, 2,4 millióra
nőtt. A MATÁV közel 253 ezer új vonalat létesített az év során, és
gyakorlatilag felszámolta a várólistát. A nagyarányú fejlesztés
eredményeként az ellátottsági mutatók jelentősen javultak. A MATÁV 36
primer körzetében a 100 lakosra jutó fővonalak száma elérte a 32-t,
Budapesten a 48-at. A MATÁV hálózata 70%-os digitalizáltságával messze
a legkorszerűbb a régióban. Leányvállalataink révén vezető pozícióban
vagyunk a mobiltelefon-szolgáltatások belföldi piacán. Az üzleti
kommunikációs szolgáltatások versenypiacán megszerzett vezető
pozíciónkat jelzi, hogy a bevétel egyharmada versenyhelyzetben nyújtott
szolgáltatásokból származik.
A MATÁV nagyszabású programot valósít meg az ügyfélszolgálat javítása
érdekében. 1997-ben nyitottuk meg első telefonos ügyfélszolgálati
központunkat, amely ügyfeleinknek egykapus kiszolgálást biztosít. Az új
országos számítógépes tudakozó szolgáltatás is 1997-ben indult. A
korszerű rendszereknek köszönhetően jelentősen javult a szolgáltatások
minősége. Az egy vonalra jutó meghibásodások száma csaknem harmadára
csökkent.
Számos korszerű új terméket és szolgáltatást vezettünk be. Ide
tartoznak az új adatszolgáltatások, így a kerettovábbítás (frame relay)
és az üzenetkezelés, valamint az Internet szolgáltatások és a
hangposta. Emellett országosan elérhetővé tettük az ISDN szolgáltatást.
Üzleti ügyfeleinknek komplex kommunikációs megoldásokat nyújtunk
viszonteladóinkon keresztül is.
A MATÁV a privatizáció óta eltelt időszakban a térség legkorszerűbb
távközlési szolgáltatójává vált. A vállalat hagyományos
telefontársaságból korszerű távközlési céggé fejlődött, amely a
kommunikációs szolgáltatások teljes választékát nyújtja.
1997 novemberében került sor a Matáv-részvények sikeres hazai és
nemzetközi tőzsdei bevezetésére. Az ÁPV Rt. és a MagyarCom 26%-os
MATÁV-részvény-csomagjának eladása az eddigi legnagyobb magyarországi
privatizációs tranzakció volt, és egyben az első közép-európai vállalat
bevezetése a New York-i Értéktőzsdén. Ennek eredményeként jelentős
nemzetközi intézményi és széles körű hazai kisbefektetői tulajdonosi
bázis alakult ki.
A részvényesek részvényenként 7 forint osztalékot hagytak jóvá, ami az
1997. évi nyereség 20%-ának kifizetését jelenti. A MATÁV első ízben
fizet osztalékot a privatizáció óta.
A Közgyűlés módosításokat fogadott el a Társaság Alapszabályában. A
változások a társasági jog újraszabályozása miatt váltak szükségessé
A részvényesek teljesítményösztönzési rendszer bevezetését is
jóváhagyták, amely a Társaság részvényeinek árfolyamához kapcsolódik, s
így szorosabb kapcsolatot teremt a részvényesek és a menedzsment
érdekei között. A rendszer 7 millió darab kötvény kibocsátásával
valósul meg. A kötvények darabonként egy részvényre válthatók be,
hároméves futamidő alatt. Abban az esetben, ha minden kötvény
beváltására sor kerül, a Társaság alaptőkéje 0,7%-kal növekszik.
A részvényesek ezután megválasztották az Igazgatóság és a Felügyelő
Bizottság tagjait. A MATÁV Igazgatóságának tagjai: Straub Elek, Timothy
J. Cawley, William J. Edwards, Dr. Földesi István, Moritz Gerke, Dr.
Ulrich Grete, Dennis G. Hackl, Franz X. Hiergeist, Dr. Mark von
Lillienskiold, Dr. Patai Mihály, Szandtner Iván. A MATÁV Felügyelő
Bizottságának tagjai: Baranyai István, Dr. Csapodi Csaba, David A.
Dohnalek, Paul B. Grosse, Dr. Horst D. Laubscher, Nagy Sándor, Dr. Pap
László, Joe Rosen, Vermes Péter.