One.Connectivity
A Wizz Air 2022-es járata digitális felszállásra kész
A Wizz Air és a Magyar Telekom közösen üzemeltetett járata a digitális ügyfélélmény világába
{{'2022-03-10' | formatDate}}
Iparág
Közlekedés
Szolgáltatások
One.Connectivity
A 2020-as évek nagyon fontos megállapítása, hogy a pozitív digitális ügyfélélmény (DXP) az egyik legfontosabb fokmérője a sikernek. A Magyar Telekom által a Wizz Airnél bevezetett Electronic Flight Book a légitársaság teljes vertikumában pozitív üzenetet hordoz.
Háttér – naprakész adatok hiánya
Kevesen tudják, hogy a pilóták munkanapja az úgynevezett „briefing room"-ban kezdődik, ahol korábban az adott járathoz tartozó, mintegy 6 kilogrammnyi papírt kinyomtatták, és magukhoz vették minden egyes út előtt. Többlexikonnyi A4-es lapot képzeljünk el az adott repülőgép technikai leírásától, az aznapi időjárási előrejelzésen át a repülési tervig. Ezek összessége adta a repülési kézikönyvet, melyek összesen 6 millió oldalt tettek ki évente, és 400 tonna szén-dioxid kibocsátását eredményezték. Arról nem is beszélve, hogy ezek az információk csak a nyomtatás pillanatában voltak frissek: ha pusztán az időjárás változására gondolunk egy 3 órás időablakban, látszik, hogy mennyire nem voltak naprakészek ezek a papíralapú adatok.
Kihívás – a repülőgépek kézikönyveinek digitalizációja
A projekt célja a Wizz Air flottájában lévő Airbus gépek kézikönyveinek digitalizációja, amely egyfelől lehetőséget ad a papíralapú dokumentumok kiváltására, másfelől a pilóták gyorsabban juthatnak a repülőgép működéséhez kapcsolódó információkhoz, amelyek egységesen, kereshetően és rendszerezetten állnak rendelkezésre az új eszközökön.
Az egyszerűnek tűnő feladat valójában a legkorszerűbb technológiákat igényli. Ezúttal is igyekeztünk a Wizz Air egyedi igényeinek leginkább megfelelő megoldást nyújtani.
Előnyök – naprakész, bárhonnan elérhető tartalom
Az elektronikus repülési jegyzőkönyv (EFB) projekt egy olyan modern üzleti megoldás, amellyel a Wizz Air a jövő sikeres légitársaságai között találja magát. Tudjuk, hogy élen jár a géppark frissítésében, új logisztikai központok nyitásában, és ezekhez képest apró lépésnek tűnhet az EFB bevezetése, de hosszú távon nagyon fontos hatása van ennek az „okos" projektnek.
A pilóták szeretik az új eszközt, és még inkább a minden országban, minden repülőtéren elérhető legfrissebb tartalmakat. Az iPadet személyes használatban mindig maguknál tartják, és olyan időszakokban is tanulmányozhatják a következő járat adatait, amikor erre eddig nem volt módjuk: otthon vagy úton a repülőtérre. Az okoseszköz számos további lehetőséget rejt. Ha az út során bármilyen esemény történik, az online riportingrendszerben könnyedén lehet azt rögzíteni, emellett képzési anyagok és a mintegy 1000 célállomás adatai is megtalálhatók a tableten.
Sikeres megoldás
Az üzleti megoldás 3 alappilléren nyugszik:
1. Mobil adatszolgáltatás
Az adatszolgáltatás tekintetében a Wizz Air működése során elengedhetetlen olyan rugalmas konstrukciók kialakítása, amelyek minden helyzetben illeszkednek ahhoz a nemzetközi és folyamatosan mozgó tevékenységhez, amelyben a repülőket vezető pilóták munkájukat végzik. Annak érdekében, hogy ez maradéktalanul teljesüljön, a Magyar Telekommal közösen - a hagyományos, zónákhoz kötött adatcsomag helyett egy pool jellegű adatállományt javasolt (world green APN), amelynek legnagyobb előnye, hogy bármelyik eszköz bárhol a világon lehívhat belőle adatot. Ez lehetőséget ad arra, hogy a repülőgépeket irányító szakemberek a különböző országok eltérő hálózatain is stabilan tudják használni eszközeiket. Természetesen a havidíjban rögzített adatmennyiség bővíthető, így a szerződés lehetőséget ad további pool jellegű adatállomány megvásárlására.
2. Eszközmenedzsment
A biztos adatszolgáltatás mellett fontos egy olyan Mobile Device Management (MDM) rendszer bevezetése és működtetése, amely segíti a megfelelő adatvédelmet, és központilag segíti magas színvonalon támogatni az adatokat tároló eszközöket. A szolgáltatás keretében nemcsak szoftverlicencek kerültek a Wizz Air birtokába, hanem három évig a Magyar Telekom üzemelteti is a programcsomagot.
3. iPad tabletek
Végül, de nem utolsósorban cégünk nyerte el azt az eszközszállítási tendert is, amely nemcsak nagy értékű eszközeladást jelent, de iPadek leszállítása tekintetében komoly referenciaként is szolgál. A Magyar Telekommal közösen a Magyar Telekom képes olyan távoli menedzsmentrendszert (DEP) adni az Apple készülékek mellé, amely lehetővé teszi a távoli support lehetőségét. A projekt során a partnercég 1500 iPad tabletet bocsátott a Wizz Air rendelkezésére, amelyeket szintén további három évig műszakilag támogat is a cég.
Összefoglalva: A legmodernebb technológia és egy egész világon átívelő telekommunikációs megoldás egyetlen okoseszközbe sűrítve.