Sajtóközlemények
A Matáv 2004. harmadik negyedévi eredményei
Budapest, 2004. november 11. 00:00
Stabil pozíció 2004 első kilenc hónapjában.
Főbb eredmények:
- A bevételek kismértékben, 0,5%-kal 449,7 milliárd forintra (1.773,5 millió euróra) csökkentek az év első kilenc hónapjában 2003 azonos időszakához viszonyítva, mivel a magasabb mobil, adatátviteli és készülékértékesítési bevételeket ellensúlyozta a belföldi és nemzetközi, valamint az egyéb forgalmi bevételek mérséklődése.
- A beszámoló szerinti EBITDA 6,2%-kal 182,9 milliárd forintra csökkent, a beszámoló szerinti EBITDA ráta 40,7%-ot ért el. Az átszervezés költségei nélkül az EBITDA 186,2 milliárd forint volt, az EBITDA ráta pedig 41,4%.
- A tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított összeg 52,2 milliárd forintot tett ki. Ebből a vezetékes szegmensre 22,5 milliárd forint, a mobilra 24,4 milliárd forint, a MakTelre pedig 5,3 milliárd forint jutott.
- A vezetékes szegmensben a bevételek 7%-kal csökkentek, az EBITDA ráta 35,7% volt.
- A mobil szegmens bevételei 4%-kal nőttek, EBITDA rátája 39,7% volt 2004 első kilenc hónapjában. A T-Mobile Magyarország 47,6%-os piaci részesedéssel megőrizte vezető pozícióját, előfizetőinek száma 2004. szeptember végén közel 4 millió volt.
- A nemzetközi szegmensben a bevételek 0,6%-kal csökkentek, a beszámoló szerinti EBITDA ráta 46,9% volt. A MakTel harmadik negyedéves eredménye magában foglal 3,4 milliárd forint létszámleépítésre képzett céltartalékot; ezen átszervezési költség nélkül az EBITDA ráta magas, 53,5%-ot ért el 2004 első kilenc hónapjában.
- A csoportszintű üzleti eredmény 82,2 milliárd forintra csökkentek döntően az átszervezés következtében felmerülő személyi jellegű ráfordítások 11,9%-os növekedése (elsősorban a MakTel esetében) és az értékcsökkenési leírás 7,9%-os emelkedése következtében. A nettó eredmény 41,1 milliárd forintra (162,1 millió euróra) csökkent.
- Az üzleti tevékenységből származó nettó cash-flow 144,1 milliárd forintra mérséklődött az EBITDA csökkenése és a magasabb fizetett kamatok együttes hatásának következtében. A befektetési tevékenységre fordított nettó cash-flow 64,4 milliárd forintra emelkedett. Ez a tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított összeg növekedésének (elsősorban a vezetékes szegmensben), valamint a leányvállalatokba és társult vállalkozásokba (pl. T-Systems Hungary) fektetett összeg növekedésének együttes hatása, amit részben ellensúlyozott az ingatlanértékesítésből származó bevételek emelkedése. A pénzügyi tevékenységre fordított nettó cash-flow 66,8 milliárd forintot tett ki, ami elsősorban az anyavállalat által kifizetett magasabb osztalékkal és ehhez kapcsolódó magasabb hitelfelvétellel magyarázható.
- A nettó adósság-állomány 13,1 milliárd forinttal csökkent 2003. szeptember vége óta, az eladósodottsági ráta (a nettó adósságnak a nettó adósság + saját tőke + kisebbségi részesedésekre vetített aránya) 33,1% volt a 2003. szeptember végi 32,8%-kal szemben.
Straub Elek elnök-vezérigazgató az eredményekkel kapcsolatban elmondta:
"A vezetékes szegmens teljesítménye gyengült a jelentési időszakban a
szabályozói és versenykörnyezetben tapasztalható erősödő nyomás
következtében. A mobil szegmensben a harmadik negyedévben az árak,
szolgáltatások és belépési korlátok terén egyaránt fokozottabb verseny
alakult ki, mindezek ellenére a T-Mobile Magyarország meg tudta tartani
piacvezető pozícióját. A MakTel a némileg alacsonyabb bevételek
ellenére megőrizte nyereségességét, és 53% feletti EBITDA rátát ért el
az év első kilenc hónapjában - nem számítva a harmadik negyedévben a
létszámleépítésre képzett céltartalékot. Úgy véljük, hogy a 2004. évre
vonatkozóan közzétett célkitűzéseink megvalósíthatóak, jó úton haladunk
a közelmúltban bejelentett középtávú értékteremtő programunk
végrehajtásában. Hatékonyságunk megőrzése érdekében terveink szerint az
anyavállalat létszámát közel 2 600 fővel csökkentjük 2006 végére,
beleértve mintegy 800 fő kiszervezését - ezzel kapcsolatosan
megállapodást írtunk alá az érdekképviseletekkel. Szeptember végén az
egy alkalmazottra jutó vonalszám az anyavállalatnál 354 volt, de
terveink szerint a mutató jelentős mértékben javul, és értéke 2006
végére meghaladja az 500-at. A MakTelnél az alkalmazottak száma már az
idén jelentősen csökken, ennek pénzügyi hatása a társaság harmadik
negyedéves eredményében jelentkezett."
Vezetékes szegmens: sikeres szélessávú program, erősödő verseny
A vezetékes szegmens bevételei 7%-kal 228,3 milliárd forintra
mérséklődtek, az EBITDA ráta pedig 35,7% volt. A belföldi és nemzetközi
forgalmi bevételek együttesen 13,9%-kal csökkentek, elsősorban az
alacsonyabb forgalom és az árengedmények következtében. Az
internetelőfizetői (és azon belül az ADSL-előfizetői) szám bővülésének
köszönhetően a bérelt vonali és adatátviteli szolgáltatások bevételei
ugyanakkor 21,7%-kal nőttek. Az összes vonalszám csupán 0,6%-kal
csökkent az egy évvel korábbihoz képest. 2004. szeptember végén a Matáv
összes vezetékes vonalának 18,6%-a ISDN csatorna volt. Az összes vonal
mintegy 56%-a tartozott valamelyik kedvezményes díjcsomagba, ami 2004.
harmadik negyedév végén 1,6 millió előfizetőt jelentett. A sikeres
ADSL-program eredményeként 2004. harmadik negyedév végén az
ADSL-csatlakozások száma 162 106 volt. Az Axelero, a Matáv internetes
leányvállalata 43% körüli piaci részesedéssel megőrizte vezető
pozícióját a kapcsolt vonali internetszolgáltatók között, és 2004.
szeptember végén 244 570 internetelőfizetővel rendelkezett (éves
szinten 32,3%-os növekedés).
Mobil szegmens: stabil piaci pozíció és bevételnövekedés az erős verseny ellenére
A mobil szegmens bevételei 4%-kal nőttek a magasabb forgalmi,
értéknövelt szolgáltatásokból és készülékértékesítésből származó
bevételeknek köszönhetően. Az EBITDA 77,4 milliárd forintra nőtt, az
EBITDA ráta 39,7%-ot tett ki. Az üzleti eredmény 7,3%-kal csökkent
mivel a Westel névváltásával kapcsolatos leírások döntő többsége 2004.
első negyedévben került elszámolásra. A T-Mobile Magyarország 47,6%-os
részesedéssel megőrizte vezető pozícióját az erős verseny jellemezte
piacon, szeptember végén a GSM penetráció 83% volt. A T-Mobile
Magyarország előfizetőinek száma 2004. harmadik negyedév végén
meghaladta a 3,9 milliót. Ugyanezen időszakban a szerződéses ügyfelek
aránya 27,9%-ra nőtt a teljes ügyfélkörön belül, a 2003. harmadik
negyedév végi 25,6%-ról. Az átlagos ügyfélmegszerzési költség 14,5%-kal
10 881 forintra csökkent 2004 első három negyedévében az egy évvel
korábbi 12 727 forintról. (Az ügyfélmegszerzési költség számításánál a
belépési árrést (a belépési díj és a SIM kártya költségének különbsége)
és az eladáshoz kapcsolódó készüléktámogatási és ügynöki díjakat
vesszük figyelembe.) Az MOU (egy előfizetőre jutó átlagos havi
perchasználat) értéke 114-re nőtt 2004 első három negyedévében az egy
évvel korábbi 112-ről. Az ARPU (egy előfizetőre jutó havi
átlagbevétel)4 937 forintra csökkent, ezen belül az ARPU értéke a
szerződéses ügyfelek esetében 11 929 forintot tett ki, az előre
fizetett kártyás ügyfeleknél pedig 2 386 forint volt. A bevezetett új
tarifacsomagoknak köszönhetően ugyan kismértékben megnőtt a forgalom,
az egyes csomagok által biztosított árengedmények, valamint a
szabályozói hatások azonban kedvezőtlen hatással voltak az ARPU-ra. Az
értéknövelt szolgáltatásokból (döntően SMS) származó bevétel 598
forintra emelkedett (12,1%-os részesedés az ARPU-n belül), az előző év
azonos időszakában elért 571 forinthoz (10,8%-os részesedés az ARPU-n
belül) képest. A szerződéses ügyfeleknél a lemorzsolódást sikerült
alacsonyan tartani, értéke 2004. első három negyedévben 11,9% volt. Az
előre fizetett kártyás ügyfeleknél a lemorzsolódás 14,8%-ra nőtt
ugyanezen időszakban, ezen belül a harmadik negyedévben a lemorzsolódás
23,7%-ra nőtt, aminek oka elsősorban az, hogy a feltöltő kártyák
meghosszabbított érvényességi időszaka lejárt.
Nemzetközi szegmens: középpontban a hatékonyságnövelés egy korlátozott bevételnövekedést biztosító gazdálkodási környezetben
A nemzetközi szegmens bevételei kismértékben, 0,6%-kal 51,1 milliárd
forintra csökkentek 2004 első három negyedévében. A mobil távközlési
szolgáltatásokból származó bevételek növekedtek, az előfizetési díjak
és a nemzetközi forgalmi bevételek azonban mérséklődtek. A beszámoló
szerinti EBITDA 24 milliárd forintot tett ki, 46,9%-os EBITDA ráta
mellett, de ezen eredményekre kedvezőtlenül hatott a vállalat
létszámracionalizálásának részeként a harmadik negyedévben a
leépítésekre képzett 3,4 milliárd forint céltartalék. Ezen átszervezési
költségek nélkül az EBITDA ráta erős, 53,5%-ot ért el. Az alkalmazottak
záró létszáma 5%-kal 3 524-re csökkent a harmadik negyedév végére az
előző év azonos időszakához képest. A vezetékes vonalsűrűség
Macedóniában 29% körül volt, a mobil penetráció tovább nőtt, közel
44%-ra a 2003. harmadik negyedév végi 25%-ról. A vezetékes vonalszám
623 333-ra emelkedett, ami 1,3%-os növekedés az előző évi értékhez
képest. Ezen belül az analóg előfizetők száma kismértékben, 582 621-re
csökkent. Az ISDN csatornák száma ugyanakkor 35,4%-kal 40 712-re
emelkedett, a mobil előfizetők száma 50,8%-kal 693 097-re nőtt. A
MakTel mobil piaci részesedése 77% volt 2004. harmadik negyedév végén.
A MakTel a piacvezető internetszolgáltató, kapcsolt vonali
előfizetőinek száma 2004. harmadik negyedév végére 59 603-ra nőtt (éves
szinten 31,5%-os emelkedés).