A telepítés segítéséhez a képekkel illusztrált dokumentum a következő linken érhető el: Comet telepítési segédlet
A telepítés segítéséhez a képekkel illusztrált dokumentum a következő linken érhető el: Comet telepítési segédlet
Az Adatparki mentés szerveréről töltsük le a telepítő csomagot. Ezt bejelentkezés nélkül is megtehetjük, ha a Download client software területen a Linux gombra kattintunk. Amennyiben a céleszközön nem rendelkezünk grafikus felülettel a letöltést megtehetjük a wget vagy curl parancsok valamelyikével. A leírás a 22.2.1-es verziószámú klienssel készült, ez eltérhet az éppen aktuális verziótól függően. A telepítőt root jogosultsággal futtassuk!
cd
/var/tmp
wget --content-disposition --post-data
'SelfAddress=https%3A%2F%2Fcomet.hosting.adatpark.hu%3A8060%2F&Platform=7'
'https://comet.hosting.adatpark.hu:8060/api/v1/admin/branding/generate-client/by-platform'
chmod
+x Comet_Backup-22.2.1.run
./Comet_Backup-22.2.1.run
Telepítés közben a program párbeszédes és a következő változókat kéri be tőlünk (begépelést követően entert-t ütve léphetünk a következő változóra):
Username
– a kapcsolattartói e-mail címünk (a szolgáltatás felszereléséről kapott
tájékoztató mail tartalmazza)
Password:
a kapcsolattartói telefonszámra kerül kiküldésre SMS-ben
Server
URL (https://comet.hosting.adatpark.hu:8060/)
- amennyiben a szolgáltatás weboldaláról
lett letöltve a telepítő, automatikusan kitöltésre kerül (mindenképp
ellenőrizzük)
Device
name – az eszközünk hosztneve, későbbiekben ez alapján tudunk hivatkozni a
webapp és az asztali kliens esetében a szerverünkre.
A telepítést követően konfiguráljuk a program automatikus indítását:
crontab -e -u root
@reboot /opt/CometBackup/backup-daemon-start-background.sh
CLI Linux esetében a webappon tudjuk vezérelni a klienst, amennyiben rendelkezünk GUI-val a /opt/CometBackup/backup-interface.x86_64 indításával a Windows-os asztali klienssel megegyező módon tudunk beállításokat eszközölni.
Az Adatparki mentés szerveréről töltsük le a telepítő csomagot. Ezt bejelentkezés nélkül is megtehetjük, ha a Download client software területen a Windows gombra kattintunk. A telepítőt Adminisztrátori jogosultsággal futtassuk!
A telepítési folyamat lépéseiben a következőket kell beállítani:
Amennyiben kipipáltuk a
Launch Comet Backup opciót a varázsló bezárása után, elindul a program, majd
kérni fogja a szolgáltatáshoz megkapott usernevet (kapcsolattartói e-mail cím),
jelszót (SMS-ben kerül kiküldésre kapcsolattartói telefonszámára), illetve a
server elérési címét (https://comet.hosting.adatpark.hu:8060/).
Sikeres belépést
követően eszközünknek nevet adhatunk a könnyebb azonosíthatóság miatt
(alapértelmezetten a hosztnév).
Windows és GUI Linux esetében a kliens telepítés után automatikusan elindul a konfiguráció.
A kliens elindulás után kérni fogja a felhasználónevet, a jelszót, illetve a
szerver elérési nevét.
„Username”-nek adjuk meg a szolgáltatáshoz kapott usernevet, „Password”-nek az
SMS-ben kapott jelszót. A központi szerver neve: https://comet.hosting.adatpark.hu:8060/. Miután beléptünk,
válasszuk a Backup menü / Add Protected Item almenüt, hogy beállíthassuk
a menteni kívánt könyvtára(ka)t / file(oka)t.
A Name: szekciónál adjunk nevet a Protected Item-nek a könnyebb
felismerhetőség miatt, majd a Next gomb segítségével lépjünk tovább. A Select
items to be backed up almenüben megadhatunk a Custom (itt érdemes a Take
file system snapshot opciót kijelölve hagyni) fülön útvonalakat,
tallózhatunk, míg az Include fülön az általános gyakran használt
könyvtárak láthatók (pl. Desktop, Documents, stb.) Miután kiválasztottuk a
mentendő könyvtárakat, fájlokat kattintsunk a Next gombra.A Commands
menüponton válasszuk ki a Default (no extra commands) pontot (a
későbbiekben tudunk megadni egyedi parancsot mint például mentés végeztével
álljon le az eszköz). Next gomb segítségével lépjünk tovább.
A Schedules almenüben a + jel segítségével tudunk megadni mentési
időszakot. A General fülön elnevezhetjük a Schedule-t, illetve más
beállításokat is eszközölhetünk. Itt érdemes még bekapcsolni a Skip if
already running opciót a párhuzamosan futó mentési munkamenetek elkerülése
miatt (hardveres erőforrások beosztása). A Time tab-on a + jelre
kattintva tudunk megadni számunkra megfelelő mentési intervallumot. Command
fülön egyedi parancsokat adhatunk meg, ami lefut mentést követően. Miután
minden beállítást elvégeztünk Save és Next. A Retention almenüben
tudunk módosítani a Storage Vault-ra beállított megtartási beállításokon
a ceruza ikonra kattintva. Amennyiben megtörtént a megfelelő beállítás
vagy az alapértelmezett mód megfelel számunkra nyomjuk meg a Next
gombot.
A Finish ablakon
a Run a backup now opciót kipipálva, majd a Finish gombot
megnyomva megjelenik a Backup menü. Itt a Protected Item és a Storage
Vault kiválasztását követően a Backup gomb megnyomásával indíthatjuk
az első mentést.
Miután lefutott a mentés a Backup főmenő Protected Items
almenüjében az item-re kattintva tudunk módosítani a beállításokon, amennyiben
ez szükséges lenne (megegyezik a korábbi menüpontokkal):
General / Általános: az item neve, illetve a menteni kívánt adat típusa;
Items / Tételek : Include lapon a gyorselérés mappái, míg a custom tab-on egyedi útvonalakat adhatunk meg a mappák/fájlok kiválasztására (intéző jellegű tallózás is lehetséges), illetve kivételeket is tehetünk a menteni nem kívánt fájlokra/mappákra. A további lehetőségek is itt találhatók:
Command / Parancs: Shell beépített parancsok adhatók meg, operációs rendszertől függően a cmd.exe-nek vagy a /bin/sh-nak kerül továbbításra. Megadható az is hogy mikor fusson le a parancs:
Schedule / Ütemezés:
Retention / Megtartás: Megadhatunk saját megtartási szabályokat. A felhasználó által a Protected Item-re beállított szabály minden esetben felülírja a Storage Vault-ra beállított szabályokat. Amik a következők:
Amennyiben nem rendelkezünk grafikus felhasználói felülettel, legyen szó Linux, Windows operációsrendszerről, a webapp-on tudjuk konfigurálni a mentéssel kapcsolatos beállításokat.
Bejelentkezést követően a Protected Items
gyorsgombbal létrehozhatunk menteni kívánt elemeket. Jobb felső sarokban az Add
protected item gombra kattintva, majd az eszközünket kiválasztva megjelenik
a konfigurációs felület.
Adjunk nevet az elemnek a könnyebb azonosítás miatt, majd kattintsunk a Next
> gombra. Itt a mappa ikonra kattintva tallózhatunk az eszköz
mappái között, míg a + gombra kattintva útvonalat adhatunk meg, illetve
itt tudunk kizárni menteni nem kívánt elemeket is. Miután a kiválasztott
almappában végeztünk a beírással/kiválasztással kattintsunk a Save
gombra majd Next >.
A Commands almenüben a + jelre kattintva tudunk megadni cmd/shell
parancsot, ami lefuthat a munkamenet előtt vagy után, attól függően, hogy mikor
szeretnénk. Miután végeztünk a beállítással, vagy nincs szükségünk parancsra
nyomjuk meg a Next > gombot.
A Schedule almenüben a + gombra kattintva megjelenik az ütemező
varázslója. A General fülön nevet adhatunk az ütemtervnek,
kiválaszthatjuk a Storage Vault-ot, illetve több további beállítást is
válaszhatunk. Érdemes bekapcsolni a Skip if already running funkciót az
ugyanazon szerveren párhuzamosan futó mentési eljárás elkerülése miatt. A Limit
Storage Vault speed lehetőség segítségével korlátozhatjuk a feltöltés
sebességét. A Time fülön beállítható a mentések lefutásának
intervallumai, míg a Command fülön is adhatunk meg cmd/shell
parancsokat. Miután sikeresen beállítottuk az ütemezéssel kapcsolatos
konfigurációs lehetőségeket kattintsunk a Save majd Next >
gombra.
A Retention almenüben tudunk módosítani a mentések megtartási
beállításain.
A fenti lehetőségek pontos leírása a Konfiguráció asztali kliens esetében szekcióban található.
A rendszer két komponensből áll össze. Egyrészt egy központi szerverből, mely letárolja a mentett adatokat, illetve a kliens szervereken futó kliensból.
Az éppen aktuális kliens mindig letölthető a központi szerverről. A futtatáshoz a kliens oldalon nincs szükség grafikus felületre, a program vezérelhető a webapp-ból bejelentkezést követően.
A kliens két komponensre bontható:
A szolgáltatáshoz egy felhasználónevet és egy jelszót biztosítunk, melynek segítségével a klienst be lehet regisztrálni a központi szerverre. Ehhez a felhasználóhoz tartozik egy maximális adatmennyiség.
A mentés gyakorisága és a tárolás ideje tetszőlegesen állítható, amennyiben az így mentett adatmennyiség nem haladja meg a csomaghoz rendelt kvóta méretét. A kvótából elhasznált terület lekérdezhető az UI vagy a webapp segítségével.