Sajtóhírek
Telekomos siker a Magyar Innovációs Alapítvány pályázatán
Budapest, 2008. április 1.
Világviszonylatban egyedülálló szoftverrendszert dolgozott ki, és ezért kiemelt elismerésben részesült a Magyar Telekom három munkatársa a Magyar Innovációs Alapítvány pályázatán. Az általuk kifejlesztett Gésának becézett GSA-rendszer riasztásokkal jelzi, ha a mobilhálózatban hiba van.
A Magyar Telekom folyamatosan fejleszti a mobilhálózatát a
jobb lefedettség, a gyorsabb adatátvitel érdekében. Ezzel párhuzamosan a sok
ezer cella, az új technológiák (GPRS, UMTS) bevezetése több hibalehetőséget is
magában hordoz. Korábban manuális módszerrel dolgozták fel a hibaadatokat,
grafikonokat elemezve szűrték ki a meghibásodásokat. Az egyre összetettebb
hálózat, a reakciókészség javításának szándéka, valamint az emberek számára már
szinte feldolgozhatatlanná váló óriási adathalmaz a GSA-rendszer („Gésa”) életre
hívását szorgalmazta. A rendszer legelső verziója 2001-ben született, majd a
hálózat bővülésével fokozatosan okosodott. Tavaly végül elérte azt a fejlettségi
fokot, hogy a teljes hálózatot le tudja fedni.
Az új rendszer negyedórás
periódusokban dolgozza fel az adatokat, és az értesítést még azelőtt elküldi a
központnak, mielőtt a baj bekövetkezne. A riasztásról szóló értesítés így a hiba
bekövetkeztétől 1-1,5 órán belül megérkezik a hálózathangolókhoz e-mailben,
sms-ben, vagy a hálózatfigyelő panelen keresztül. Ezzel az új rendszerrel
finomabb eltéréseket is lehet észlelni, nemcsak azt, hogy egy cella leállt,
hanem, hogy egy állomáson például túl nagy a torlódás, megnőtt a forgalom. A
Gésa figyelembe veszi a cellák előéletét is, a rendszer 30 napra visszamenőleg
tárolja az adatokat, és ezek alapján számol átlagot, csökkentve ezzel is a
vakriasztások számát. A szoftverrendszer költséghatékony: tehermentesíti a
hálózatfelügyelet dolgozóit, rövid idő alatt rengeteg adatot dolgoz fel,
feleslegesen nem riaszt, és minden lappangó hibát felderít.