Vivicittá közösségi kert, nyertes pályázók
Az élhetőbb városért – közösségi kertek pályázat
A hello holnap! pályázatának lezárultával
három
budapesti általános iskola kapott
lehetőséget arra, hogy a Telekom
támogatásával
közösségi kertet alapítson.
A Telekom arra törekszik, hogy – vállalati értékeinek megfelelően – támogassa a környezettudatos kezdeményezéseket és segítse a helyi közösségek megerősödését. E két törekvés egyesül az általános iskolák számára kiírt, közösségi kertek létrehozását célzó pályázatban. Az ezen való részvétel fontos feltétele volt, hogy az adott iskola közössége megmutassa elkötelezettségét az élhető környezet megteremtése iránt – azzal, hogy részt vesznek a Vivicittá városvédő futáson.
A hello holnap! Kuratórium választotta ki azt a három iskolát, amelyek a Telekom támogatásával megépíthetik és működtethetik saját kertjüket. A Kuratórium a döntés során figyelembe vette az egyes iskolák tanár-diák-szülő közösségeinek elkötelezettségét, a pályázatok átgondoltságát és a helyi viszonyokba való beágyazottságát.
Gyurkovics Tibor Általános Iskola (Ibolyáskert)
Az értelmi fogyatékos gyerekekkel foglalkozó, 17. kerületi iskolának sokat jelent egy közösségi kert: tanulóik számára különösen fontos, hogy megtanulják az egymással való együttműködést, megtapasztalják a közösen végzett tevékenység örömét. Kiváló lehetőséget jelent a gyerekeknek a kert arra is, hogy megtanulják az egyes szerszámok használatát, megismerjék a szabadban végzett munka egyes fázisait (palántázás, locsolás, komposztálás, betakarítás stb.), illetve kipróbálják a megtermelt növények konyhai elkészítését. A közösségi kert egyúttal a környéken lakókkal együtt szervezett programoknak is színtere lehet. Kialakításáról, gondozásáról, az ott zajló eseményekről a kert weboldalán tájékozódhatnak az érdeklődők. A közösségi kert gondozásában helyi civil szervezetek is részt vesznek.
Homoktövis Általános Iskola (reGARDEN – újraKERT)
Az ökoiskolaként működő káposztásmegyeri oktatási intézményben régi hagyománya van az iskolai kertnek: évekig működtettek saját kertet. Ám ez sajnos mára megszűnt, ezt szeretnék – sokkal intenzívebb, közösségi formában – újrateremteni. Terveik szerint a – játékos vetélkedők során kiválasztott – diákok évfolyamonként saját területet fognak gondozni a kerten belül, a tanárok és a szülők segítségével. A kialakítandó kerttel a már meglévő közösségi teret szeretnék még otthonosabbá tenni, és egyúttal megismertetni a gyerekekkel az egyes terményeket, illetve a közös munka örömét.
Lázár Vilmos Általános Iskola (Lázár kertprogram)
A 20. kerületben lévő, műemlék jellegű épületben működő iskola nem rendelkezik zöld udvarral. A pályázat segítségével ezt a hiányt szeretnék pótolni úgy, hogy a kert kialakítása a diákoknak több szempontból is hasznos lehessen: a zöld udvar kialakításával a már most is erős közösségi érzést tovább erősítenék, illetve a kert terményeit az oktatás, étkeztetés során felhasználnák. A kerttel kapcsolatos munkákat a tervek szerint a diákok és a szülők az iskola weboldalán követhetik majd nyomon. A Lázár kertprogram része a kert közösségi térként való aktív használata: rendezvények, iskolai szabadtéri programok helyszínéül szolgál elkészülte után.