Befektetői közlemények
A szabályozó elfogadta a Matáv LIRC alapú hálózat- összekapcsolási és bérelt vonali referencia ajánlatát
2003. május 22.
A Matáv (NYSE: MTA.N és BÉT: MTAV.BU), Magyarország vezető távközlési szolgáltatója bejelenti, hogy a Hírközlési Döntő bizottság (HDB) elfogadta az új, hosszú távú előremutató inkrementális költségek módszerén alapuló hálózat-összekapcsolási és bérelt vonali referencia ajánlatát, a MARIO-t, amely a korábbi, teljesen felosztott költségek módszerén alapuló hálózat-összekapcsolási referencia ajánlata helyébe lép.
A Hírközlési Törvény előírása szerint a jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltatók 2003. január 1-től a hosszú távú előremutató inkrementális költségek (LRIC) módszerét kötelesek alkalmazni hálózat-összekapcsolási és előfizetői hurok átengedési referencia ajánlatuk tekintetében. A Matáv 2002. november 4-én nyújtotta be új hálózat-összekapcsolási referencia ajánlatát (MARIO). Miután a bérelt vonali piacon is jelentős piaci erővel bíró szolgáltatónak minősítették, a Matáv kiegészítette az ajánlatot a referencia bérelt vonali szolgáltatásokkal is. Az új díjak 2003. január 1-től, visszamenőlegesen, illetőleg a társszolgáltatókkal kötött kétoldalú hálózati megállapodások függvényében kerülnek alkalmazásra.
1. Az ajánlat főbb jellemzői változatlanok
- A modell három (helyi, regionális és országos) szintet különböztet meg. Ennek megfelelően helyi, regionális és országos híváskezdeményezési és végződtetési díjak vannak meghatározva.
- Ahhoz,hogy egy szolgáltató országos szolgáltatóként működhessen legalább három összekapcsolódási ponttal kell rendelkezzen a 10 régióközpontból háromban, ami a infrastruktúra alapú verseny támogatását jelenti. A nem országos szolgáltatók esetében a Matáv kérheti a Hírközlési Döntőbizottságot, hogy a MARIO alapú díjakhoz képest maximum 20%-kal magasabb díjakat alkalmazhasson.
- Abban az esetben, ha a szolgáltató helyi szintű csatlakozással rendelkezik (Budapest 14 helyi zónára osztott) az adott régió helyi zónájában, akkor helyi összekapcsolási díjat fizet. Az olyan területeket azonban, amelyekben nem rendelkezik helyi csatlakozással, regionális vagy országos összekapcsolási díj fejében érhet el.
- Néhány hozzáférési szolgáltatásra, mint például az úgynevezett kék és zöld számokra nem terjed ki az összekapcsolási referenciaajánlat.
2. Kiegészítés a bérelt vonali referencia szolgáltatásokkal
A bérelt vonali összekapcsolási szolgáltatások a következő szolgáltatásokat foglalják magukba:
- Kétféle, 2 Mbps sávszélességű bérelt vonali összekapcsoló link szolgáltatás, amelyek a két (Matáv Rt. és az összekapcsolásra jogosult) szolgáltató bérelt vonali hálózatát kapcsolják össze.
- Három különböző hosszúságú (helyi, regionális, országos)féláramkör bérelt vonali összekapcsolási szolgáltatás, amelyek a Matáv Rt. meglévő bérelt vonali hálózatában kialakított, 2 Mbps sávszélességű összeköttetéseket jelentenek.
3. Forgalmi díjak
Az alábbi táblázat a jelenlegi és a korábbi percalapú összekapcsolási díjakat tartalmazza (ÁFA nélkül).
Forgalmi díjak (Ft/perc) |
Csúcsidőben
új |
Csúcsidőn kívül
új |
Csúcsidőben
korábban |
Csúcsidőn kívül
korábban |
Helyi híváskezdeményezési díj | 4.48 | 1.65 | 5.44 | 2.03 |
Regionális híváskezdeményezési díj | 5.94 | 2.19 | 6.46 | 2.41 |
Országos híváskezdeményezési díj | 6.89 | 2.54 | 8.32 | 3.11 |
Helyi hívásvégződtetési díj | 3.93 | 1.45 | 5.07 | 1.90 |
Regionális hívásvégződtetési díj | 5.38 | 1.99 | 6.09 | 2.27 |
Országos hívásvégződtetési díj | 6.34 | 2.34 | 7.95 | 2.97 |
- 2003. február 15-től a fenti táblázatban feltüntetett összekapcsolási díjakon felül alkalmazható helyi hozzáférési hiány pótdíj összege percenként 2 Ft-ról 1 Ft-ra csökkent. A 3/2002 számú IHM rendelet szerint a pótdíj 2004-től nem alkalmazható.
- Az újonnan elfogadott összekapcsolási díjak a helyi hozzáférési hiány pótdíj változását is figyelembe véve 18%-tól 37%-ig terjedő, a Matáv becslése szerint átlagosan 29% mértékű csökkenést jelentenek a korábbi díjakhoz képest.
- A regionális és országos tranzit szolgáltatások költség alapú díjai 1,18 Ft/perc, illetve 1,92 Ft/perc mind csúcsidőben, mind azon kívül. A korábbi díjak 1,21 Ft/perc, illetve 2,41 Ft/perc voltak.
4. A kapcsolódó szolgáltatások díjazása
- Az összekapcsoló nyaláb (IC link) havi díjai 11-18%-kal csökkentek, a nyaláb egyszeri installációs díja 120%-kal emelkedett. Az átviteltechnikai szekrény díja 17%-kal csökkent.
- A betelepülés egyszeri és havi díjainak átlaga gyakorlatilag nem változott. Egyes díjak emelkedtek (pl. üzemeltetési díjak), mások pedig csökkentek (így pl. számos havidíj).
- Az összekapcsolási tesztek egyszeri díjai 4, illetve 11%-kal csökkentek.
- A szolgáltató-választás díjai az előválasztás megrendelés vizsgálati díj kivételével csökkentek. Az egyszeri installációs díj 81%-kal csökkent, a havidíj 12%-kal, az előválasztás egyszeri előfizetőnkénti installációs díja pedig 4%-kal lett alacsonyabb.
- A referencia bérelt vonali szolgáltatások installációs díjai 93 602 Ft, illetve 59 444 Ft összeget tesznek ki, a különböző szolgáltatások havi díjai pedig 64-303 ezer forint között vannak.
A Matáv úgy gondolja, hogy a szokásos eljárási rendet követően az uniós csatlakozásig az összekapcsolási szolgáltatások díjai tovább fognak csökkenni, közelítve az Európai Unió megfelelő mutatóit.
Ezen sajtóközlemény jövőre vonatkozó kijelentéseket is tartalmaz. Azon megállapítások, melyek nem múltbeli eseményekre vonatkoznak (azaz a véleményünkre és várakozásainkra vonatkozó kijelentések), jövőre vonatkozóak. Ezen kijelentések a jelenlegi terveken, becsléseken és előrejelzéseken alapulnak, tehát nem lenne helyes ezen kijelentésekre a kellő mértéket meghaladó módon támaszkodni. A jövőre vonatkozó kijelentések azon időpontbeli állapoton alapulnak, amelyben ezen állítások elhangzanak, s nem vállalunk kötelezettséget arra nézve, hogy a kijelentések bármelyikét új információk vagy jövőbeli események alapján a továbbiakban nyilvánosan frissítsük, módosítsuk.
A jövőre vonatkozó kijelentések inherens kockázatokkal járnak. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy számos olyan fontos tényező van, amelynek hatására a tényleges eredmények lényegesen eltérhetnek az előretekintő jellegű megállapításoktól. Az ilyen tényezőket többek között a 2002. december 31-én végződött évre vonatkozó, 20-F formátumú éves jelentésünk is részletezi, amelyet az Egyesült Államok Tőzsde- és Értékpapírfelügyeletéhez (SEC), azaz a U.S. Securities and Exchange Commissionhoz nyújtottunk be.