Sajtóközlemények

A Matáv 1998. évi Közgyűlése

Budapest, 1998. április 28.

A MATÁV (NYSE: MTA.N, BÉT: MTAV.BU) 1998. április 28-án megtartotta évi rendes Közgyűlését.

A Közgyűlés meghallgatta és jóváhagyta az Igazgatóság jelentését a Társaság, valamint a Matáv Csoport 1997. évi gazdasági eredményeiről, pénzügyi kimutatásairól. A nemzetközi számviteli szabályok (IAS) szerint az éves eredmény 56%-kal nőtt 1996-hoz képest, és elérte a 36,0 milliárd forintot 1997-ben. A bevétel 29%-kal, 253,9 milliárd forintra nőtt. A működési eredmény 42%-kal nőtt, és elérte a 74,1 milliárd forintot. A beruházások értéke 94,8 milliárd Ft volt.

A részvényesek meghallgatták Straub Elek elnök-vezérigazgató értékelését a Matáv 1997-es teljesítményéről. Ebben többek között elmondta:

"1997 a kiemelkedő eredmények éve volt a Matáv számára. Kiugró növekedésével a Matáv teljesítette befektetőinek és ügyfeleinek tett ígéreteit. Magyarországon erőteljes kereslet mutatkozik a kommunikációs szolgáltatások iránt. Stratégiai partnereinkkel, az Ameritech-kel és a Deutsche Telekommal együttműködve gyors fejlődést értünk el a korszerű hálózatok telepítésében, az új szolgáltatások bevezetésében, marketing tevékenységünk bővítésében és ügyfélszolgálatunk javításában. Elért sikereink alapján meggyőződésünk, hogy 1998-ban és azon túl is képesek leszünk fenntartani az erős növekedési ütemet."

A MATÁV 1997-es eredményeinek forrása az ügyfélkör és a szolgáltatások jelentős bővülése volt. A telefonfővonalak száma 12%-kal, 2,4 millióra nőtt. A MATÁV közel 253 ezer új vonalat létesített az év során, és gyakorlatilag felszámolta a várólistát. A nagyarányú fejlesztés eredményeként az ellátottsági mutatók jelentősen javultak. A MATÁV 36 primer körzetében a 100 lakosra jutó fővonalak száma elérte a 32-t, Budapesten a 48-at. A MATÁV hálózata 70%-os digitalizáltságával messze a legkorszerűbb a régióban. Leányvállalataink révén vezető pozícióban vagyunk a mobiltelefon-szolgáltatások belföldi piacán. Az üzleti kommunikációs szolgáltatások versenypiacán megszerzett vezető pozíciónkat jelzi, hogy a bevétel egyharmada versenyhelyzetben nyújtott szolgáltatásokból származik.

A MATÁV nagyszabású programot valósít meg az ügyfélszolgálat javítása érdekében. 1997-ben nyitottuk meg első telefonos ügyfélszolgálati központunkat, amely ügyfeleinknek egykapus kiszolgálást biztosít. Az új országos számítógépes tudakozó szolgáltatás is 1997-ben indult. A korszerű rendszereknek köszönhetően jelentősen javult a szolgáltatások minősége. Az egy vonalra jutó meghibásodások száma csaknem harmadára csökkent.

Számos korszerű új terméket és szolgáltatást vezettünk be. Ide tartoznak az új adatszolgáltatások, így a kerettovábbítás (frame relay) és az üzenetkezelés, valamint az Internet szolgáltatások és a hangposta. Emellett országosan elérhetővé tettük az ISDN szolgáltatást. Üzleti ügyfeleinknek komplex kommunikációs megoldásokat nyújtunk viszonteladóinkon keresztül is.

A MATÁV a privatizáció óta eltelt időszakban a térség legkorszerűbb távközlési szolgáltatójává vált. A vállalat hagyományos telefontársaságból korszerű távközlési céggé fejlődött, amely a kommunikációs szolgáltatások teljes választékát nyújtja.

1997 novemberében került sor a Matáv-részvények sikeres hazai és nemzetközi tőzsdei bevezetésére. Az ÁPV Rt. és a MagyarCom 26%-os MATÁV-részvény-csomagjának eladása az eddigi legnagyobb magyarországi privatizációs tranzakció volt, és egyben az első közép-európai vállalat bevezetése a New York-i Értéktőzsdén. Ennek eredményeként jelentős nemzetközi intézményi és széles körű hazai kisbefektetői tulajdonosi bázis alakult ki.

A részvényesek részvényenként 7 forint osztalékot hagytak jóvá, ami az 1997. évi nyereség 20%-ának kifizetését jelenti. A MATÁV első ízben fizet osztalékot a privatizáció óta.

A Közgyűlés módosításokat fogadott el a Társaság Alapszabályában. A változások a társasági jog újraszabályozása miatt váltak szükségessé

A részvényesek teljesítményösztönzési rendszer bevezetését is jóváhagyták, amely a Társaság részvényeinek árfolyamához kapcsolódik, s így szorosabb kapcsolatot teremt a részvényesek és a menedzsment érdekei között. A rendszer 7 millió darab kötvény kibocsátásával valósul meg. A kötvények darabonként egy részvényre válthatók be, hároméves futamidő alatt. Abban az esetben, ha minden kötvény beváltására sor kerül, a Társaság alaptőkéje 0,7%-kal növekszik.

A részvényesek ezután megválasztották az Igazgatóság és a Felügyelő Bizottság tagjait. A MATÁV Igazgatóságának tagjai: Straub Elek, Timothy J. Cawley, William J. Edwards, Dr. Földesi István, Moritz Gerke, Dr. Ulrich Grete, Dennis G. Hackl, Franz X. Hiergeist, Dr. Mark von Lillienskiold, Dr. Patai Mihály, Szandtner Iván. A MATÁV Felügyelő Bizottságának tagjai: Baranyai István, Dr. Csapodi Csaba, David A. Dohnalek, Paul B. Grosse, Dr. Horst D. Laubscher, Nagy Sándor, Dr. Pap László, Joe Rosen, Vermes Péter.