Sajtóközlemények
155 ezer évnyi beszélgetés a Telekom mobilhálózatán – Márciusban ünnepeljük a magyarországi GSM szolgáltatás elindulásának 20. évfordulóját
Budapest, 2014. március 24. 11:35
20 éve, 1994 márciusában indult el Magyarországon a GSM szolgáltatás. A két évtized alatt csak a Telekom ügyfelei mintegy 155 ezer évnyit beszélgettek* és 9 milliárd SMS-t küldtek. Dióhéjban digitális térnyerés, majd robbanásszerű adatforgalom-növekedés. Ma már 4G-n hasít a net a mobilunkon.
20 év alatt a mobiltelefonos kapcsolattartás és élménymegosztás életünk meghatározó tevékenységévé vált, egyre nagyobb szeletét foglalja el mindennapjainknak. A mobiltelefon térhódítását és meghatározó szerepét jól mutatja a jelenleg több mint 11,5 millió mobil-előfizetés Magyarországon. Ha összeadjuk azokat a perceket, amelyeket a Telekom (és jogelődjei, a Westel, a Westel 900 és a T-Mobile) ügyfelei 20 év alatt beszéltek*, hihetetlennek hangzó számokat kapunk eredményül: Összesen körülbelül 81,6 milliárd percnyit beszélgettek, ez 1,36 milliárd órát tesz ki, ami egyenlő 155 ezer évvel, mindemellett mintegy 9 milliárd SMS-t váltottak egymással a Telekom mobil ügyfelei.
A már digitális alapokon nyugvó GSM rendszernek
számos előnye volt az analóg NMT 450-hez képest, ilyen például a jobb minőségű
beszédkódolás, a lényegesen nagyobb hálózati kapacitás és a páneurópai, majd
világméretű nemzetközi roaming lehetősége. A mobiltelefon szolgáltatás
bevezetésekor kizárólag táska méretben elérhető, 4 kilogramm súlyú mobiltelefonokat
ebben az időszakban felváltották az első kisebb méretű, már zsebben is elférő
mobilok.
A GSM rendszereken, így a legnagyobb
mobilszolgáltatónak az Ericsson által szállított hálózatában is, kezdetben még
csak hangalapú szolgáltatásokat és rövid szöveges üzenet szolgáltatást (SMS) lehetett
nyújtani, a csomagkapcsolt adatszolgáltatások – a rádiós adatátviteli
technológia fejlődésével – csak az ezredforduló után indultak diadalútjukra.
2001-ben a mobilinternettel elérhető sebesség 9,6
kbps volt. A Telekom 4G hálózatán ennél jelenleg 6250-szer gyorsabb
adatletöltési sebességet lehet elérni, akár okostelefonon is. Egy sztenderd
méretű DVD filmet az akkori technológiával 45 nap alatt lehetett volna
letölteni, ma ez 10 percet vesz igénybe.
A mai mobilhálózatok, köztük a jelenleg legkorszerűbb és leggyorsabban
fejlődő 4G rendszerű, a korábbiakhoz képest már szupergyors adatátviteli
megoldásokat kínálnak, eleget téve a felhasználók gyorsuló ütemben növekvő
adatigényének. Az
Ericsson nemzetközi Mobilitási Jelentése szerint egy év leforgása alatt, 2012
negyedik negyedéve és 2013 negyedik negyedéve között, a globális mobil
adatátviteli forgalom 70%-kal nőtt; a mobilinternet-előfizetések száma egyre
gyorsabban nő és ez megalapozza az előfizetésenkénti átlagos adatmennyiség
folyamatos növekedését is.
A következő 20 évben az okos eszközök és a
gép-gép (M2M), gép-ember közötti kapcsolatok nagy arányú elterjedésével lépést
tartva újabb generációs hálózatok szolgálhatják majd ki az előfizetések
jelenlegi volumenének akár dupláját is. Az Ericsson kutatása szerint a 2014 és
az azt követő időszak fogyasztói trendjeit előrevetítve az látszik, hogy az
okostelefonon elérhető
alkalmazások és szolgáltatások iránti tömeges
kereslet jelenik meg minden gazdasági szektorban és társadalmi csoportban, és
ez alapvetően változtatja meg a mindennapi életünket.
A csatlakoztatott eszközök száma egyre nő, ezáltal új szolgáltatások bevezetésének lehetősége kerül előtérbe minden korcsoport és fogyasztói réteg számára. Ezért válik egyre fontosabbá a kiváló minőségű szolgáltatások és pozitív hálózati élmény mellett a digitális írástudás és a biztonságosabb internethasználat széleskörű elterjesztése. Az új technológiák és infokommunikációs megoldások intenzív használata pedig hozzájárul az emberek életminőségének, a vállalkozások hatékonyságának és a magyar gazdaság nemzetközi versenyképességének javításához.
Az Ericsson Magyarországról
A jelenleg közel 1700 főt foglalkoztató Ericsson
Magyarország az ország legnagyobb, telekommunikációs és informatikai
kutatással, szoftver és hardverfejlesztéssel foglalkozó vállalata,
tevékenységében példaértékű az oktatás–alapkutatás–alkalmazott kutatás–ipari
megvalósítás láncolata. A mobil hálózatfejlesztésben és modernizációban a Magyar
Telekom legnagyobb technológia beszállító partnere, amely piacvezető
megoldásaival biztosítja a mobilhálózat folyamatos magas színvonalú,
biztonságos, költséghatékony és energiatakarékos mûködését. A szellemi centrum
a technológiai fejlesztések és megoldások közvetlen előrevetítésével a Magyar
Telekom stratégiai partnereként olyan együttműködések mozgatórugója, amelyek
elsőegítik a vállalat és az iparág versenyképességének további növekedését.
A Magyar Telekomról
A Magyar Telekom Magyarország legnagyobb távközlési
szolgáltatója, amely a telekommunikációs és infokommunikációs (ICT)
szolgáltatások teljes skáláját nyújtja, beleértve a vezetékes és mobil
telefonos, az adatátviteli és nem hangalapú, valamint az informatikai és
rendszerintegrációs szolgáltatásokat. A Magyar Telekom hálózatfejlesztési
beruházásaival és szerteágazó innovációs tevékenységével igyekszik előmozdítani
az új digitális technológiák és
infokommunikációs megoldások elterjedését és intenzívebb használatát.
*A Telekom (és mobil rádiótelefon szolgáltatást nyújtó jogelődjei) ügyfeleinek kimenő hívásaiból összeadódó perceket vettük számba.