Sajtóközlemények

A Matáv 2004. harmadik negyedévi eredményei

Budapest, 2004. november 11. 00:00

Stabil pozíció 2004 első kilenc hónapjában.

Főbb eredmények:

  • A bevételek kismértékben, 0,5%-kal 449,7 milliárd forintra (1.773,5 millió euróra) csökkentek az év első kilenc hónapjában 2003 azonos időszakához viszonyítva, mivel a magasabb mobil, adatátviteli és készülékértékesítési bevételeket ellensúlyozta a belföldi és nemzetközi, valamint az egyéb forgalmi bevételek mérséklődése.
  • A beszámoló szerinti EBITDA 6,2%-kal 182,9 milliárd forintra csökkent, a beszámoló szerinti EBITDA ráta 40,7%-ot ért el. Az átszervezés költségei nélkül az EBITDA 186,2 milliárd forint volt, az EBITDA ráta pedig 41,4%.
  • A tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított összeg 52,2 milliárd forintot tett ki. Ebből a vezetékes szegmensre 22,5 milliárd forint, a mobilra 24,4 milliárd forint, a MakTelre pedig 5,3 milliárd forint jutott.
  • A vezetékes szegmensben a bevételek 7%-kal csökkentek, az EBITDA ráta 35,7% volt.
  • A mobil szegmens bevételei 4%-kal nőttek, EBITDA rátája 39,7% volt 2004 első kilenc hónapjában. A T-Mobile Magyarország 47,6%-os piaci részesedéssel megőrizte vezető pozícióját, előfizetőinek száma 2004. szeptember végén közel 4 millió volt.
  • A nemzetközi szegmensben a bevételek 0,6%-kal csökkentek, a beszámoló szerinti EBITDA ráta 46,9% volt. A MakTel harmadik negyedéves eredménye magában foglal 3,4 milliárd forint létszámleépítésre képzett céltartalékot; ezen átszervezési költség nélkül az EBITDA ráta magas, 53,5%-ot ért el 2004 első kilenc hónapjában.
  • A csoportszintű üzleti eredmény 82,2 milliárd forintra csökkentek döntően az átszervezés következtében felmerülő személyi jellegű ráfordítások 11,9%-os növekedése (elsősorban a MakTel esetében) és az értékcsökkenési leírás 7,9%-os emelkedése következtében. A nettó eredmény 41,1 milliárd forintra (162,1 millió euróra) csökkent.
  • Az üzleti tevékenységből származó nettó cash-flow 144,1 milliárd forintra mérséklődött az EBITDA csökkenése és a magasabb fizetett kamatok együttes hatásának következtében. A befektetési tevékenységre fordított nettó cash-flow 64,4 milliárd forintra emelkedett. Ez a tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított összeg növekedésének (elsősorban a vezetékes szegmensben), valamint a leányvállalatokba és társult vállalkozásokba (pl. T-Systems Hungary) fektetett összeg növekedésének együttes hatása, amit részben ellensúlyozott az ingatlanértékesítésből származó bevételek emelkedése. A pénzügyi tevékenységre fordított nettó cash-flow 66,8 milliárd forintot tett ki, ami elsősorban az anyavállalat által kifizetett magasabb osztalékkal és ehhez kapcsolódó magasabb hitelfelvétellel magyarázható.
  • A nettó adósság-állomány 13,1 milliárd forinttal csökkent 2003. szeptember vége óta, az eladósodottsági ráta (a nettó adósságnak a nettó adósság + saját tőke + kisebbségi részesedésekre vetített aránya) 33,1% volt a 2003. szeptember végi 32,8%-kal szemben.

Straub Elek elnök-vezérigazgató az eredményekkel kapcsolatban elmondta:
"A vezetékes szegmens teljesítménye gyengült a jelentési időszakban a szabályozói és versenykörnyezetben tapasztalható erősödő nyomás következtében. A mobil szegmensben a harmadik negyedévben az árak, szolgáltatások és belépési korlátok terén egyaránt fokozottabb verseny alakult ki, mindezek ellenére a T-Mobile Magyarország meg tudta tartani piacvezető pozícióját. A MakTel a némileg alacsonyabb bevételek ellenére megőrizte nyereségességét, és 53% feletti EBITDA rátát ért el az év első kilenc hónapjában - nem számítva a harmadik negyedévben a létszámleépítésre képzett céltartalékot. Úgy véljük, hogy a 2004. évre vonatkozóan közzétett célkitűzéseink megvalósíthatóak, jó úton haladunk a közelmúltban bejelentett középtávú értékteremtő programunk végrehajtásában. Hatékonyságunk megőrzése érdekében terveink szerint az anyavállalat létszámát közel 2 600 fővel csökkentjük 2006 végére, beleértve mintegy 800 fő kiszervezését - ezzel kapcsolatosan megállapodást írtunk alá az érdekképviseletekkel. Szeptember végén az egy alkalmazottra jutó vonalszám az anyavállalatnál 354 volt, de terveink szerint a mutató jelentős mértékben javul, és értéke 2006 végére meghaladja az 500-at. A MakTelnél az alkalmazottak száma már az idén jelentősen csökken, ennek pénzügyi hatása a társaság harmadik negyedéves eredményében jelentkezett."

Vezetékes szegmens: sikeres szélessávú program, erősödő verseny

A vezetékes szegmens bevételei 7%-kal 228,3 milliárd forintra mérséklődtek, az EBITDA ráta pedig 35,7% volt. A belföldi és nemzetközi forgalmi bevételek együttesen 13,9%-kal csökkentek, elsősorban az alacsonyabb forgalom és az árengedmények következtében. Az internetelőfizetői (és azon belül az ADSL-előfizetői) szám bővülésének köszönhetően a bérelt vonali és adatátviteli szolgáltatások bevételei ugyanakkor 21,7%-kal nőttek. Az összes vonalszám csupán 0,6%-kal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. 2004. szeptember végén a Matáv összes vezetékes vonalának 18,6%-a ISDN csatorna volt. Az összes vonal mintegy 56%-a tartozott valamelyik kedvezményes díjcsomagba, ami 2004. harmadik negyedév végén 1,6 millió előfizetőt jelentett. A sikeres ADSL-program eredményeként 2004. harmadik negyedév végén az ADSL-csatlakozások száma 162 106 volt. Az Axelero, a Matáv internetes leányvállalata 43% körüli piaci részesedéssel megőrizte vezető pozícióját a kapcsolt vonali internetszolgáltatók között, és 2004. szeptember végén 244 570 internetelőfizetővel rendelkezett (éves szinten 32,3%-os növekedés).

Mobil szegmens: stabil piaci pozíció és bevételnövekedés az erős verseny ellenére

A mobil szegmens bevételei 4%-kal nőttek a magasabb forgalmi, értéknövelt szolgáltatásokból és készülékértékesítésből származó bevételeknek köszönhetően. Az EBITDA 77,4 milliárd forintra nőtt, az EBITDA ráta 39,7%-ot tett ki. Az üzleti eredmény 7,3%-kal csökkent mivel a Westel névváltásával kapcsolatos leírások döntő többsége 2004. első negyedévben került elszámolásra. A T-Mobile Magyarország 47,6%-os részesedéssel megőrizte vezető pozícióját az erős verseny jellemezte piacon, szeptember végén a GSM penetráció 83% volt. A T-Mobile Magyarország előfizetőinek száma 2004. harmadik negyedév végén meghaladta a 3,9 milliót. Ugyanezen időszakban a szerződéses ügyfelek aránya 27,9%-ra nőtt a teljes ügyfélkörön belül, a 2003. harmadik negyedév végi 25,6%-ról. Az átlagos ügyfélmegszerzési költség 14,5%-kal 10 881 forintra csökkent 2004 első három negyedévében az egy évvel korábbi 12 727 forintról. (Az ügyfélmegszerzési költség számításánál a belépési árrést (a belépési díj és a SIM kártya költségének különbsége) és az eladáshoz kapcsolódó készüléktámogatási és ügynöki díjakat vesszük figyelembe.) Az MOU (egy előfizetőre jutó átlagos havi perchasználat) értéke 114-re nőtt 2004 első három negyedévében az egy évvel korábbi 112-ről. Az ARPU (egy előfizetőre jutó havi átlagbevétel)4 937 forintra csökkent, ezen belül az ARPU értéke a szerződéses ügyfelek esetében 11 929 forintot tett ki, az előre fizetett kártyás ügyfeleknél pedig 2 386 forint volt. A bevezetett új tarifacsomagoknak köszönhetően ugyan kismértékben megnőtt a forgalom, az egyes csomagok által biztosított árengedmények, valamint a szabályozói hatások azonban kedvezőtlen hatással voltak az ARPU-ra. Az értéknövelt szolgáltatásokból (döntően SMS) származó bevétel 598 forintra emelkedett (12,1%-os részesedés az ARPU-n belül), az előző év azonos időszakában elért 571 forinthoz (10,8%-os részesedés az ARPU-n belül) képest. A szerződéses ügyfeleknél a lemorzsolódást sikerült alacsonyan tartani, értéke 2004. első három negyedévben 11,9% volt. Az előre fizetett kártyás ügyfeleknél a lemorzsolódás 14,8%-ra nőtt ugyanezen időszakban, ezen belül a harmadik negyedévben a lemorzsolódás 23,7%-ra nőtt, aminek oka elsősorban az, hogy a feltöltő kártyák meghosszabbított érvényességi időszaka lejárt.

Nemzetközi szegmens: középpontban a hatékonyságnövelés egy korlátozott bevételnövekedést biztosító gazdálkodási környezetben

A nemzetközi szegmens bevételei kismértékben, 0,6%-kal 51,1 milliárd forintra csökkentek 2004 első három negyedévében. A mobil távközlési szolgáltatásokból származó bevételek növekedtek, az előfizetési díjak és a nemzetközi forgalmi bevételek azonban mérséklődtek. A beszámoló szerinti EBITDA 24 milliárd forintot tett ki, 46,9%-os EBITDA ráta mellett, de ezen eredményekre kedvezőtlenül hatott a vállalat létszámracionalizálásának részeként a harmadik negyedévben a leépítésekre képzett 3,4 milliárd forint céltartalék. Ezen átszervezési költségek nélkül az EBITDA ráta erős, 53,5%-ot ért el. Az alkalmazottak záró létszáma 5%-kal 3 524-re csökkent a harmadik negyedév végére az előző év azonos időszakához képest. A vezetékes vonalsűrűség Macedóniában 29% körül volt, a mobil penetráció tovább nőtt, közel 44%-ra a 2003. harmadik negyedév végi 25%-ról. A vezetékes vonalszám 623 333-ra emelkedett, ami 1,3%-os növekedés az előző évi értékhez képest. Ezen belül az analóg előfizetők száma kismértékben, 582 621-re csökkent. Az ISDN csatornák száma ugyanakkor 35,4%-kal 40 712-re emelkedett, a mobil előfizetők száma 50,8%-kal 693 097-re nőtt. A MakTel mobil piaci részesedése 77% volt 2004. harmadik negyedév végén. A MakTel a piacvezető internetszolgáltató, kapcsolt vonali előfizetőinek száma 2004. harmadik negyedév végére 59 603-ra nőtt (éves szinten 31,5%-os emelkedés).